Kirjoittaja Aihe: 407 - Öljyvuoto moottorista (ES9A)  (Luettu 14114 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #30 : 20.08.2017, 09:38:29 »
Huhhuh.... Merkkiliikkeeltä vielä suuremmalla syyllä pitäisi kyllä sujua tuo homma ohjeajan sisään tai ainakaan missään nimessä ei kyllä saisi siirtää taidottomuutta asiakkaan maksettavaksi. 13 vuotta seurannut korjaamoiden työhinnoitteluja varaosamyyjän roolista ja täytyy sanoa että tuo on kohtuutonta. Oikeasti. Ja mä en todellakaan edes ole mikään kovin herkkä asiaan tarttumaan.
100€/h velituksellahan tuossa on about 5-6h liiikaa työarviota ja mistä koostuu tuo 500€ osaveloitus, elleivät laita uutta jakopäätä kaikkine hiluineen samalla?
Sitä paitsi meillä tällä pohjanmaalla lienee hyvin samantasoinen työtuntihinnoittelu ja tuo on todellakin korkeimmasta päästä merkkihiuoltohinnoittelussakin. Ammattitaitoinen monimerkkikojaamo tekisi tuon about 60-70€/h veloituksella ja 6h aikaan, eli n. 420€. Osat (ellei jakopäätä laiteta): Jakohihna n. 100€, Nokan stefat parisen kymppiä ja tiivisteliimatuubi kympin....
JA sut on kyllä ryöstetty jo tuossa venakoppien liimauksessa. Ton verran veloitetaan poikittaismoottorisen auton kytkinrempasta työn osuudelta.
Anteeksi jos kuulostan jyrkältä mutta tuntuu kyllä nyt hyväksikäytöltä.

Liikkeen on maksettava palkat, toimitilakulut, työkalut, yms. Eli kyllä se vaan maksaa. Ei ole suuria alennuksen paikkoja.
Jos välikannet vuotavat, niin siihen selkeä ohje, milloin kannattaa korjata ja miten. Jakopääremontin kera menee samalla purkamisella. Samalla kai nokka-akselien ajoitinsakarien lukituksen varmistus.

Ai niin, McJukehilla oli rikki tuo sulake BSM-boxi, kun meno katkesi kerralla. Pieni korjaus, kun saa V6:lla taas päästellä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

HarryH

  • Vieras
Vs: 407 - Öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #31 : 16.01.2019, 10:00:05 »
Auto: 2005 407 3,0 V6 Executive (AM6-automaattivaihteisto, ES9A, 240 000 km).

Hiukan tarinaa taustaksi. Edellisellä öljynvaihtovälillä (n. 12000 km) moottori tiputteli hiukan öljyä, lisäsin
n. 0,6 litraa. Sitten öljynvaihdossa hiukan tutkittiin mistä vuotaisi ja havaittiin etummaisen solenoidin paikan olevan öljyinen. Koska vuoto näytti tulevan ylhäältä niin uusittiin molempien solenoidien o-renkaat.

Seuraus oli, että Helsingin keikalla (n. 1200 km yhteensä) jouduin lisäämään öljyä yli litran yrittäessäni pitää tasoa ylämerkissä. Pihaan tuli selvät reviirimerkit.
Nyt yritettiin paikallistaa vuotokohtaa, puhdistettiin ja käytettiin paikallaan, ei tippaakaan näkynyt. Käyttämisen jälkeen öljyä ilmeni jostain laturin yläpuolelta, tarkkaa paikkaa ei kykene näkemään purkamatta.

Tulee mieleen ohivuoto ja mahdollinen paine. Ajettu 240000 km, tullee ohivuotopainetta. Irroitettiin kaasuttimeen menevästä ilmaputkesta kannesta tuleva letku, ei havaittavaa puhallusta. Ihme?
Kysymyksiä tulee mieleen. Voiko nokkahihnaan vuotaa jostain, että se heittäisi öljyä noin? Millainen on huohotussysteemi kokonaisuudessaan? Löytyykö korjauskäsikirjaa tälle moottorille? Peugeot kyllä löytyy, dieselille. Onko siinä laturin yläpuolella jotain erikoista? Mitä voisi tehdä seuraavaksi? Vinkkejä

