Omin silmin olen nähnyt pakettiautoksi rekisteröidyn 307 SW:n, josta oli nostettu penkit pois ja laitettu iso kumimatto lattialle, eikä lattia todellakaan ollut tasainen eikä penkin kiinnityskohtia ollut poistettu tai edes tulpattu.
Isäni osti juuri kuukausi sitten Land Rover Freelander 2:n, josta tehtiin pakettiauto, ottamalla vain takapenkit pois. Seinäjoella kuulemma myyjäliike kävi näyttämässä tuota katsastajalle ja kelpasi ilman mitään tasaisia lattioita ja poistettuja penkinkiinnikkeitä. Katsastuksen jälkeen isäni teki siihen kyllä vaneerilattian ja takajalkatilan paikalle säilytyslokerot lattian alle.
Toki Suomessa yritetään kaikki tällaiset muutokset tehdä mahdollisimman vaikeiksi ja kalliiksi. Eiköhän ne kohta keksi, että henkilöauton päästöarvot eivät pidä paikkaansa, jos se muutetaan pakettiautoksi ja päinvastoin. Tarkoituksenahan on maksimoida verotulot ja kansalaisten motiivi on minimoida verojen maksu. Itselleni ei oikein aiemmin auennut miksi pitää olla tuo 2008 asetettu rajaksi ilmoitettujen päästöarvojen hyväksymiselle veroperusteeksi, mutta tässähän se syy nyt on tullut esille. Kun ihmiset alkavat muuttaa henkilöautojaan pakettiautoiksi, niin jotenkinhan siitä on rangaistava ja rangaistaan sitten vaikka korkeammalla ajoneuvoverolla. Ainakin voidaan varmistaa ettei kukaan muuta yhtään bensiinikäyttöistä henkilöautoa pakettiautoksi.