Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (ZF4HP20-automaattivaihteisto)  (Luettu 14771 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

mihu

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 607 - Automaattivaihteiston tyyppi
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (ZF4HP20-automaattivaihteisto)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)


Auto: 2004 607 2,2 HDi (ZF4HP20-automaatti).

Nyt on öljyt laatikkoon vaihdettu. Kokonaiskustannus 130 euroa, joka sisälsi 4 litraa noin 24 e per litra Essoa (on muuteen tuo essolainen ihan kiesuksen kallista verrattuna Motonetin Valvolineen samalla LT-koodilla... Hinta kympin litra, ei taida olla kuitenkaan samaa kamaa, vai?). Eli taisi olla hieman yli puoli tuntia vaihtotyötä laskulla. Fiilis pikaisesta käytöstä ajossa on positiivinen.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Maahantuojan suositus 40tkm tai 2v kumpi ensin tulee täyteen. Aiempi suositus oli 60tkm/2v.
Peugeot 3008 hybrid

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Kyllähän se 3 litraa kannattaa vaihtaa aina kerrallaan, kun kustannuskin on todella pieni. Ohjetta löytyy hakutoiminnolla. Tyhjennysproppu/tasonmittausputkiyhdistelmä löytyy laatikon pohjasta ja laatikon täyttöproppu pelkääjänpuolen vetoakselin ulostulon vierestä. 2,2 HDi:n laatikkoon aika helppo homma, joka hoituu suhteellisen näppärästi, kun vain ujuttaa putken sinne täyttöproppuun ja kaataa öljyä hissukseen yläkautta.

ilmari100

  • Vieras
Auto: 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF4HP20-automaatti).

Tähän 4-loviseen ZF:n laatikkoon en ohjeita löytänyt vaikka kuinka laajalla haulla hain. Miten se siis pitäisi mennä? Tulisiko sekin tehdä jotenkin juoksuttamalla?

Kävin laatikon alla viime moottoriöljyn vaihdon aikana ja mielestäni siellä oli alla tyhjennysproppu ja kyljessä tarkastusproppu. Näiden kuvausten perusteella ottaisin ensin kylkipropun irti, sitten pohjapropun ja tyhjentäisin kaikki mitä tulee. Sitten proput kiinni ja saman verran (?) öljyä tilalle. Pieni ajolenkki ja sama uusiksi. Tällä tavalla saisi n. 3/4 öljyistä vaihdettua. Olenkohan yhtään kartalla?

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Laitappa googleen haku "ZF4HP20 technical training". Matrasportin sivut tarjoaa pdf dokkarin joka on Citikkaan, mutta sama loota on kyseessä. (sillä erolla että pösössä ei ole mittatikkua) Ko dokkarissa kerrotaan että tyhjennysmäärä on 2.7 - 3 litraa.
Helpoimmalla olen päässyt vaihtotyöstä näin:

Pohjaproppu auki ja kun tiputtelu lakkaa niin takaisin kiinni. -> Irrota ilmaputsarikotelo, jolloin näet laatikon päällä huohotintulpan. (sininen)  Nosta se suoraan ylöspäin vetämällä pois paikoiltaan. (voi olla tiukassa) Sopivankokoinen pikku tratti tiukasti huohottimen reikään siten että se on tiivis reikään ja 3 litraa liruttelemalla sisään. (mm motonetin trattisarjasta löytyy sopiva) Ilmaa joutuu pulpaututtamaan pois sitä mukaa kun öljyä menee sisään. (tratin päälle kämmenellä "viemäripumppu" efektiä) Huohottimen reiän alla on loiskelevy / sokkelo, joten laatikkoon ei tunnu saavan työnnettyä ohutta putkea, jolla ilman saisi samalla kertaa pois kun öljyä kaataa. Ei mikään paha homma. Ilman pulauttelussa menee suurin aika. Huomaa: Öljyn tulee olla tyyppiä: LT71141. Esim IKH:sta näyttää löytyvän.

Benkku

  • Vieras
...Ilmaa joutuu pulpaututtamaan pois sitä mukaa kun öljyä menee sisään.

Ei tarvitse - eikä pulputa, öljyletkun ohella laittaa täyttöaukosta sisään pienihalkaisijaisen nailonisen penumatiikkaletkun, joka toimii ilmanvaihdon letkuna ja toinen pää tietty vaihteiston ulkopuolelle.

« Viimeksi muokattu: 16.10.2013, 00:07:13 kirjoittanut Benkku »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Virallisesti täyttö tehdään huohottimen reiästä ja tasontarkastus tulppa (sijaitsee vasemman vetoakselin luona peräkopassa) irroitettuna, jolloin ei myöskään pulputa.

Suppilo ja letku huohottimen reikään. Tasontarkastustulppa irroitettuna kaadetaan sen verran, että tasontarkastus reiästä alkaa valumaan. Tietty määrää voi arvoida pois lasketun määrän verran ja himmata täyttöä hieman ennen, ettei öljyä valu tasontarkastusaukosta merkittävää määrää.

Moottori käyntiin, käydään vaihteet jarrua painaen lävitse, takaisin P:lle. Lisätään varovasti öljyä kunnes sitä valuu tasontarkastusreiästä  lämpöjen ollessa n. 55-65 C ast. tsekataan taso, tulppa peräkopasta kiinni,

Noin 'hiukan'  lyhynnettynä.

