Kirjoittaja Aihe: 508 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2010-2018)  (Luettu 142973 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Petri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Kyllä ennemmin blueHDi kuin thp. Thp on sellainen laite, että itse en ainakaan käsiäni sotkisi kyseiseen tuotteeseen. Ei noissa euro6 tason dieseleissä ole ollut juurikaan ongelmia moottorin puolella ainakaan Fordin keulalla(sama kuin Peugeotilla) .Käsittääkseni Peugeotilla on aina tämän koneen yhteydessä adblue ja niissä on ollut jotain pientä, lähinnä nox antereita ja ureapumppuja mennyt.

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Ehdottomasti ennemmin BlueHDI kuin e-THP. Diesel mallit ovat huomattavasti luotettavampi, eikä niissä ole käytännössä laisinkaan tyyppivikoja.

Paljon ajetuissa (150 000 - 250 000 km) HDI malleissa voi tulla vastaan luonnollisesti hiukkausloukun vaihto. BlueHDI (Euro 6) malleissa Adblue järjestelmässä on mennyt säiliöitä/pumppuja (Peugeot myy tuota kokonaisuutena) ja nox antureita.

Urea säiliö/pumppu on sen verran yksinkertainen systeemi ja suht helppo vaihtaa, että tuon suhteen olen tyytynyt käytettyyn varaosaan (Puolasta 300-400 €). Uusi Urea säiliö maksaa 1200€ (Saksasta 1000€). Eivät ole kuitenkaan uutena kalleimmasta päästä. Jollain merkeillä tuollainen säiliö voi maksaa 2000€. Nox anturin olen ostanut yhteen 508 BlueHDI malliin. Uusi anturi maksoi Saksasta tilattuna 300€ (Suomessa 500€).

Olen aikaisemmin omistanut myös yhden Pre-Facelift 508 THP mallin ja täytyy sanoa, että oli surkein auto ikinä. Oli puoli vuotta aktiivisessa käytössä ja siinä ajassa meni polttoainepumppu (pelkkä varaosa maksoi muuten 500€), tehtiin imusarjojen puhdistus, ja vaihdettiin kaasuläppä. Öljyä sai lisätä 1-1,5l/1000 km. Pakoputkesta tuli myös melko sakea savu kuin jostain vanhasta dieselistä konsanaan (liekö moottoriöljyt vai imusarjan tuhkat mitkä sieltä tuprutteli?). Jakoketju kilkattu noin puoli minuuttia käynnistäessä. Jakoketju oli siis vielä ok, mutta arvaa vain aiheuttiko sekin vain turhaa huolta. Myin THP mallin vuotta myöhemmin 6500€ vaikka olin ostanut sen 10 000€. Oli virhe ostaa hyvin varusteltu THP malli (sähköinen käsijarru, keskivärinäyttö, parkkitutkat, kääntyvät bi-xenon valot, puolinahka, navi jne). Myyntivaiheessa THP oli niin huono myyntivaltti, että jokaiselle ostajalle mahdollisimman alhainen myyntihinta oli tärkein ominaisuus. Kukaan ei ollut valmis maksamaan THP mallista penniäkään enempää, ajatuksella jos se joku päivä menisi rikki.

Ostin tilalle vähän kalliimman Facelift mallin Dieselin eli BlueHDI mallin. Päädyin Facelift malliin sen takia, että vanhemmissa 1,6 HDI malleissa oli vain 2Tronic (robotti) automaattivaihteisto. Kun halusin pienen kulutuksen ja oikean automaatin, niin vaihtoehdoksi jäi tuo uudempi 1,6 BlueHDI malli.

BlueHDI mallin jälkeen tuntui kuin olisi omistanut toisen auton. Vaihdon jälkeen tuli täydellinen mielenrauha auton suhteen. THP mallin kanssa sai pelätä koko ajan milloin moottori alkaa taas temppuilemaan.

