Kirjoittaja Aihe: 605 - Katalysaattorin ja keskimmäisen putken liitos  (Luettu 6009 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Auto: 1999 605 2,0 ST Turbo.

Pakoputki on rämissyt ja pärissyt jonkin aikaa. Renkaita vaihtaessa tutkin asiaa tarkemmin ja putki nojasi katin ja keskiputken liitoksen takana olevaan "pakoputkitunnelin" ylittävään poikkirautaan. Syynä näytti olevan pehmennyt katin ja keskiputken liitos. Kädellä kun nosti putkea ko. kohdasta liitoskohta liikkui ja oli myös mustana vuodosta. Keskiputki on vaihdettu (alkuperäisosa), mutta katti on alkuperäinen.

Onkos ehdotuksia miten tuo kannattaa korjata/korjauttaa? Katti näyttää maksavan 500 €, joten sitä ei huvikseen viitsisi vaihtaa. Loppuputkisto on toinen 500 €, mutta se tuskin vielä on vaihtokunnossa, ainakin edellinen hajosi ensin takapöntöstä, jonka korjauksen jälkeen kesti vielä yli 2 vuotta.

Hitsauttaa katin ja keskiputken yhteen vaikkapa Tiittasella? Vaikeuttaa tietysti seuraavaa vaihtoa, mutta ehkä tuolla pärjäisi auton loppuelämän. Hyvinhän tuo vielä liikkuu ja on teknisesti toimiva, mutta ruoste taitaa viedä tuon muutamassa vuodessa järkevän ylläpidon ulkopuolelle.

Onko tosiaan niin, että turbon jälkeen seuraava pakoputken tukipiste on vasta takapönttejen luona? Ilmeisesti tuon poikkiraudan tehtävänä on estää pakoputken tippuminen tielle juuri tällaisissa tapauksissa?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Katalysaattorin ja keskimmäisen putken liitos
« Vastaus #1 : 29.03.2016, 10:57:42 »
Ainakin tuossa omassa 3.0 mallissa siinä tukiraudassa on kaksi tukikumia jotka kannattelevat etummaista katin jälkeistä pönttöä.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Katalysaattorin ja keskimmäisen putken liitos
« Vastaus #2 : 29.03.2016, 12:52:01 »
Service Boxin mukaan XU-koneisiin ei tule muuta kuin tyhjä poikkirauta (175611). ZPJ-koneisiin (vanha v6?) tulee lisäksi "pakosarjan vaste" (171482), joka voisi olla tuon poikkiraudan ja pakoputkeen väliin tuleva kumi. ZPJ4:ssa on kaksi vastaavaa osaa "pakoputkiston kannatin" (175468) ja "pakoputkiston kumikannatin" (175469)

Turbodieseliin (DK5ATE) tulee ilmeisesti poikkiraudan päälle toinen osa, jossa on kaksi koukkua, joihin tulee samantapaiset kumikiinnikkeet kuin takapönttöihinkin, mutta kuitenkin niiden varaosanumero on eri.

ES9J4:ssä (uusi v6?) ei näyttäisi olevan edes tuota poikkirautaa eikä myöskään minkäänlaista muuta tukea ko. kohdassa.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Katalysaattorin ja keskimmäisen putken liitos
« Vastaus #3 : 10.04.2016, 12:16:15 »
Kävin Tiittasella. Hitsasivat 5 cm uutta putkea katalysaattorin loppupäähän 50:llä. Seuraava pätkä oli vielä hyvässä kunnossa ja on edelleen vaihdettavissa normaalisti.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)