Kirjoittaja Aihe: 306 - Käsijarruvaijereiden vaihto  (Luettu 3739 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

zees90

  • Vieras
306 - Käsijarruvaijereiden vaihto
« : 17.08.2013, 04:36:13 »
Auto: 1997 306 1,6 (viistoperä, 2. mallisarja).

Elikkäs tällä hetkellä vaikuttaa siltä että joudun omaan vaihtamaan käsijarruvaijerit. Joten saattaapi olla että teen ohjeen tässä tämän viikonlopun aikana. Yritän muistaa ottaa kuvia jne. Mikäli jollakin on antaa ohjeita kyseisen operaation tekemiseen liittyen niin olisin kiitollinen.

micco

  • Vieras
Vs: 306 - Käsijarruvaijereiden vaihto
« Vastaus #1 : 17.08.2013, 22:29:09 »
Eihän siinä mitään ihmeellistä ole. Keskikonsoli purettava ensiksi. Penkit eteen, niin näkyy pultit takapenkin lattianpuolelta. Sitten vaihdekepin nahkasuojus alhaalta kammettava irti ja siellä kaksi 10mm mutteria. Sitten penkinlämmittäjän napit pois ja liittimet irti. Sitten nousee keskikonsoli pois.
Sieltä on sitten vapautettava vaijereita pitävä mutteri. Sitten rummut irti, kengät ja vaijerit jarrunpäästä. Kuljettajan puolelta pitää muistaakseni purkaa lämpöpelti.

paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 306 - Käsijarruvaijereiden vaihto
« Vastaus #2 : 17.08.2013, 22:56:51 »
Juur vaihdoin molemmat vaijerit -98 sedaniin (vai oliko se berline?), keskikonsolin takimmaiset ruuvit oli tuhkakupin kolossa ja pakoputken lämpöpellin muovinastat täytyy irrottaa, että näkee, mihin uutta vaijeria tarjoaa.  Muuten kuten edellä kuvailtiin.
Jos on näppäräsorminen, niin jarrukenkiä ei tarvitse irrottaa, vaijerinpään saa kyllä pujoteltua muutenkin.

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Käsijarruvaijereiden vaihto
« Vastaus #3 : 17.08.2013, 23:00:15 »
Elikkäs niinku oon itekki katellu. Huomennahan se pitänee tehä ja jos sitä vaikkapa kuvia räpsis siinä ku etenee. Ei vaan oikeen sellasta kunnollista ohjetta meinaa löytää mistään että pitääkö ne lämpösuojat purkaa miten pitkälle, eka ainaki pitää ottaa mutta tartteeko sitä toista, selviää huomenna.

paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 306 - Käsijarruvaijereiden vaihto
« Vastaus #4 : 17.08.2013, 23:07:16 »
Riittää kun takimmaisen lämpösuojan laskee pakoputken varaan, fikkarin avulla näkee reiät, mistä vaijerit menee sisään.

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Käsijarruvaijereiden vaihto
« Vastaus #5 : 17.08.2013, 23:13:04 »
Ok, mutta koitappa siellä sitte katella jottai ku ei oo nosturia käytössä, eli tunkkipelillä mennään.. :D

paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 306 - Käsijarruvaijereiden vaihto
« Vastaus #6 : 17.08.2013, 23:33:45 »
Itse hoidin homman auto pukkien päällä, itse tantereella maaten.  Hallissa oli taivas kattona ja äiti maa lattiana...  ;D
Hyvin se menee, älä huoli.  Kunhan et mene pelkän tunkin varassa olevan auton alle, siinä voi käydä pahasti.   

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Käsijarruvaijereiden vaihto
« Vastaus #7 : 18.08.2013, 01:04:40 »
Itsekin vaihdoin jonkin aikaa sitten käsijarruvaijerit levyjarrulliseen 306:een ja edellä kuvatulla tavalla homma sujuu. Tosin uuden vaijerin holkin asettaminen jarrukilven holkin läpi voi olla hankalaa. Ainakin (laadukkaiksi oletetuissa) TRW:n vaijereissa holkit eivät millään tahtoneet mahtua reikien läpi, vaan niitä saa "naputella" ihan voimalla.