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #32 : 16.01.2019, 10:41:23 »
Harmi, mutta mainitsemasi solenoidin O-renkaiden vaihtaminen ei poista vuotoa, vaan solenoidin metallinen runko vuotaa. Kannattaa tarkistaa uudelleen. Motonetistä saa uuden solenoidin tai AutoArtikkelista esim. Vuodot näkee hyvin mootorin päältä, kun poistaa V6-suojakotelon ja/tai moottorin alla olevan pohjamuovin.
Suurempaan öljyvuotoon ei ole juuri muuta mahdollisuustta kuin nuo VTT-solenoidit.
Öljynsuodatin voi joskus jäädä löysälle tai on löystynyt. Pienempi "tippa silloin tällöin öljyvuoto" ilmenee yleensä öljypohjasta tai muovisesta venttiilikopasta, ovat helppoja korjata molemmat.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #33 : 16.01.2019, 11:34:07 »
Minä veikkaan kanssa, että vuoto saattaa hyvinkin tulla venttilikopan kansista/ -tiivisteestä. Jos solenoidit vuotavat niin sen kyllä näkee aika selvästi. Tosin, jos vuoto aiheutuu vain o-renkaan kautta, niin silloin tuo öljy valuu lohkojen väliin ja jakopään koteloiden takaa alas, eli voi olla hieman hankalampi paikallistaa. Ajan kanssa koko solenoidi tulee kyllä öljyiseksi joten lampulla vain tiirailemaan solenoidin kiinnityskohtaa niin näkee tuleeko vuoto sieltä.
Toiseksi olen samaaa mieltä JPL:n kanssa, että o-renkaan vaihtaminen ei välttämättä korjaa vuotoa koska itse solenoidi alkaa vuotaa "sisäisesti". Kolmenneksi, tuo originaali o-rengas on jotenkin erikoisen kokoinen eli helposti tuonne tulee laitettua vähän väärän kokoinen o-rengas, varsinkin jos käyttää jostain "o-rengas lajitelmasta helposti löytyvää kokoa". 

Jos venttilikopan kannet alkavat vuotaa niin monasti ensin vuotoa aiheutuu kylmänä ja kovemmilla pakkasilla. Lauhemmilla keleillä ja silloin kun kone pysyy paremmin lämpimänä ei tuota vuotoa ole kovin paljoa kunnes vuoto pahenee. Kannattaa ottaa moottorin yläpuolella oleva suoja-/ koristemuovi pois ja katsoa tulppien ympärillä oleviin koloihin näkyykö niissä öljyä. Etummaisesta "lohkosta" tämä on helppo tarkistaa. Jos noissa koloissa on öljyä niin vuoto aiheutuu todennäköisimmin vuotavasta venttiilikopan tiivisteestä.

Veikkaisin vuodon aiheutuvan jommasta kummasta edellä mainitusta asiasta. ES9A koneiden stefojen kanssa ei ole tainnut olla kovin paljoa ongelmia mutta saattaahan tuollainenkin mahdollista olla.

JS

  • Vieras
Vs: 407 - Öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #34 : 24.01.2019, 08:36:31 »
Ja noita venttiilikoppien tiivisteitä ei saa uusia mistään.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #35 : 24.01.2019, 08:53:06 »
Uudet kopat voi ostaa AutoArtikelista tai tiivisteen voi korvata seuraavasti:

Kolme johtopistoketta irti (lamda, vvt ja ecun väliliitin), huohotinputki ja 10 kpl M8 pultteja (huom. eripituisia).
Sitten vanha kumitiiviste irti, liitospintojen huolellinen puhdistaminen öljystä (koppa ja nokka-akseli-välikansi. Loctiten tai Permatexin tiivistesilikonia kolo täyteen (paksuun täyttöön tarkoitettua tiivisteainetta). Loppuosa silikonimakkarasta kannattaa vetää ohuena nauhana injektioruiskulla.
Kopan pultit kiinni 10 Nm, eli löysästi, että tiiviste pitää.
Jos ei pidä, niin uusi koppa maksaa Autoartikkelissa 110 euroa.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/602307/Permatex-Right-Stuff-tasotiiviste-210ml
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -