Kirjoittaja Aihe: 407 - Nykii tasakaasulla ja rauhallisesti kiihdytettäessä (V6)  (Luettu 8655 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lareksi

  • Vieras
Auto: 2004 407 V6 Sport.

Moro,

auto nykii pikkasen tasakaasulla kierroksien ollessa 1700-2000 ja nopeus 50km/h molemmin puolin. Vaihteina 1-4. Nykinän tuntee aika selvästi kun kiihdyttää rauhallisesti joko automaatilla tai itse vaihtaen.

Toinen "pieneksi" ongelmaksi on muodostunut jousitus joka herjaa vikaa, kolme kertaa on uutta softaa laitettu ja aina se vikakoodi tulee näytölle ja jousitus muuttuu kovaksi (auto on kuin kivireki), kun tekee kevyen bootin "virrat pois ja takas " vika häviää ja  jousitus toimii oikein mut tietenkin vikakoodi jää muistiin...

Kiitettävästi leijonatakuu on toiminut et pisteet siitä automaalle, mut alkaa pikkasen ottaan pattiin toi ravaaminen jatkuvasti korjaamolla.

lareksi

  • Vieras
Todennäköisesti vika paikallistettu, kaasu ja jarrupoljin oli antanut vikakoodia josta nypytys tietyssä nopeudessa johtui, joka taas vaikutti jousitukseen, josta myös tuli vikakoodi.

Maanantaina polkimet vaihtoon ja taas ollaan pikkasen viisaampia.

lareksi

  • Vieras
Iltaa

Eipä auttanut nykimis ongelmaan, tosin automaatti alkoi vaihtamaan erilailla, toimii pehmeämmin. Jousitus ei ole enään herjannut vikakoodia :) plussat siitä.

uusinta kierros alkaa heinäkuussa, jos jollain olis jotain vinkkiä mistä vois hakea vikaa niin kuuntelen mielusti, eli auto nykii hieman kun kierrokset on 2000 paikkeilla ja nopeus 50km/h molemmin puolin, mielestäni moottorin ollessa kylmä nykiminen on vähäisempää?

Jos kihdyttää rauhallisesti nykimisen tuntee selvästi, pikkasen reilummin eli kierrokset 2500 niin nykimistä ei tunnu?

Eli jos lähtee perus jutuista:
-voiko tulpat tehdä tuon? ilmeisesti platina tulpat?
-voiko ilmansuodatin olla tukossa?
-Bensan saanissa häikkä?
-ilmamassamittari?  mi16 probleemako? ;)
- vanteiden keskitys?
- vaiko vetonivelissä / alustassa ?

pp

  • Vieras
407 V6 Sport vm 2005
Mulla samoja oireita, mutta nykimisen sijasta kuvailisin sen epätasapainoksi ("vatkaukseksi") voimansiirrossa. Autolla ajettu oli ajettu n 50tkm, kun havaitsin. Vika / ominaisuus? esiityy ajettaessa tietyllä nopeudella (60km/h), mutta ei aina. Hankin auton käytettynä ja myyjäliike on yrittänyt kiitettävästi hoitaa vaivaa. Autoon on vaihdettu mm. platinatulpat, vaihdelaatikon vaihdetunnistin. Myös ilmamassamittarin toimivuus varmistettu ja juuri huollossa ilmansuodatin vaihdettu. Ei valitettavasti auttanut. Mitään vikakoodeja auto ei ole ilmoittanut.

Uusi yritys Automaassa taas myyjän piikkiin. Nyt tarkistettiin kaikki nivelet, helojen mahdolliset väljyydet. Niitä ei löytynyt. Renkaat alkavat olla elinkaarensa päässä ja niissä havaittiin pystyheittoa. Renkaat vaihdettu edestä taakse ja tasapainotukset tarkistettu. Mielestäni auttoi hieman. Tuskin syy kuitenkaan renkaissa on, koska vaivaan ei auttanut aikanaan talvirenkaiden vaihto kesäpyöriin sekä se, että "vatkausta" ei aina esiinny. "Vatkaus" ei ole voimakasta, mutta epämiellyttävä piirre tämän hintaluokan autossa.

Lisäksi kannattaa tarkistuttaa vaihdelaatikon hydrauliikkayksikön toimivuus testeriohjelmalla. Kuulemani mukaan joissakin 407:ssa ollut ongelmia vetoakseleiden kanssa. Molemmat ovat melko tyyriitä vaihtaa.

Oletko Lareksi saanut selville syytä autosi nykimiseen?

lareksi

  • Vieras
Vatkaaminen on muuten ehkä parempi sana kuvaamaan vikaa. Syytä ei ole löytynyt, seuraavaksi kuulemma vaihdetaan puolat?

Jousitus herjaili jotain vikakoodia, vakkari lakkasi toimimasta päivityksien välillä kun jousitus vikaa haettiin, kaasupolkimen asentotunnistin vaihdettu, viikset vaihdettu kun vilkku "löi ylitse", ilmansuodatin vaihdettu, eri bensoilla kokeillut 95,98 ja V:tä   millään ei ole ollut vaikutusta.

