Kirjoittaja Aihe: 508 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2010-2018)  (Luettu 143626 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Rekisteröintipäivä tässä tapauksessa on 26.1.2016. Näyttää vielä tuolla saavan?

Miten kaasupolkimen sopeutus suoritetaan näissä ’launch button’ -malleissa?
Audi A4 Tdi Q

Teemuxs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 65
Miten kaasupolkimen sopeutus suoritetaan näissä ’launch button’ -malleissa?

Testerillä.
Nykyisin Peugeot 208 GTi by PSP -17

Ex PSA: Peugeot 207 GT -07

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Pitäisiköhän tää ketju yrittää pitää aiheessa ja hoitaa muut asiat omissa erillisissä (mahdollisesti jo olemassa olevissa) keskusteluissa?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Deq82

  • Vieras
Vanha pösö (307) on niin täynnä vikoja, ettei kaikkien korjaaminen oikein enää huvita. Monta merkkiä on tullut koeajettua, mutta ajettavuudeltaan 308 ja 508 ovat olleet ehdottomasti itselleni sopivimmat. Harkinnassa olisikin 508 (2011), jonka saisi napattua hieman alle kuuden tonnin. Mitään erikoista päältä päin tai koeajossa ei ilmennyt. Erityisesti kakkosvaihteella kovemmin kiihdyttäessä moottorista kuului sellainen rapinan tai suhinan tapainen ääni, josta ei tietoa onko ominaisääni vai enne mahdollisesta remontista.

Kokemusta omasta takaa on ainoastaan 307:sta ja totta puhuen, jos korjattavaa ei oli, en autosta luopuisi. Mitä te asiantuntevammat olette mieltä 508:sta? Kannattaako? Olisiko 308 parempi/luotettavampi/halvempi huollettava/vähemmän korjattava?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 773
Oliko bensiini- vai dieselmoottorinen 508 koeajossa?
Kirjoitusten ja oman, vain 508 kokemuksen perusteella valitsisin - 508. Ja diesel tottakai.
Korostan että 308:sta ei ole kokemusta, siksi suosittelen 508. Meillä oli 78tkm - 194tkm/6vuotta. Olihan siinä joskus jotain pientä korjausta, mutta ei usein, eikä kallista. Lähinnä kuluvia osia.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Deq82

  • Vieras
Oliko bensiini- vai dieselmoottorinen 508 koeajossa?
Kirjoitusten ja oman, vain 508 kokemuksen perusteella valitsisin - 508. Ja diesel tottakai.
Korostan että 308:sta ei ole kokemusta, siksi suosittelen 508. Meillä oli 78tkm - 194tkm/6vuotta. Olihan siinä joskus jotain pientä korjausta, mutta ei usein, eikä kallista. Lähinnä kuluvia osia.

Kyseessä on bensakone, 1.6 THP 156 (2011). Viestiketjuja lueskellessa syntyi vaikutelma, että näissä THP-moottoreissa näyttäisi olleen ainakin jakopääongelmia. Tämä koeajettu 508 pyörii sen verran korkealla käytössä olevan budjetin suhteen, ettei suurempaa remonttia mielellään ottaisi ainakaan ihan alkuun, vaikka tottakai remontti voi sattua kohdalle, oli auto mikä tahansa.

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Itse sekä THP että Dieselin 508:n omistaneena en voi millään tapaa suositella THP versiota. Surkein auto jonka olen ikinä omistanut. On varmaan yhtä huono ostos kuin joku Audi jossa oli jossain vaiheessa vialliset ja öljyä syövät moottorit. Eikös jossain VAG konsernin malleissa ollut myös jakoketju-ongelmiakin kuten tässä THP:ssä?

Eniten ärsytti tuo 0,5-1,0 litran öljynkulutus/1000km. Olin kyllä siihen jo varautunut, mutta kyllähän se alkoi myöhemmin kuitenkin ärsyttämään. Mulla myöskin savutti näkyvää pakokaasua tyhjäkäynnillä. Vähän kuin olisi ollut vanha diesel vaikka katsastusarvot oli kunnossa. Eikä auton omatkaan diagnostiikat (PSA virallisella testerillä) näyttäneet mitään vikaa. Liekö ominaisuus ollut vain siitä että poltti ”hiukan” öljyä.

Yksi yleinen vika on myös korkeapainepumppu joka on juuri näissä THP malleissa. On sellainen osa joka ei varmasti kestä jollei ole jo kertaalleen vaihdettu ja autolla on ajettu yli 100 000 km. Korkeapainepumppu maksaa 550€ + vaihtotyöt päälle.