Tuossa vielä ohjeistusta kolmannella kotimaisella.
www.christiantena.net/motor/peugeot/4HP20/4HP20oilcheck.pdf
« Viimeksi muokattu: 17.10.2013, 22:31:31 kirjoittanut Benkku »

Benkku

  • Vieras
Rako, johon öljy menee pelkän muovisen tulpan irrotuksen jälkeen, on tosiaan n. 2 mm (eli jos huohottimen "jalkaa" ei poisteta, dokumentin kuva 4, osa numero 1). Siitä siis öljy samaan aikaan sisään ja ilma ulos? Pulputtaa. Jos jalka poistetaan, niin johan on tilanne toinen. Rakoa on karkeasti arvioiden n 7-8 mm enemmän.

Vaihteiston huohotin on kahdesta osasta muodostuva osakokonaisuus, joka kokonaisuudessaan irrotetaan.

ilmari100

  • Vieras
Nyt on öljyt vaihdettu, tai se 3 litraa mikä tulee kerralla ulos. Tekee sen saman aina muun huollon yhteydessä, niin vaihtuu kokonaan ja pysyy kunnossa. Kiitos kaikille neuvoista! Vasaran ja Benkun kinastelun tuloksena ;) selvisi sekin, että huohottimen korkin jalan saa irti. Sitä en kyllä olisi hoksannut ilman tuota.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Juu, homma on helppo kun huohottimen jalan nappaa ylös. Päällepäin se ei näytä irtoavalta komponentiltä ja ainakin työstetyssä yksilössä se oli niin tiukassa että sitä joutui houkuttelemaan aika pitkään jotta lähti ehjänä ylös. Otin muutamia kuvia. Laitan näkösälle jossain välissä.

kevinc

  • Vieras
Auto: 2003 607 2,2 HDi.

Tänään tuli vaihdettua öljyt laatikkoon. Homma sujui ongelmitta, mutta öljyn määrä poikkesi melko paljon siitä mitä oletin.

- Ajelin laatikon ensin 80 asteiseksi. Siitä noin puolen tunnin kuluttua laatikon proppu auki ja ulos tuli noin 3,6L. Oletin että öljyä oli laatikossa ollut liikaa.
- Sitten kaadoin 3 litraa vesihauteessa lämmitettyä öljyä laatikkoon. Lämmin öljy hulahti oli kuin vettä olisi kaatanut, 10-20 sekuntia meni litran kaatamisessa.
- Sen jälkeen kone käyntiin, jarru pohjaan ja vaihteet hiljalleen läpi. Pakki päällä lämmittelin öljyt 55 asteiseksi (D-asennossa laatikko menee vapaalle jarru pohjassa, joten ei lämpene niin hyvin), mutta öljyä ei tarkistusreiästä tippunut yhtään.
- Sitten edelleen koneen käydessä kaadoin öljyä lisää ja vasta kun olin 4. purkin kaatanut sisään, alkoi tarkistusreiästä tulla öljyä.
- Lämmittelin laatikon 60 asteeseen ja annoin öljyn valua. Noin desi tuli ulos.
- Koneen edelleen käydessä kävin sitten pistämässä tarkistuspropun kiinni.

Öljyä meni siis noin 3,8-3,9L. Mikä meni pieleen?

Alla vähän kuvia hommasta.
1. Öljyn lämmitystä kuumassa vedessä.
2. Huohottimen rakenne
3. Suppiloviritys
4. Ilmaputkena pilli CRC-pullosta. Sai kaataa letkun täydeltä ilman pulputusta.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.




Benkku

  • Vieras
Öljyä meni siis noin 3,8-3,9L. Mikä meni pieleen?

Ei mikään, tehtaalla vain hiukan vaihteistoöljyn täyttömäärässä säästetty. Muutama desi x valmistusmäärä = helposti 5, 6 tai jopa 7 numeroinen eurosumma.

kevinc

  • Vieras
Öljyä meni siis noin 3,8-3,9L. Mikä meni pieleen?

Ei mikään, tehtaalla vain hiukan vaihteistoöljyn täyttömäärässä säästetty. Muutama desi x valmistusmäärä = helposti 5, 6 tai jopa 7 numeroinen eurosumma.

Lähinnä murehdin tuota määrää yleensä, kun "joka paikassa" puhutaan 3 litrasta, jopa virallisessa ohjeessa. Käytännössä kuitenkin meni neljä.

Jonkin verran öljyä on varmaan tihkunutkin laatikosta vuosien saatossa, koska laatikko oli pohjasta kostea. Maahan ei kuitenkaan tiputa tippaakaan, joten en aio asialle mitään tehdäkään. Seuraavaksi vaihdoksi pitänee hommata pohjaproppuun uusi (vihreä=Viton?) tiiviste, kun siellä ei ollutkaan normaalia kupariprikkaa.

Mutta yhtäkaikki, laatikko toimii kuten ennenkin eli hienosti 320tkm ajetuksi. Tein vielä laatikon alustuksen, jolloin laatikko kaiketi sopeuttaa itsensä uudelleen. Saattaa siis parantua vielä jonkin ajan päästä.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2014, 00:05:50 kirjoittanut kevinc »

ilmari100

  • Vieras
... Tein vielä laatikon alustuksen, jolloin laatikko kaiketi sopeuttaa itsensä uudelleen.

Mitäs tämä mahtaa tarkoittaa? Jotain softaresettiä diagnosointilaitteella?

Aiemmin laitoin Teboilin öljyä Motonetista ~45€ / 5l, mutta sen kanssa alkoi nykiminen jo muutaman tuhannen kilometrin jälkeen. Purkissa oli luokitukset kohdallaan.
Nyt tarjosi paikallisesta varaosaliikkeestä Liqui Molyn TOP TEC ATF 1200:sta ja laitoin sitä toivoen pehmeyttä kestävän pitempään. Ne pyysi tuosta 70€ / 5l, eli joko öljy tai katteet on parempia...