Ehdottomasti ennemmin BlueHDI kuin e-THP. Diesel mallit ovat huomattavasti luotettavampi, eikä niissä ole käytännössä laisinkaan tyyppivikoja.
Paljon ajetuissa (150 000 - 250 000 km) HDI malleissa voi tulla vastaan luonnollisesti hiukkausloukun vaihto. BlueHDI (Euro 6) malleissa Adblue järjestelmässä on mennyt säiliöitä/pumppuja (Peugeot myy tuota kokonaisuutena) ja nox antureita.
Urea säiliö/pumppu on sen verran yksinkertainen systeemi ja suht helppo vaihtaa, että tuon suhteen olen tyytynyt käytettyyn varaosaan (Puolasta 300-400 €). Uusi Urea säiliö maksaa 1200€ (Saksasta 1000€). Eivät ole kuitenkaan uutena kalleimmasta päästä. Jollain merkeillä tuollainen säiliö voi maksaa 2000€. Nox anturin olen ostanut yhteen 508 BlueHDI malliin. Uusi anturi maksoi Saksasta tilattuna 300€ (Suomessa 500€).
Olen aikaisemmin omistanut myös yhden Pre-Facelift 508 THP mallin ja täytyy sanoa, että oli surkein auto ikinä. Oli puoli vuotta aktiivisessa käytössä ja siinä ajassa meni polttoainepumppu (pelkkä varaosa maksoi muuten 500€), tehtiin imusarjojen puhdistus, ja vaihdettiin kaasuläppä. Öljyä sai lisätä 1-1,5l/1000 km. Pakoputkesta tuli myös melko sakea savu kuin jostain vanhasta dieselistä konsanaan (liekö moottoriöljyt vai imusarjan tuhkat mitkä sieltä tuprutteli?). Jakoketju kilkattu noin puoli minuuttia käynnistäessä. Jakoketju oli siis vielä ok, mutta arvaa vain aiheuttiko sekin vain turhaa huolta. Myin THP mallin vuotta myöhemmin 6500€ vaikka olin ostanut sen 10 000€. Oli virhe ostaa hyvin varusteltu THP malli (sähköinen käsijarru, keskivärinäyttö, parkkitutkat, kääntyvät bi-xenon valot, puolinahka, navi jne). Myyntivaiheessa THP oli niin huono myyntivaltti, että jokaiselle ostajalle mahdollisimman alhainen myyntihinta oli tärkein ominaisuus. Kukaan ei ollut valmis maksamaan THP mallista penniäkään enempää, ajatuksella jos se joku päivä menisi rikki.
Ostin tilalle vähän kalliimman Facelift mallin Dieselin eli BlueHDI mallin. Päädyin Facelift malliin sen takia, että vanhemmissa 1,6 HDI malleissa oli vain 2Tronic (robotti) automaattivaihteisto. Kun halusin pienen kulutuksen ja oikean automaatin, niin vaihtoehdoksi jäi tuo uudempi 1,6 BlueHDI malli.
BlueHDI mallin jälkeen tuntui kuin olisi omistanut toisen auton. Vaihdon jälkeen tuli täydellinen mielenrauha auton suhteen. THP mallin kanssa sai pelätä koko ajan milloin moottori alkaa taas temppuilemaan.
Veljeni osti myös puoli vuotta myöhemmin samanlaisen BlueHDI (Euro 6) 508 mallin. Molemmat ovat olleet kovassa ajossa ja olen itse noita molempia jonkin verran huoltanut. Ei syö öljyä, käy puhtaasti ja moottoripuolella ei ole vielä yhtäkään varaosaa vaihdettu. Myös pitkä 170 000 km hihnanvaihtoväli plussaa. Mielestäni myös Start & Stop toimii paremmin kuin saman hintaluokan muissa autoissa.
BlueHDI ei ole tietenkään niin hienostunut ja hiljainen kuin THP moottori. Mutta luotettavuudessa BlueHDI on aivan omassa luokassaan. Itse en enää mistään hinnasta ostaisi THP/e-THP mallia, enkä siitä jatkettua Puretech moottoria.