Sitten on vielä nuo kartoitusongelmat. Liekö minulla mennyt siitä rikki sen seurauksena kaasuläppäkin ja jotain muitakin antureita. En omistanut kuin vuoden ja huonon ja ongelmallisin auto jonka olen ikinä omistanut. Ensimmäisen puolen vuoden aikana meni varmaan tonni korjauksiin. Ja kaikki noita moottorin liittyviä juttuja (korkeapainepumppu, kaasuläppä, lambda anturit jne). Luojan kiitos, että edes jakoketju oli täydellisessä kunnossa.

Oli äärimmäisen vaikea myydä pois kun kaikki tinkasi tuon moottorin verukkeella useamman tonnin. Kannattaa ostaa halvin mahdollinen malli niin saa edes jotain takaisin jos tuleekin katumapäälle ja haluaakin siitä eroon kohtuullisella ”korvauksella”.

Kun ostin 150 000 km ajetun Diesel version, niin auto tuntui aivan eri autolta. On ollut todella luotettava ja ongelmaton. Mulla on tuo uudempi BlueHDI joka on myös todella puhdas. Ei ole kuin vanha nokipannu joka savuttaa kiihdytyksissä. Nyt ajettu jo 300 000 ja en voisi olla tyytyväisempi ostoon.

Itse olin viimeiseen saakka Diesel vastainen, mutta 30% pienempi (todellinen) kulutus, uusi puhtaampi Diesel tekniikka ja luotettavuus olivat sellaisia asioita jotka puolsivat ostoa. Olihan se THP:ssä todella hiljainen ja hienostunut moottori silloin kun se toimi. Mutta luotettavuus THP moottorissa on niin heikko ettei tuollaista kannata riesakseen ostaa.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2021, 01:06:39 kirjoittanut am_tiainen »

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Tota tota, niiku ja elikkäs. Kymppi 508 2.0 bluehdi Allure 2016:lla takana, nyt 113tkm pikseleissä.

Auton vaihto ei ollut pakollista mutta kun 508:n käytännöllisyys ja tilat viehättivät, puhumattakaan siitä ettei ollut vielä mitään kunnon kokemusta mallista, niiin olihan se kokeiltava kun sopiva yksilö puksahti yöllä silmille nettiautoa sängyssä selaillessa. Aamulla soitto liikkeeseen Cactus kohti autokauppaa.
Yllättävää että auto oli kymmenen auton takana hallissa, ihan takimmaisena. Se oli kuitenkin ollut jo varmaan kolme viikkoa, ehkä kuukauden tarjolla. Economy mode, eli huonon varauksen turvatoiminto tuli hyvin pian päälle tutkiessani hetken autoa. No eihän siinä. Romut edestä ..ttuun ja Pösö hallista ulos.

Laatuvaikutelma:
Hyvin pidetyn oloinen, paksun ja kestävän oloinen maalipinta. Peltien sovitukset melko hyvät, ei naarmuja, ei juurikaan käytön jälkiä. Upeat umpiot ja keula. Etuovea perässäni sulkiessa laadun tunne helisee. Ärsyttävän narisevaa sisäkahvaa vetäessä oven sulkeutumisääni on ontto 'plonk' kuin olisin odottanut 'vump' tai 'tsup' -tyylistä sulkeutumisääntä.

Varusteet:
Penkki mallia sähkö ja se parempi malli, lisävaruste siis. Vihdoin olisi riittävä kallistus ja reisituki pösössä! Mutta. Ratti jääkin sitten muutaman sentin liian ylös ja versinkin etäälle. Tämä ei kuitenkaan estä saamasta riittävän hyvää ajoasentoa. Nappuloita on nyt vallan paljon ja näyttökin kosketusmallia (onneksi).
Ratti on kummallinen. Se on liian paksu, etenkin puolistaan kun sormet eivät asetu otteeseen oikein mitenkään. Etenkin ratissa pitää olla ergonomia enemmän kuin kohdallaan, siinä on kädet kiinni koko matkan päädystä päätyyn, satoja tunteja. Huomaan heti miten kökköön paikkaan vakkarin nappulat on laitettu. Ei näin! Arvostan että ajossa säädettävät asiat on ratissa mutta niiden sijaintia - puoliksi täysin turhien mediamäppäinten ja säätimien lisäksi, osattaisiin vähän miettiä missä kohtaa ihmiset käsiään pitävät ja kuinka päin kämmenet ihmisillä yleensä torsostaan roikkuu. En viitsi pospottaa tästä enempää, käykää kokeilemassa vaikka uusien sitikkojen ratteja ja niiden säätimiä, voi olla että PSA-autojen ikivanha jossain ratin takana vakkarin säätimenä toimiva koirankieli joutaakin jo vaihtoon vaikka joku sellaisen kaatopaikkakuormasta keksi takaisin uusiin pösöihin.

