Automalli: 508
Korimalli: Sedan
Vuosimalli: 2011
Varustelutaso: Allure
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: 6-manuaali
Moottori: 1.6 THP 156
Mihin kokemukset perustuvat: Koeajoa 40 km vaihtelevassa ajoympäristössä
Auton perusvarustelua täydennetty navilla (sisältäen HUD-tuulilasiheijastusnäyttölevyn) 1200e, metallivärillä 490e ja 4-alue ilmastoinnilla 490 e.
Perushinta 34277e noussut varustelun myötä 37076 euroon, sisältäen toimituskulut.
Tuntuma autosta on makuasia ja riippuu myös siitä, mihin autoon on tottunut. Siksi alla lueteltu voi olla toisen mielestä taysin toisin
Ajoasento ja -ensituntuma:
- Penkki melko pieni, lyhyt istuinosa ja kapeahkokin. Keskikyynärnoja ok, oven noja jää liian kauas sivulle ja liian alhaalle
- Ratin säätö jää melko ylös ja muotoilukin hieman outo, alapuolen viistous ok, mutta puolien takapaksunnus outo, nappulaviidakko ratissa sekava
- Navin käyttö hankalaa ja ajossa keskisäätönupin käyttö jopa vaarallista, navin näyttö jaettuna pieni ja englanti käyttövalikkona/ohjepuheet outoa
- Keskikonsoolin raharenki voisi olla kannen alla ja köykäset juomatelineet rämisi ollessaan auki ilman mukia tai pulloa, niiden sijoitus hieman outo
- Säilytystiloja on melko vähän ja epäkäytännöllisesti ajateltuna, mihin tökkäisi kännykän, tämä naviohjainpaneeli vie tilan/perusversiossa soikea
- Kojelaudan nappuloita on ripoteltu monelle taholle, osa kuljettajan hanskalokeron kannen alle ja tällä ratkaisulla on hukattu säilytystilaa
- Ledivalaistus kylmä ja mustasta kattopaneelista ohjaaminen melko pienten symbolien vuoksi hankalahkoa, takatilan erillinen sammutusnappi ok
Ajossa:
- Ohjaustuntuma melko veltto ja tahmea, silti kovahko pienissä nopeuksissa, silti suuntavakaan ja mukavan tuntuinen suurissa nopeuksissa
- Kitkarenkaiden (Hakkapeliitta 215/55-17) äänitaso melko jyristävä, ei odotettavissa kesärenkailla ajoon hyvää, vaan karkeille asfalteille karmeaa
- Jarrut tuntuivat tehokkailta ja hyvin tunnokkailta sekä miellyttäviltä
- Tuuliäänet maltillisia, mutta peilien kohdalta kuului suhinaa tai jostakin suunalta on vain kuuluttava korostunutta ääntä
- Tuulilasinäytön sihtailuun kyllästyi jo koeajolla, ei toimiva ja ruman näköinen tekele kojelaudan päällä
- Jälkiasennettavan navigaattorin asentamiselle huonosti tilaa, eikä lasiasennus nappaa ainakaan keskelle kojelautaa
- Peruutettaessa näyttö kertoo kulman ja hahmottaa auton, mutta kunnollinen piippaus on täysin riittävä
- Vilkun viiksen hipaisu saa aikaan ohitustoiminnon, ihan fiksua, että vilkuttelee 4 kertaa
- Turvavyön muistuttimen ääni on hienostunut
- Perusäänentoisto ihan ok, heleä ja puhdikas sekä sävyltään rasittamaton, ohjausnappuloiden pienutta tässäkin käytössä moitittava
- Turbon vinkuminen oli aistittavissa 70 km/h alueella vedatettäessä 4 vaihteella
- Auton moottori pontevan ja vääntävän tuntuinen 1.6 litraiseksi, hyvin riittäisi 5-vaihteinenkin laatikko hämmennettäväksi, ken haluaa
- Näkyväisyys melko rajoitettua sivulle ja taakse, sivupeilit kopan koosta huolimatta melko pienet, kun muotoillullisesti kapenevat jyrkästi
- Autosta puuttui ison auton tunne, vaikka mainostetaan lähes isomman edeltäjän veroiseksi, uutukaisen akseliväliä korostaen
Muuta:
- Auto on juuri monien mieltymysten ja toiveiden summa, ei ärsytä eikä innosta, minkä pitäisi olla uuden auton ratissa ylimmäisena fiiliksenä
- Autosta saa ihan hyvän kulkineen, mutta nippeli-varustelusta ei kannata maksaa liikoja
- Start-Stop nappula on sähköisen käsijarrun kera ovat lähes turhakkeita, kyllä useimman jaksavat hallitusti vääntää avaimesta ja vetää kahvasta
- Auto tulee kohtaamaan kovia haastajia ja uuden aikakauden korostaminen voi olla liioittelua tälle automallille verrattuna edeltäjiinsä
- Ennenkuin tekee suurempia johtopäätelmiä, kannattaa ajaa automaattivaihteistolliset mallit, manuaali ei innostanut, ehkäpä GT voi olla eri maata
Yhteenveto:
- Kolme ja puoli tähteä, odotin autolta yhtä tähteä enemmän
- Farmarimallin ominaisuudet ja käyttötarve voivat kohdata paremmin käyttäjäkuntansa lasikaton kera
- Tuleva Start-ohjelma tullee päätymään samoihin johtopäätelmiin,vaikka jokainen on oman autoalansa tai mieltymyksensä ammattilainen.