Tota tota, niiku ja elikkäs. Kymppi 508 2.0 bluehdi Allure 2016:lla takana, nyt 113tkm pikseleissä.
Auton vaihto ei ollut pakollista mutta kun 508:n käytännöllisyys ja tilat viehättivät, puhumattakaan siitä ettei ollut vielä mitään kunnon kokemusta mallista, niiin olihan se kokeiltava kun sopiva yksilö puksahti yöllä silmille nettiautoa sängyssä selaillessa. Aamulla soitto liikkeeseen Cactus kohti autokauppaa.
Yllättävää että auto oli kymmenen auton takana hallissa, ihan takimmaisena. Se oli kuitenkin ollut jo varmaan kolme viikkoa, ehkä kuukauden tarjolla. Economy mode, eli huonon varauksen turvatoiminto tuli hyvin pian päälle tutkiessani hetken autoa. No eihän siinä. Romut edestä ..ttuun ja Pösö hallista ulos.
Laatuvaikutelma:
Hyvin pidetyn oloinen, paksun ja kestävän oloinen maalipinta. Peltien sovitukset melko hyvät, ei naarmuja, ei juurikaan käytön jälkiä. Upeat umpiot ja keula. Etuovea perässäni sulkiessa laadun tunne helisee. Ärsyttävän narisevaa sisäkahvaa vetäessä oven sulkeutumisääni on ontto 'plonk' kuin olisin odottanut 'vump' tai 'tsup' -tyylistä sulkeutumisääntä.
Varusteet:
Penkki mallia sähkö ja se parempi malli, lisävaruste siis. Vihdoin olisi riittävä kallistus ja reisituki pösössä! Mutta. Ratti jääkin sitten muutaman sentin liian ylös ja versinkin etäälle. Tämä ei kuitenkaan estä saamasta riittävän hyvää ajoasentoa. Nappuloita on nyt vallan paljon ja näyttökin kosketusmallia (onneksi).
Ratti on kummallinen. Se on liian paksu, etenkin puolistaan kun sormet eivät asetu otteeseen oikein mitenkään. Etenkin ratissa pitää olla ergonomia enemmän kuin kohdallaan, siinä on kädet kiinni koko matkan päädystä päätyyn, satoja tunteja. Huomaan heti miten kökköön paikkaan vakkarin nappulat on laitettu. Ei näin! Arvostan että ajossa säädettävät asiat on ratissa mutta niiden sijaintia - puoliksi täysin turhien mediamäppäinten ja säätimien lisäksi, osattaisiin vähän miettiä missä kohtaa ihmiset käsiään pitävät ja kuinka päin kämmenet ihmisillä yleensä torsostaan roikkuu. En viitsi pospottaa tästä enempää, käykää kokeilemassa vaikka uusien sitikkojen ratteja ja niiden säätimiä, voi olla että PSA-autojen ikivanha jossain ratin takana vakkarin säätimenä toimiva koirankieli joutaakin jo vaihtoon vaikka joku sellaisen kaatopaikkakuormasta keksi takaisin uusiin pösöihin.
Mutta ah, miten ihana onkaan lämppärin säätöpaneli ja siinä olevat näppäimet ja niiden toiminnot. Tuntumakin on mainio. Medialaite vaatii perehtymistä mutta sen saa kyllä helposti hallintaan. Lasikatto on aivan huikea. Penkki on tukeva mutta se on istuinosaltaan kovin kapea. Reisien ulkosivuja käy pakottamaan jo lyhyellä ajolla koska penkkien kapeus ja kovuus iskevät verenkiertoon. Tämän saa hallintaan ottamalla reisitukea hieman sisäänpäin ja kallistamalla penkkiä suoremmaksi. Onneksi.
Avaimeton käynti ja käynnistys on pelkkää kultaa. Toivottavasti kahvat toimivat vielä pitkään... Kun tajuaa että käsijarru laukeaa automaattisesti kaasua käyttämällä, on ajoon lähtö kyllä hyvin vaivaton tapahtuma. Onneksi pösössä ei ole Mersujen tyylistä turvajärjestelmää että automaatinen käsijarru menee deaktivaatioon jos kuskin vyö ei ole kiinni! Tuo on jo hullua.
Navigaattori on mitä on mutta olkoot. Peruutuskamera on parhautta, sillä voi peruuttaa koukun sentilleen peräkärryn aisan alle. Tämä on varuste mistä en enään luovu! Toinen ihanuus on kaukosäätöinen lisälämmitin joka tämän auton mukana tuli.
Ajossa:
Ohjaus tuntuu kivikautisen jäykältä Cactuksen jälkeen. Melkein kuin jotain vikaa olisi. Ajotuntuma on junamainen heti ensi metreiltä, arvokasta etenemistä. Alusta on miellyttävä mutta napakka, oikein sopivan oloinen maantien nielijälle. Ovien onttouden äänestä huolimatta auto on äärettömän hiljainen maantiellä. Melkoinen hiipijä kerrassaan. Renkaina on Nokian hakkablue 2 -renkaat koossa 215/55-17. Nyt on bootattava Nokialaisten mielikuva ja kokemus päästä pois, nämä renkaat on kyllä hyvät!
Auton käytös on todella loogista, menee suoraan, ohjausvaste ei muutu kurvissa, jousitus ottaa monttua hyvin vastaan. Toki huomaan renkaiden sisäänjoustomatkan olevan huomattavasti lyhyempi kuin Sitikan piikkikasvissa. Mutta 508 antaakin nyt aivan eri kokemuksen, näkeehän sen jo ajamattakin.
Vaihteisto epäilytti alkuun ennen koeajoa, onhan kyseessä Aisinin 6-lovinen. Se ei ole vakuuttanut täysin vielä, vanha ZF:n laatikko on ollut aina paremppi kunnes nyt, nyt on 508:ssa mainio aski. Se vaihtaa erittäin nykäyksettömästi ja pehmeästi, kylmänä, kuumana, täyskiihdytyksissä, ylös ja alas. Kertakaikkisen upea vaihteisto, se ei paljon itsestään muistuttele.
Aiemmissa autoissani ei ole LED-tekniikkaa vielä juuri ollutkaan, nyt on tietääksen kaikki valot ledeillä. Ajovalot tuntuvat olevan aivan timanttiset vaikkakin hieman vähäisellä 508:n pimeänajokokemuksella.
Summarum:
Pitkästä aikaa auto jota oikeasti haluaa pitää jopa kauan. Puoli vuotta sitten on vaihdettu hihnat ja kusipöntöt edellisen ja ensimmäisen omistajan toimesta (Kiitän nöyrästi). Se täyttää lähes kaikki nykyiset vaateet, ainoastaan neliveto ja sähköinen takaluukku olisi vielä ollut listalla mutta ne olisi läytynyt jostain Audista joka olisi heittämällä muuten samoin varustein yhtä tuoreena maksanut yli 10ke enemmän. Se on jo aika paljon se. 508 on hämmentänyt useat kyytiläiset moneen kertaan. joku ihastelee äänettömyyttä kun toiset tykkäävät pehmeydestä tai lasikatosta. Joku sanoo että aika Audin tuntuinen kun ei raukka Ranskalaisista tiedä hevon ..ttujakaan.
Täältä tähän.