Mutta ah, miten ihana onkaan lämppärin säätöpaneli ja siinä olevat näppäimet ja niiden toiminnot. Tuntumakin on mainio. Medialaite vaatii perehtymistä mutta sen saa kyllä helposti hallintaan. Lasikatto on aivan huikea. Penkki on tukeva mutta se on istuinosaltaan kovin kapea. Reisien ulkosivuja käy pakottamaan jo lyhyellä ajolla koska penkkien kapeus ja kovuus iskevät verenkiertoon. Tämän saa hallintaan ottamalla reisitukea hieman sisäänpäin ja kallistamalla penkkiä suoremmaksi. Onneksi.

Avaimeton käynti ja käynnistys on pelkkää kultaa. Toivottavasti kahvat toimivat vielä pitkään... Kun tajuaa että käsijarru laukeaa automaattisesti kaasua käyttämällä, on ajoon lähtö kyllä hyvin vaivaton tapahtuma. Onneksi pösössä ei ole Mersujen tyylistä turvajärjestelmää että automaatinen käsijarru menee deaktivaatioon jos kuskin vyö ei ole kiinni! Tuo on jo hullua.
Navigaattori on mitä on mutta olkoot. Peruutuskamera on parhautta, sillä voi peruuttaa koukun sentilleen peräkärryn aisan alle. Tämä on varuste mistä en enään luovu! Toinen ihanuus on kaukosäätöinen lisälämmitin joka tämän auton mukana tuli.

Ajossa:
Ohjaus tuntuu kivikautisen jäykältä Cactuksen jälkeen. Melkein kuin jotain vikaa olisi. Ajotuntuma on junamainen heti ensi metreiltä, arvokasta etenemistä. Alusta on miellyttävä mutta napakka, oikein sopivan oloinen maantien nielijälle. Ovien onttouden äänestä huolimatta auto on äärettömän hiljainen maantiellä. Melkoinen hiipijä kerrassaan. Renkaina on Nokian hakkablue 2 -renkaat koossa 215/55-17. Nyt on bootattava Nokialaisten mielikuva ja kokemus päästä pois, nämä renkaat on kyllä hyvät!
Auton käytös on todella loogista, menee suoraan, ohjausvaste ei muutu kurvissa, jousitus ottaa monttua hyvin vastaan. Toki huomaan renkaiden sisäänjoustomatkan olevan huomattavasti lyhyempi kuin Sitikan piikkikasvissa. Mutta 508 antaakin nyt aivan eri kokemuksen, näkeehän sen jo ajamattakin.

Vaihteisto epäilytti alkuun ennen koeajoa, onhan kyseessä Aisinin 6-lovinen. Se ei ole vakuuttanut täysin vielä, vanha ZF:n laatikko on ollut aina paremppi kunnes nyt, nyt on 508:ssa mainio aski. Se vaihtaa erittäin nykäyksettömästi ja pehmeästi, kylmänä, kuumana, täyskiihdytyksissä, ylös ja alas. Kertakaikkisen upea vaihteisto, se ei paljon itsestään muistuttele.

Aiemmissa autoissani ei ole LED-tekniikkaa vielä juuri ollutkaan, nyt on tietääksen kaikki valot ledeillä. Ajovalot tuntuvat olevan aivan timanttiset vaikkakin hieman vähäisellä 508:n pimeänajokokemuksella.

Summarum:
Pitkästä aikaa auto jota oikeasti haluaa pitää jopa kauan. Puoli vuotta sitten on vaihdettu hihnat ja kusipöntöt edellisen ja ensimmäisen omistajan toimesta (Kiitän nöyrästi). Se täyttää lähes kaikki nykyiset vaateet, ainoastaan neliveto ja sähköinen takaluukku olisi vielä ollut listalla mutta ne olisi läytynyt jostain Audista joka olisi heittämällä muuten samoin varustein yhtä tuoreena maksanut yli 10ke enemmän. Se on jo aika paljon se. 508 on hämmentänyt useat kyytiläiset moneen kertaan. joku ihastelee äänettömyyttä kun toiset tykkäävät pehmeydestä tai lasikatosta. Joku sanoo että aika Audin tuntuinen kun ei raukka Ranskalaisista tiedä hevon ..ttujakaan.

