Kirjoittaja Aihe: 306 - Moottorin vikavalo palaa ja CO-arvo on liian korkea (XU7JP)  (Luettu 3153 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

puggg

  • Vieras
Auto: 1995 306 1,8 (automaatti).

Kysyisin että mitä kannattaa tehdä/tarkistaa kun moottorin vikavalo syttyi kesken ajon. Mitään muuta ei siis tapahtunut, vaan valo syttyi noin 15 min käynnistyksen jälkeen, sammutin sitten auton ja käynnistin melkein heti uudestaan ja valo paloi vaan vielä. Sammutin sitten muutamaksi minuutiksi eikä valo sen jälkeen palanut, mutta kun pakitin pois parkkiruudusta niin tuli bensan hajua mitä ei muuten yleensä tule, eli meneeköhän bensaa läpi palamattomana? Eli periaatteessa en ole huomannut muuta kuin vikavalon syttymisen kerran mutta tarkistaisin mielelläni mahdolliset vian aiheuttajat.

puggg

  • Vieras
Noniin, luin vikakoodit tämän ohjeen avulla: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1236.msg7838#msg7838

Ja koodiksi tuli 52 eli Oxygen sensor system control tai  Lambda system control.

Auton lambda-anturi on kesällä vaihdettu koska silloin pakokaasuntasot olivat liian korkeita katsastuksessa. Eli autossa on nyt puoli vuotta vanha tarvike-lambda-anturi, voiko olla että se on nyt hajonnut taas? Kesällä moottorin vikavalo ei syttynyt ollenkaan vaan vian huomasi ainoastaan katsastuksessa. Osaako joku sanoa mitä kannattaisi tehdä? Ei oikein huvittaisi taas ostaa uutta lambda-anturia jos ne kestävät näin lyhyen ajan.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Lambdan kesto riippuu kyllä aika paljon merkistä, halpa tarvike kestää yleensä huonommin kuin alkuperäinen. Toki tarvikeantureitakin on hyviä, esim. bosch mutta hintaluokka näillä satasen molemmin puolin. Onko ostamassasi anturissa takuuta? Puoli vuotta kuulostaa kyllä aika lyhyeltä ajalta. Toki on mahdollista että jos ostamaasi anturiin piti liittää johto alkuperäisestä anturista niin joko liitos on vaurioitunut tai sitten liitetty väärällä tekniikalla (ei yleensä saa juottaa).
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Kaksi tarvikeanturia meni rikki vuoden sisään. Ostin sitten alkuperäisen boschin, joka on toiminut viimeiset 9 vuotta.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

puggg

  • Vieras
Noniin, vikavalo on palanut aina silloin tällöin mutta joskus on voinut ajaa päiviä ilman että se syttyy. Matkat ovat tosin aika lyhyitä. Mutta, nyt ei mennyt katsastuksesta läpi päästöjen takia. Lambda-anturi vaikuttaa kuitenkin ehjältä kun mittaa yleismittarilla ja samalla lämmittää päätä puhalluslampulla, mutta ehkä se voi toimia jotenkin väärällä tavalla. Tai voiko vika olla moottorinohjausboksissa?

Jos moottorinohjausboxin vaihtaa, pitääkö se olla täysin samanlaisesta koneesta (1.8 automaatti)?

micco

  • Vieras
Mikä päästöissä ei mennyt läpi? Ettei olisi imuilmavuoto mikä sotkee seoksen. Onko tyhjäkäynti normaali / laskeutuuko kierrokset nopeasti tyhjäkäynnille?

puggg

  • Vieras
CO-arvo oli liian korkea.

Imuilmavuoto tuntuu jotenkin epätodennäköiseltä, mutta pitää tarkistaa paikat. Tyhjänkäynti tuntuu ehkä vähän epätasaiselta, saa antaa vähän kierroksia että kuulostaa normaalilta. Välillä tulee myös bensan hajua kun pakittaa.

puggg

  • Vieras
Vieläkään en ole saanut ongelmaa korjattua. Osaakohan joku sanoa että mikä osa kannattaisi vaihtaa kun CO -arvo on liian korkea?