Rumpujarrullisissa on sitten hiukan enemmän työtä, kun jarrurummut pitää irrottaa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Käsijarruvaijereiden vaihto
« Vastaus #8 : 18.08.2013, 01:21:16 »
Tottakai pukkien päälle, eli kaikkien kommenttien perusteella homma menis jokseenkin näin:

1. Auton sisällä ota keskikonsolista takatuhkis irti, alta pari ruuvia auki. Nosta vaihdekepin nahka pois, löytyy pari mutteria jotka pitää avata. Nosta keskikonsoli paikoiltaan.
2. Vaijereiden säätömutteri löytyy käsijarrukahvan takaa, poista mutteri ja irroita vaijereiden päät siitä rautaluiskasta.
3. Nosta auto tunkilla ylös pukkien päälle/nosturilla ilmaan ja irroita renkaat.
4. Irroita pakoputken lömpösuojan muoviklipsut, kääntämällä 1/4 kierros.
5. Aukaise rummut ja irroita vaijerin pää jarrukengissä, naputtele vaijerin holkki irti jarrukilvestä.
6. Irroita vaijerit kannakkeistaan.
7. Kasaus järjestyksessä 6, 5, 4, 3, 2.
8. Poljeskele jarrua muutamia kertoja, vetele käsijarrua päälle ja pois.
9. Mikäli käsijarru pitää hyvin, mutta kahva nousee liian ylös, säädä auton sisältä.
10. Kasaa keskikonsoli vaiheen 1 mukaisesti.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Vs: 306 - Käsijarruvaijereiden vaihto
« Vastaus #9 : 18.08.2013, 09:31:10 »
Tarkista samalla automaattisäädön toiminta. Puhdistus ainakin voi olla tarpeen. Nämä varmaan jo luitkin?
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24369.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=13594.0

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Käsijarruvaijereiden vaihto
« Vastaus #10 : 18.08.2013, 20:48:51 »
Elikkäs nyt ois käsijarruvaijerit vaihdettu, samalla sitten vaihdoin myös venakopan tiivisteen. Vaijereiden vaihto meni aika pitkälti kuten tuossa aikasemmin kirjoitin, ainut muutos tosiaan että tuossa 8. vaiheessa ei tarvitte käsijarrua vedellä, ihan vaan riittää jos säätää rumpujen sisältä niiden auki ollessa kengät sillai et rummut menee just ja just paikalleen. Sitten ei tarvitse polkaista jarrua jonku parikymmentä kertaa ja sitte koittaa kuinka ylös käsijarrukahva nousee, ja jatka vaiheeseen 9.

ToniL oli oikeassa, oli uudet holkit ihan pirun tiukat, ite näytin hiukka viilaa, välillä koitin naputella ja sitte taas viilaa. Jätin kumminkin huomattavan tiukaksi että pysyyvät paikallaan ja irrottaessa joutuu taasen takomaan irti.

Oli tosin kasannut varaosa-akseliin Girlingin jarrut väärin, sitä liuskaa oli väännetty suoremmaksi ja etummaiset jarrukengät olivat menneet ristiin. Onneksi aikani ihmeteltyäni tajusin tämän. Mutta nyt toimii jarrut pirun hyvin, jalkajarrulla sekä käsärillä. Kahva nousee noin 8 naksua, toisin kuin aikasemmin nous ihan pystyyn. Pitänee nyt ajella jokunen kuukausi ja sitten säädellä uudestaan.

Edit. Unohdin ottaa kuvia.

Merdique

  • Vieras
Vs: 306 - Käsijarruvaijereiden vaihto
« Vastaus #11 : 15.01.2014, 12:13:07 »
Auto: 1996 306 1,9 TD SR (XUD9TE, takana Bendix-jarrut pienemmällä rummulla).

Miten kauan tuohon vaijereiden vaihtoon menee aikaa pl. keskikonsolin irroitus ja asennus sekä rumpujen aukaisu ja kasaus? Siis pelkkien vaijereiden vaihto siinä vaiheessa kun keskikonsoli on pois ja rummut auki.

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Käsijarruvaijereiden vaihto
« Vastaus #12 : 15.01.2014, 15:15:57 »
Mikäli vanhojen vaijereiden kannakkeet ja vaijerikuoren päät lähtee helposti niin ei mene kuin 15 minuuttia, mutta itsellä ei lähtenyt tosiaankaan mikään helposti niin meni noin puoltoista tuntia..
Edit. Kaikenkaikkiaan homma on mahdollista tehdä alle tuntiin, pahimmassa tapausessa menee ainakin 4 tuntia.