Uusinta softaa ajettu myllyyn muttei vaikutusta, paitsi automaatin toimintaan hieman, vaihtaa nopeemmin neloselle ja vitoselle kuin aikaisemmin? Jep, aika arsyttävä piirre on kyseessä, kun aattelee et maksanut uutene näillä varusteilla 50 tonnia! Leijonatakuuseen on kaikki mennyt mukisematta. :)

Benkku

  • Vieras
Merkkihuollon toiminta vaikuttaa em. kuvausten valossa kyllä hiukan arpomiselta. Liekö huollossa ollenkaan tsekattu mitä LTFT tai STFT näyttää? Veikkaan jommankumman tai molempien parametrien olevan toimenpiteitä aiheuttavia.

PeikkoMuumi

  • Vieras
Auto: 2003 406 V6 3,0.

Onkohan asia selvitetty nykimisen osalta? Itselläkin samaa vikaa 406:ssa, mutta vain kylmänä. Lämpimänä kaikki nykiminen katoaa.

TEMP_ARKISTOON

lareksi

  • Vieras
Eipä oikeestaan ole selvinnyt....

Mitä itse olen laittanut merkille:
-Jos tankki on täynnä, ilman lämpötila 0- +4 astetta esim: tänään tai jos kyydissä on useampi (eli painoa) ei nykimistä tunne?

Huollossa ovat todenneet tuon mittareillaan, mutta ei oikeestaan ollut mitään tehtävissä...ohjelmisto kuulma muuttaa ruiskutusta(seosta) tuossa 1800rpm paikkeilla, josta nykiminen kai johtuu

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Moro,

vika voi olla aika looginen, mutta välillä ah, niin ihanan haastava autohuoltajille,jotka vain tuijottavat OBD-päätettä (OnBoardDiagnostic). Lambda-anturit voivat olla karstoittuneet tai antavat väärää infoa. Moottorinohjausyksikkö koittaa tällä väärällä tiedolla säätää seoksia, jotka menevät pieleen. Tuntuu selvimmin, kun ajetaan "tarkimmilla" alueilla eli pintakaasulla ilman kuormaa tai ilmanvastusta. :)

HUOM: Jos lambda-anturit ovat huonot/viottuneet, niin OBD:n LTFT- ja STFT-lukuihin ei ole uskomista, koska ne on säädetty juuri noista vääristä tuloksista (LTFT = LongTermFuelTrim / STFT = ShortTermFuelTrim).

Toivottavasti tällä korjaantuu, koska pieni nykiminen osaa ottaa pattiin...

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Mutta jos vika ilmenee vain kylmänä muutaman ensi minuutin aikana... Ja silloinhan ei lambdat vielä tee yhtään mitään, vai olenko ihan hakoteillä?

Lambdojen lämmitysvastukset rikki voivat olla rikki. Tosin lämmityksen aikana yleensä arvoja ei lueta, joten ensimmäisen 1-2 min ajon aikana nykiminen tuskin menee lambdojen piikkiin. Onko tulpat kunnossa?

PeikkoMuumi

  • Vieras
Juuri vaihdettu uudet alkuperäiset tulpat, joissa on varmasti oikea kärkiväli säädettynä... Niin ja kaikki puolat on myös vaihdettu.

PeikkoMuumi

  • Vieras
Auto: 2007 407 3,0 V6 Sport (125 000 km).

Autot vaihtuu, nykiminen jatkuu. :D Ongelmana kierrosten heijaaminen, hidas nykiminen tasakaasulla tai kevyesti kiihdyttäessä. Ilmenee vain 1600-1800rpm alueella. Vaihdettu puolat, tulpat ja imuvuodot tarkastettu. Mistä pitäisi vikaa lähteä seuraavaksi etsimään?


JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Harmi, js V6 yskii. Katsoisin testerillä MAP-anturin jannitteen. Tyhjäkäynnillä po. 300 mV luokkaa ja täyskaasulla 1000 mV. Voin katsoa omasta autosta nuo nykimisalueen arvot, koska käy kun kello. Eipäs uskalla nyt kehua, jos vaikka tarttuisi yskä  ;). Kaasuläpän asento on toinen ja nokka-akselien asennot asteina. Ei tuossa montaa muuttujaa ole, jolla voi päästä jyvälle.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PeikkoMuumi

  • Vieras
MAP-anturi ja lambdat toimii kuten kuuluukin. Nytkyttää kylmänä ja lämpimänä. Nopeudenrajoitin ei toimi, mutta mahtaako liittyä mitenkään asiaan. Vikakoodeja ei löydy edelleenkään...

tk-

  • Vieras
Tuohon taitaa olla jo niin paljon vaihdettu osaa, että vaihtaisin kuitenkin kokeeksi säätölambdan ja map-anturin. Itsellä on ainakin semmoinen fiilis, että kuluessaan/likaantuessaan molemmat sinällään näyttää vielä hyviä arvoja, mutta reagointi on normaalia hitaampaa ja sitä kautta seokset hieman pielessä. Kylmänä käytetään muistista tuota ltft-arvoa, niin siinä mielessä lambdasäätö vaikuttaa kylmäänkin koneeseen.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2017, 06:27:18 kirjoittanut tk- »