Veljeni osti myös puoli vuotta myöhemmin samanlaisen BlueHDI (Euro 6) 508 mallin. Molemmat ovat olleet kovassa ajossa ja olen itse noita molempia jonkin verran huoltanut. Ei syö öljyä, käy puhtaasti ja moottoripuolella ei ole vielä yhtäkään varaosaa vaihdettu. Myös pitkä 170 000 km hihnanvaihtoväli plussaa. Mielestäni myös Start & Stop toimii paremmin kuin saman hintaluokan muissa autoissa.

BlueHDI ei ole tietenkään niin hienostunut ja hiljainen kuin THP moottori. Mutta luotettavuudessa BlueHDI on aivan omassa luokassaan. Itse en enää mistään hinnasta ostaisi THP/e-THP mallia, enkä siitä jatkettua Puretech moottoria.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Hyvää dataa 508:sta. Melko vähän vikoja ja tullessaan markkinoille oli viiden vuoden takuukin. Iso autohan tuo on, mutta hintansa väärti myös riski THP:na...autoon saa myös Android poppikoneen , että on tuolloin Peugeotin kakkostuote, 508 II on hintava ykkönen, mutta aika hoitaa tuonkin
 Pudotti myös I-mallin hintoja. Siitä vaan ostohousut jalkaan ja touhutonni varalle.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

jalkkis

  • Vieras
Kiitos kommenteista. Moottoripuoli on käsitelty. Onko automaattiaskille öljynvaihtoväliä?

Onko korissa/sähköissä jne. muutoin mitään erityistä vikakohdetta? Mielestäni Kouvolan yksilössä on laiteltu etulokakaarien takareuna?

Katsotaan viikonlopun jälkeen millaista pöksyä vedetään jalkaan...

Petri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Laatikkoöljyn vaihdolle ei vaihtoväliä. Omassa nyt mittarissa 341000km. Huuhteluvaihto tehty 310000km kohdilla. Aiemmista vaihdoista ei merkintää huoltokirjassa, mutta ollut taksina 280tkm asti joten mahdollisesti vaihdettu. Vaihteisto toimii edelleen näillä kilometreillä täysin moitteettomasti. Oma auto 2.2hdi ja AM6c vaihteisto. Oletan että samansukuinen vaihteisto myös bluehdi:n jatkona, korjatkaa jos näin ei ole.

Penkinlämmittimet näissä yleensä on pimeänä, kuten oli omassakin ostettaessa, yleensä liittimet ohjainbokseissa penkin alla lämmennyt. Hipaisukahvat myös usein rikki. Pyyhkijän moottorit kuulemma myös tyyppivika, mutta ainakaan meillä näitä ei ole vaihdettu kuin pariin autoon. Muuta sähköongelmaa ei nyt ainakaan itsellä tule mieleen.

Lokasuojien reunoista maali irtoilee kiveniskujen seurauksena.

jalkkis

  • Vieras
Sitäpäs vielä mietin näin hellepäivän kunniaksi, että sopiikos bluehdi:lle mikä vain moottorinlämmitin?

Ja jakohihnan ajallinen vaihtoväli taitaa olla 5v?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Yksilöstä riippuen BlueHDI:lle ei sovi mikään moottorinlämmitin tai sopii jokin tietty asennus. Alkupään Euro6-malleissa ei saanut asentaa minkäänlaista noottorinlämmitintä tai jos sitä oli käytetty, syttyi moottorin vikavalo käynnistyksen jälkeen. Kannattaa ihan yksilökohtaisesti selvittää merkkiliikkestä, saako asentaa mitään lämmitintä ja jos niin minkä ja miten.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Ri oo kyllä mitään ongelmia bluehdi 2.0 moottorilämmitintä käytettäessä ollut. Jäähd. Nestettä lämmittää porinasta päätellen
Peugeot 3008 hybrid

