Kirjoittaja Aihe: 207 - Pakokaasun haju (vuotavat suuttimet) (DV6)  (Luettu 12489 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

POJ45555

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 307 - Pakokaasun haju (vuotavat suuttimet) (DV6)


Ongelma:

Auto: 2006 207 1,6 HDi 90 Premium.

Ajokilometrejä ongelmitta 78000 ja vielä hyvin tyytyväinen. Nyt on alkanut ilmaantua katku jokao on kuin vanhasta transitista peräisin. Haju tulee etupäästä, pakoputkesta tuleva haju normaali katalysaattorista tuleva. Turbo on suojattu alumiinikotelolla jonka taakse ei näe kuin purkamalla, vaikutelma on että haju saattaisi tulla sieltä päin, eli pakosarjan tienoilta. Kävin Auto-Kehässä Karkkilassa jossa ei vikaa löydetty minkä tiesin jo etukäteen mutta kävin lahjoittamassa sinne 25 Euroa heidän nälkäpäiväkeräykseen. Olen viemässä autoani Mäkelän Koneelle jossa olen huollotkin teettänyt. Onko kenelläkään vastaavaa vikaa, 307:ssä on sama kone.

Ratkaisu:

Suuttimen tiivistys vuotaa. Ota moottorin päältä suojamuovi pois niin näät tilanteen. Jos suuttimien päällä on jotain kökköä tai likaa niin tiivistys vuotaa. Noita on joitain ollut. Ei taida olla edes kallis juttu.

Kiitos neuvosta joka oli oikea diagnoosi. Irrotin suojakotelon  ja yhden suutinjalustan ympäristö oli kostean töhnän peitossa. Käynnistetyäni auton tuttu käry alkoi virrata sen suuttimen alueelta. Ihmettelen, kuinka Karkkilan Auto-Kehässä ei vikaa löydetty kun alkeellinenkin dieselin tuntija tarkistaa ensin juuri mainitun kohdan, kun hajuja ilmenee. Itse en älynnyt tarkistaa, kun oletin että tarkistus oli tehty.

Kävin korjauttamassa Mäkelän koneessa vuotavan suuttimen. Tiivisteen vaihto ja samalla 80 000 km:n huolto. Työ kävi sutjakkaasti, odotin 1,5 tuntia siistissä hallissa hyvää kahvia nautiskellen. En muista näin siistissä autoliikkeessä käyneeni pitkään aikaan.