Kirjoittaja Aihe: 405 - Sammui kesken ajon  (Luettu 5861 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aapole

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
405 - Sammui kesken ajon
« : 01.06.2018, 11:54:22 »
Malli: 1995 405 1,8 GLX (XU7).

Auto jätti ensin tien päälle kuumana päivänä sammumalla kesken vaihteenvaihdon, ja toistamiseen kun kierrokset putosivat liiaksi risteykseen valuttaessa kolmonen silmässä. Tämän jälkeen auto ei käynnistynyt, mutta parin tunnin "viilentymisen" jälkeen lähti taas käyntiin. Sain ajettua pihaan missä tyhjäkäytin jonkin aikaa ongelmakohtaa etsien, mutta sen jälkeen ei ole enää käynnistynyt.

Olen tarkastanut tyhjäkäyntiventtiilin ja bensapumpun tukoksien varalta. Suuttimia en ole vielä testannut.
Siirrän auton viikonloppuna hallille, missä tarkoitus tehdä muutamia muitakin korjauksia, mutta jos jolla kulla olisi vinkata todennäköisimpää vian aiheuttajaa, se nopeuttaisi auton kuntoon saattamista.
607 V6 -04
307 SW -04
504 GLD -73
404 -63

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 405 - Sammui kesken ajon
« Vastaus #1 : 01.06.2018, 12:06:05 »
Sytytysboksi oli noissa tyyppivika, ainakin 90-luvun alun malleissa. Teki juuri tuollaista eli sammui yllättäen, mutta jäähdyttyään toimi normaalisti.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 405 - Sammui kesken ajon
« Vastaus #2 : 01.06.2018, 12:19:19 »
Tuleeko kipinää? Esimerkiksi rikkoutunut tai just lopullisesti hajoava kampiakselin tunnistin toimii jotenkin kylmänä, mutta ei enää kuumana.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 405 - Sammui kesken ajon
« Vastaus #3 : 01.06.2018, 12:51:40 »
Jos sytytyksenohjausyksikkö on virranjakajassa kiinni olevaa mallia, niin veikkauksena vian löytyvän siitä. Aivan kuin joakim siis ehdotti. Oireet sopivat hyvinkin vialliseen ohjausyksikköön.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 405 - Sammui kesken ajon
« Vastaus #4 : 01.06.2018, 13:21:33 »
Tosiaan samaa vikaa aikoinaan 309, BX. Piti mielellään olla yksikkö varalla. Helppo vaihtaa ja lämpötahna väliin.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

aapole

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 405 - Sammui kesken ajon
« Vastaus #6 : 06.06.2018, 09:31:15 »
Kiitos vastauksista, tarkistan mainitut kohteet ja kertoilen sitten auttoiko!
607 V6 -04
307 SW -04
504 GLD -73
404 -63

aapole

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 405 - Sammui kesken ajon
« Vastaus #7 : 04.09.2018, 21:58:36 »
Tarina jatkuu vihdoin; puola/jakajan vaihto ei auttanut, ja diagnoosissa on ilmennyt ettei bensapumppu pyöri käynnistäessä. Pumpun toiminnan testasin irrallaan, ja rele saa ainakin tyhjäkäynnin lisäilmaventtiilin surisemaan. Katsoin myös liitännät takapenkin alta tarkistusluukusta.

Maadotus/releongelmista olen löytänyt keskusteluketjuja, mutta olisiko jolla kulla antaa vielä vinkkiä esim. releen testaamiseen. Mistä pinneistä pumpun pitäisi käynnistyä (8+13 testattu, kuten 306:n kanssa neuvottiin)? Tai missä muualla yhteys releeltä pumpulle voi katketa?

Muitakin ak. tohelon huomaamatta jääneitä itsestäänselvyyksiä saa tuoda julki!
607 V6 -04
307 SW -04
504 GLD -73
404 -63

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 405 - Sammui kesken ajon
« Vastaus #8 : 05.09.2018, 19:53:40 »
Bensapumppu maadoittuu ECU:n kautta, pelkkä releen vetäminen ei riitä, vaan pumppu tarvitsee myös maata.

aapole

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 405 - Sammui kesken ajon
« Vastaus #9 : 04.10.2018, 14:07:24 »
Löysin tarpeeksi kaukaa hakemalla Saksasta uuden monitoimireleen, jonka asentamisella pumppukin heräsi. Auto ei kuitenkaan silti starttaa, pyörittää kyllä mutta "sahaten". Epäilin voiko uudessa puola+jakajassa (Motonet Puolajakaja PSA 1,6->2,0, Tuotenumero: 10-1085) olla eri järjestys tulpanjohdoilla, mutta eri järjestyksillä ei ollut vaikutusta käynnistymiseen.

Siis tuon näköinen: http://i.ebayimg.com/images/i/400385481982-0-1/s-l1000.jpg

Näyttää siis ettei puolalle tule virtaa ECU:lta? Sen liittimessä on samassa nipussa punainen litteäpäinen yksittäinen johto joka ei mene mihinkään, enkä muista sitä irroittaneenikaan. En myöskään löydä sille selitystä.

Kipinöitä en ole vielä testannut, mutta jos jolla kulla tulisi mieleen jotain vielä ilmeisempää selitystä sille, miksi kone ei käynnisty niin saa valistaa allekirjoittanutta! (Bensaa on)
607 V6 -04
307 SW -04
504 GLD -73
404 -63

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 405 - Sammui kesken ajon
« Vastaus #10 : 04.10.2018, 15:45:53 »
Joko olit sen kampiakselin asentoanturin tarkistanut?
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

aapole

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: 405 - Sammui kesken ajon
« Vastaus #11 : 04.10.2018, 16:06:14 »
Enpä ole. Onko sitä mahdollista diagnosoida muuten kuin vaihtamalla uuteen?
607 V6 -04
307 SW -04
504 GLD -73
404 -63