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Nyt on autoa päivitetty taasen (508 SW Allure BlueHdi 180 2016) ja tuli palattua sitikasta pitkästä aikaa takaisin "valtionautoon" - mummoni sanoin, koska leijona koristaa keulaa. Pari kyssäriä;

- Mikä navigaattorin tyyppi tuossa on? Mistä lataan uusimmat kartat? Navi antaa jonkun latauskoodin valikosta.
- Saako peruutuskameran ulinaa poistettua kun peruuttaa kärryn kanssa, vai onko vika pistokkeen kytkennässä ettei auto tunnista kärryn pistoketta? Ehkä hieman tyhmä kysymys koska tiedän pistokkeen mikrokytkimen olevan juuri tätä varten.

508 tuntuu alkuun melko jäykältä laitteelta Cactuksen jälkeen, ovathan nuo toki aivan eri laidoilta. 508:n rauhallisuus kannustaa rauhalliseen ja taloudelliseen ajotapaan, kun taas Cactus kannustaa räppäämään taajamassa pikkuteitä pitkin hullulla 300Nm väännöllä ja 1150kg koripainon yhdistelmällä. Sanonpahan vaan että hauskempaa ja helpompaa ajoa ei moni perusauto tarjoa kuin Cactus. Mutta tarpeet muuttuu ja tarkentuu aktiivisessa elämäntyylissä... Tämä on ensimmäinen 508 jolla olen ajanut. Auton varusteet ja vakaa 'aikuismainen' käytös vakuuttaa ja ymmärrän suosion 508 käyttäjien keskuudessa. Uskalsin lähteä tähän helposti kun kusitankki on juuri vaihdettu, seuraava katsastus kahden vuoden päässä, huoltoon 25tkm matkaan, eikä hihnanvaihdostakaan ole montaa tonnia takana. Autolla ollut vasta yksi omistaja.

Kysymyksiä ja kokemuksia varmasti lisää jatkossa.
Audi A4 Tdi Q

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Mulla ei ulise jos on peräkärryn piuha kiinni. Jos ei ole, keskinäytön valikoista (oliko Drive vai Setup) saa parkkitutkan pois, ehkä seuraavaan starttiin saakka. Jokin SMEG taisi olla 2015-mallissa. Jossain ketjussa taitaa näistä olla keskustelua.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Nyt on autoa päivitetty taasen (508 SW Allure BlueHdi 180 2016) ja tuli palattua sitikasta pitkästä aikaa takaisin "valtionautoon" - mummoni sanoin, koska leijona koristaa keulaa.

Onnittelut! Hieno kaara ja varmaan tämä foorumi jeesaa kympillä...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Kyllä vain.
Tervetuloa tuloa 508-kerhoon. Erinomainen matkavaunu.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
508 - Navigaattori on aihe, jossa löytyy tuosta autossa olevasta SMEG+:sta lisää, kuten myös siitä mistä löytyy kartat ja miten ne saa asennettua. Siellä on RT6 ja SMEG+ keskustelut sekaisin, mutta molempiin käy samat kartat ja tolppakamerat.

Tervetuloa "508 klubiin"

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Kiitos!

Tuoltahan nuo ohjeet löytyikin https://peugeot.bassadone.fi/peugeot/docs/SMEG_navigointijarjestelman_paivitys.pdf
Onko generator.jar tarpeen kun Peugeotin kartanlatauslinkki antaa DRM:n automaattisesti?

Jep, löysin auton drive -nappulan takaa peruutuskameran hiljennyksen. Todennäköistä kuitenkin on ettei autoa ole vaan koodattu tunnistamaan peräkärryä.
Audi A4 Tdi Q

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Ei ole tarpeellista, jos auto on niin uusi (lue: alle 5 vuotta sitten rekisteröity), että karttapäivitykset saa vielä ilmaiseksi. Kaikki 2016 ensirekisteröidyt eivät enää kuulu tuohon joukkoon.