Kirjoittaja Aihe: 106 - Muuttaminen pakettiautoksi  (Luettu 12194 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lirva

  • Vieras
106 - Muuttaminen pakettiautoksi
« : 26.05.2010, 16:18:52 »
Auto: 1997 106 1,5 XL (diesel).

Katselin foorumilta virallisia lappusia millä auton saa pakettiautoksi, mutta onko nykypäivänä nuo vaneri pakollinen laittaa? Riittääkö pelkkä penkkien pois otto ja kiinnikeihin joku katkopultti viritys?

Saako pakuksi muuttamisen jälkeen ajaa maks 100km/h? Työmatka ajoa tulee ajeltua 140km päivässä niin mahdollisimman halvalla tietenkin pitäisi päästä. :D

T.Antti

jartuo

  • Vieras
Vs: 106 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #1 : 26.05.2010, 16:50:13 »
Helmikuussa katsastin oman 206:n pakettiautoksi, ei tarvinnut muuta tehdä kuin ottaa istuttavat osat pois ja lukita selkänojat pannalla kiinni.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jartuo

  • Vieras
Vs: 106 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #3 : 26.05.2010, 19:37:06 »
Höpö höpö. Ei se mitään papereita tarvitse, rekisteriote riittää. Auton joko pystyy tai ei pysty katsastamaan pakettiautoksi. Katsastuskonttorilla on lista autoista mihin muutoksen voi tehdä. Turha tehdä kaikkea vaikeamman kautta.

Tuuba

  • Vieras
Vs: 106 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #4 : 26.05.2010, 21:22:02 »
Joo, emännän Xsara muutoskatsastettiin pakuksi vuosi sitten. Perseosat takaa pois, selkänojat kumoon ja kuormansidontaliinasta tehdyilä remmeillä lukitsin ne alas takakontin sindontalenkin kautta pujottamalla perslestan pulttien alle. Siisti ja asiallinen muutos, ei ainuttakaan katkopulttia taikka patenttivannetta tarvita. Vain 2€ hintainen kuormaliina.
Muutoksen tekoon meni 5 minuuttia.

jartuo

  • Vieras
Vs: 106 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #5 : 27.05.2010, 18:19:02 »
Eikö nuo selkäosatkin joutaisi poistaa? Turhaa painoa ja tilaa...

Selkänojia ei saa poistaa tai niiden tilalle pitää tehdä vanerista alusta, joka tasaa kuormatilan.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 106 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #6 : 27.05.2010, 20:08:42 »
Taas joku älytön suomalainen sääntö, joka ei perustu mihinkään lakiin eikä asetukseen.

Tiedä sitten säännön suomalaisuudesta, mutta vastaavissa tehdastekoisissa laitteissa on tavaratilassa tasainen lattia.

http://www.peugeot.co.uk/showroom/peugeot-van-range/peugeot-207-van/

Mitä taas tulee Trafin ohjeisiin

Lainaus
Ajoneuvon muuttaminen ilman takaistuimia varustetuksi pakettiautoksi Henkilöautoista pakettiautoiksi muutettavaksi soveltuvat yleensä vain farmari- tai monikäyttöautot, näitä vastaavat tila- tai maastohenkilöautot (ei kuitenkaan sedan, viistoperä, coupe tai avoauto). Käytännössä tällaisesta autosta pitää poistaa pysyvästi takaistuimet selkänojineen ja näiden kiinnitykseen tarkoitetut kiinnityspisteet. Erityistä suojaseinää pakettiauton ohjaamo-osaa vasten ei määräyksissä edellytetä. Sen asentaminen on kuitenkin suositeltavaa, koska se estää onnettomuustilanteissa tavaroiden liukumisen ohjaamoon.

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Ajoneuvoveron+rakenne/Kaksik%C3%A4ytt%C3%B6autojen+ajoneuvoverotus.htm

Paku puolella on yksi veromiina mikä kuulemma on närästänyt aika voimakkaasti http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvovero/Ymp%C3%A4rist%C3%B6perusteinen+ajoneuvovero.htm

Pakettiautot ja henkilöautot verotetaan eri perusteilla välillä 2001 ja 2008, eli jos esim. 2003 mallisen henkilöauton jonka hiilidioksiidipäästöt on tiedossa muutetaan pakuksi, ei päästöt kelpaakaan enää vaan mennään kokonaispainon mukaan.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2010, 09:15:59 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 106 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #7 : 28.05.2010, 12:02:40 »
Omin silmin olen nähnyt pakettiautoksi rekisteröidyn 307 SW:n, josta oli nostettu penkit pois ja laitettu iso kumimatto lattialle, eikä lattia todellakaan ollut tasainen eikä penkin kiinnityskohtia ollut poistettu tai edes tulpattu.

Isäni osti juuri kuukausi sitten Land Rover Freelander 2:n, josta tehtiin pakettiauto, ottamalla vain takapenkit pois. Seinäjoella kuulemma myyjäliike kävi näyttämässä tuota katsastajalle ja kelpasi ilman mitään tasaisia lattioita ja poistettuja penkinkiinnikkeitä. Katsastuksen jälkeen isäni teki siihen kyllä vaneerilattian ja takajalkatilan paikalle säilytyslokerot lattian alle.

Toki Suomessa yritetään kaikki tällaiset muutokset tehdä mahdollisimman vaikeiksi ja kalliiksi. Eiköhän ne kohta keksi, että henkilöauton päästöarvot eivät pidä paikkaansa, jos se muutetaan pakettiautoksi ja päinvastoin. Tarkoituksenahan on maksimoida verotulot ja kansalaisten motiivi on minimoida verojen maksu. Itselleni ei oikein aiemmin auennut miksi pitää olla tuo 2008 asetettu rajaksi ilmoitettujen päästöarvojen hyväksymiselle veroperusteeksi, mutta tässähän se syy nyt on tullut esille. Kun ihmiset alkavat muuttaa henkilöautojaan pakettiautoiksi, niin jotenkinhan siitä on rangaistava ja rangaistaan sitten vaikka korkeammalla ajoneuvoverolla. Ainakin voidaan varmistaa ettei kukaan muuta yhtään bensiinikäyttöistä henkilöautoa pakettiautoksi.

lirva

  • Vieras
Vs: 106 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #8 : 20.07.2010, 14:23:23 »
Joo tosiaan pakettiautoksi muutos piti tehdä ihan niinkuin alkuperäisessä ohjeessa sanotaan, ei kelvannut mikään helpompi viritys.

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 106 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #9 : 20.07.2010, 18:57:47 »
306 HB -98 hyväksytty tänään kahden hengen pakuksi. Muutostyönä istuinosa, niskatuet ja hattuhylly pois. 2x20 latukkaan 10 mm tappi niskatuenreikään ja 7 mm reikä toiseen päähän latukkaa josta kiinni poistettuun istuinosankiinnikkeen kohtaan.

jerkku77

  • Vieras
Vs: 106 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #10 : 24.10.2010, 22:36:26 »
Muutin 106 pösön pakuksi poistamalla kaikki penkit ja menin konttorille. Katsastus mies sanoi virallisesti että pakettiautoksi muutos vaatii sen että sitä ei saa muutettua normaaleilla työkaluilla takaisin henkilöautoksi. Löin vasaralla pinnapultit vinoon ja sanoin inssille että tuonne ei enään penkkiä saa ja se riitti.