Täältä tähän.


Audi A4 Tdi Q

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 253
Aikamoinen korkeaveisu 508:sta. Pääasia on, että olet tyytyväinen autoosi. Itsekin ajan tällä hetkellä mielestäni parhaalla autolla, minkä olen omistanut (vaikkei se olekaan Peugeot).
Peugeot 309 1.6 GR -89, 309 1.6i GR -90, VW Passat 2.0 16V GL -91, Peugeot 406 2.2 Sport GW -01, VW Golf  5-ov. 1.4 92 kW, VW Golf Variant Alltrack 1.8 TSI 132 kW -17.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 773
Melkein tuli vanhaa pitkäkattoamme ikävä, luettuani JanneL:n kirjoituksen.
Pitkälti voin allekirjoittaa nuo kokemukset omalta osaltani. Tosin automaattivaihteistoa ei omassa ollut, se oli ainakin yksi miinus.
Ratti sopi nappuloineen kaikkineen kouraani, tosin mulla on pitkät sormet ja kämmenen koko 11+   ::)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Itsellä ollut nyt parisen vuotta melko samanlainen vehje kuin JanneL:llä, (vm 2015 blueHDI 180 automaatti) ja vähän eri varusteilla (ei peruutuskameraa (eikä etututkia), mutta sähköinen takaluukku). Nahkapenkit sähkösäädöllä, mutta GT:n muistipaikat kelpaisi.

Nyt ajettu 135tkm ja ostettaessa n. 80tkm, eli 50-60 tkm ajoa. Paljolti komppaan Jannea. Kun vaihdoin 400tkm ajetun pikkukoneisen bensa-407:n tähän, fiilikset parannuksesta oli melko samat (hieman lievemmät) kuin vaihtaessani 309:n 406 GW:ksi noin vuonna 1997. Vakkariviiksen haluaisin mieluummin kuin rattinappulat. Ohjaus on jees mutta pieni ratti kelpaisi.

Osittain myyjäliikkeen piikkiin meni mainittu ureasäiliön vaihto, kuten myös kannentiivisteremppa. Muuten on toiminut hyvin. Vaikka nuo oli aika kalliita myös minulle, olen ollut kokonaisuutena tyytyväinen toimivuuteen. 5-6 vuotiaan akun vaihdoin jolloin S&S alkoi oikeasti toimia ja jännitteeseen liittyvät satunnaiset vikakoodit poistuivat.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Hienoa kuulla ja hyvä juttu Jannelta. Auto on vieläkin ajaton, staili ja moderni, varsinkin tuo fl-malli.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Pakko kyllä kompata Janne L:ää, paitsi että sedan on se meikäläisen korimalli. Vuodesta 2012 ykköskoppaisella 508 GT sedanilla ajaneena ja vuodesta 2018 facelift GT:llä. Tuo 2012 tehty autokauppa on ollut myyjälle todella huono kauppa. Paitsi että hinta silloin 1000 km ajetulla autolla oli viisinumeroisen summan alle tehdasuuden hinnan, niin minulle ei sen jälkeen ole saanut uutta autoa myytyä, kun tämä vanha vie voiton uusista.

Juhaz

  • Vieras
508. Onko kokemusta mahtuuko kaksi isofix-turvaistuinta takapenkille selkämenosuuntaan, niin että noin 180cm kuski mahtuu myös ajamaan?

Lisäksi olisi toiveissa, että takapenkille mahtuisi keskipaikalle turvaistuinten väliin normaalikokoinen aikuinen hlö tarvittaessa..

Tietoja näistä, tiukoille menee?
« Viimeksi muokattu: 25.09.2021, 23:45:13 kirjoittanut Juhaz »

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 250
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
508. Onko kokemusta mahtuuko kaksi isofix-turvaistuinta takapenkille selkämenosuuntaan, niin että noin 180cm kuski mahtuu myös ajamaan?

Lisäksi olisi toiveissa, että takapenkille mahtuisi keskipaikalle turvaistuinten väliin normaalikokoinen aikuinen hlö tarvittaessa..

Tietoja näistä, tiukoille menee?

Veikkaan, että kuskille ei ongelmaa, mutta keskipaikka voi käydä aikuiselle ahtaaksi riippuen tietysti turvaistuinten muotoilusta. Etupenkille voi laittaa yhden istuimen, kun turvatyynyt saa avaimella kääntäen pois päältä.