Kirjoittaja Aihe: 106 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (TU)  (Luettu 6831 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vilske

  • Vieras
Auto: 1996 106 Rallye 1,6 (TU5).

Osaako kukaan kertoa tarvitseeko kyseisten ohjurikumien vaihdossa ottaa ventiilikansi irti, vai saako kumit vaihdettua ilman, että kantta tarvitsee irrottaa?

Benkku

  • Vieras
Vs: 106 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (TU)
« Vastaus #1 : 16.01.2008, 19:28:42 »
Venttiilinvarren tiivisteet saa toki vaihdettua irroittamatta sylinterinkantta moottorista.

Toki kyseisen operaation suorittamiseksi tarvitaan sopivat työkalut mm;

- sytytystulppa-adapteri sylinterin paineistamiseksi -> pitää venttiilit suljettuna
- venttiilin lukkokappaleiden irroitukseen painintyökalun
- sopivat pihdit, joilla vanhat tiivistekumit irroitetaan
- tuurna, jolla uudet tiivistekumit napautetaan paikalleen venttiilinohjurin päähän

Stanu

  • Vieras
Vs: 106 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (TU)
« Vastaus #2 : 17.01.2008, 14:16:57 »
Eli tämä kumoaa teoriani siitä, että venttiilikansi olisi kiinni niillä samoilla torx-pulteilla, jotka kiinnittävät keinuvipukoneiston ja sen akselin. Eli venttiilikansi on siis kiinni muilla pulteilla, tai ainakin osaksi.

Se kansi on juuri niillä Torxeilla kiinni. Benkun ohjehan ei sisältänyt niiden avaamista.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 106 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (TU)
« Vastaus #3 : 17.01.2008, 18:48:24 »
Okei, no nyt tuleekin mieleen, että pitääkös se kansi sittenkin otta auki vai saako ohjurinkumit vaihdettua ilman, että venttiilikoneiston ottaa pois (keinuvivut ja akseli)? Ilmeisesti siis venttiilikoneistoakaan ei tarvitse ottaa pois, vain välyksensäätöruuvut jne.

Käsittääkseni tuossa moottorissa on mahdollista ottaa keinuvipuakseli pois toisesta päästä naputtelemalla, jolloin keinuvivut yksitellen irtoavat ja mahdollistavat pääsyn venttiilinvarren kumien vaihtoon.

Benkku

  • Vieras
Vs: 106 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (TU)
« Vastaus #4 : 17.01.2008, 22:00:50 »
Tämä nyt ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta onko tuossa Tu5 moottorissa itsesäätyvät venttiilit?

TU5J4 moottorissa (1.6 Rallye, S16) on hydraulitasaimella varustetut painimet. TU2J2 (1.3 Rallye) ja myös TU5J2 (1.6 Rallye 90 Hv) moottoreissa ruuvisäätöiset.

J-PR

  • Vieras
Vs: 106 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (TU)
« Vastaus #5 : 08.11.2009, 13:19:53 »
Auto: 1995 106 1,6 XSI (8-vent., TU5).

Oliko tästä venttiilivarren kumien vaihdosta jollain foorumilaisella omakohtaista kokemusta? Saako kumit ilman kannenirroitusta vaihdettua ja jos saa niin miten?

Katoppa tuolta: http://picasaweb.google.fi/juhapekka.rasanen/Venakumit?feat=directlink

Kuvateksteissä olen jotain työkaluvinkkejakin maininnut. Mitään erikoistyökaluja ei tarvita lukuunottamatta jousen puristustyökalua. Perusvarovaisuutta kun noudattaa niin hyvin menee, kannattaa huomioida etta keinuvipuakseli on ontto, päissä olevia peltikuppeja kannattaa varoa vahingoittamasta. Samoin venttiilinkumien asennuksessa tarkkana, ettei venttiilin varsi naarmutu.

J-PR

  • Vieras
Vs: 106 - Venttiilivarren tiivistekumien vaihto (TU)
« Vastaus #6 : 29.12.2009, 12:21:26 »
Katoppa tuolta http://picasaweb.google.fi/juhapekka.rasanen/Venakumit?feat=directlink

Kuvia päivitetty, nyt kuvia myös liittyen 206 (TU5JP). Tuo 206 kuvailtu tapa, eli akseli irti vaihdelaatikon suuntaan olisi helpompi myos 106 tapauksessa, suosittelen tekemään juuri näin (keinuvipua ei tarvitse liikutella edestakaisin kuin kerran).