Vikakoodi on tosiaan 52 eli Oxygen sensor system control tai  Lambda system control, riippuen mistä sen lukee. Lambda-anturin arvo muuttuu kuitenkin kun pitää sen liekin sisällä (eli ei saa happea), voiko se kuitenkin olla rikki?

micco

  • Vieras
Lambda viastahan tuo koodi kertoo. Parasta olisi katsoa PPS:llä mitä tietoja ECU saa lambdalta. Voi olla myös johtovika liittimestä eteenpäin. Paljon myös mahdollista, että katalysaattori on entinen jos lambda ei ole toiminut aikoihin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Tuo vikakoodi ei siis viittaa suoraan vialliseen lambda-anturiin, vaan siiheen, ettei seosta pystytä jostain syystä säätämään niin, että se olisi hyväksyttyjen raja-arvojen välissä. Eli esim. vuoto pakoputkistossa ennen lambda-anturia voi aiheuttaa ko. vikakoodin kuten samalla moottorilla varustetussa 306:ssani vuoto sylinterikannen ja pakosarjan tiivisteen välistä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24596.msg119472#msg119472
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=51853.msg200562#msg200562
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=46560.msg199776#msg199776

Ilmoittaisitko täydelliset päästömittaustiedot, niin niistä voisi ehkä päätellä vähän enemmän (ks. tuon ensimmäisen linkin viesti ja vertailulukemat)?

Autosi moottorinohjausjärjestelmän vikakoodit: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38768.0
« Viimeksi muokattu: 15.11.2013, 14:03:31 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Jos moottorinohjausboxin vaihtaa, pitääkö se olla täysin samanlaisesta koneesta (1.8 automaatti)?

Automaattivaihteisen moottorinohjausyksikössä on eri ohjelmisto kuin manuaalivaihteisen osassa tai ainakin osanumerot eroavat jostain syystä. Lisäksi päivämäärän 01.06.1995 kohdalla on tapahtunut muutos osissa (autosi DAM-numero kertoo valmistuspäivämäärän).

306 (1. mallisarja), MAGNETI MARELLI, INJECTION XU7JP:

1929 K9, NFP, INJECTOR IGNITION CALCULATOR, UNTIL DATE 19950601, ENGINE MARK L6A
1929 1F, INJECTOR IGNITION CALCULATOR, SINCE DATE 19950601, ENGINE MARK L6A
1929 AX, INJECTOR IGNITION CALCULATOR, NFP, BVM UNTIL DATE 19950601, ENGINE MARK LFZ
1929 4E, INJECTOR IGNITION CALCULATOR, BVM SINCE DATE 19950601, ENGINE MARK LFZ

1929 AY, INJECTOR IGNITION CALCULATOR, NFP, BVA AND -- UNTIL DATE 19950601, ENGINE MARK LFZ
1929 4F, INJECTOR IGNITION CALCULATOR, NFP, BVA SINCE DATE 19950601, ENGINE MARK LFZ

BVA = automaattivaihteisto, BVM = manuaalivaihteisto. Osia 1929 AY ja 1929 4F löytyy myös 2. mallisarjan 405:n vastaavista moottoreista, kenties myös joistakin Citroen-malleista.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2013, 14:05:34 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

artoha

  • Vieras
Auto: 1995 306 1,6 90 hv (372 000 km).

Katsastuksessa tuli hylkäys co arvo kierroksilla liian korkea (melkein 4) ja lamda arvo 0,91. Autolla ajettu nykyisin lyhyttä matkaa ja varovaista ajoa. Ei tarvinnu muuta kuin muutaman kilometrin ajo kakkosella ja kolmosella isoilla kierroksilla, että noet palo pois ja uusi mittaus, jolloin ko. arvot putosivat hyväksytyille arvoille. Ajon aikana moottorin häiriövalo syttyi muutaman kerran hetkeksi aikaa.