Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)  (Luettu 29919 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pugi309

  • Vieras
406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« : 14.06.2009, 15:01:18 »
Auto: 1996 406 2,0 (16-ventt.).

Ongelmana on jakopään ajoitus. Jakopää on purettu siihen pisteeseen, että kampiakselin hihnapyörä on irti ja kaikki suojamuovit irroitettu. Jakoa tarkistaessani kampiakselin hihnapyörää ajoittamalla, niin nokkien ajoitukset olivat ihan pielessä? No, laitoin nokka-akselien ajoitukset oikein, mutta tällöin ei kampiakselin ajoitus osuu kohdalleen. Mielessäni pyörii nyt kysymys, että kampiakselin hihnapyörän vulganointi on pettänyt, ja sen takia ajoitus ei osu oikein kampiakselilla. Nyt kuin nokat on ajoitettu oikein, on kampiakselin hihnapyörän kiila n. klo.7:ssä, ja vastakkaisella puolella oleva pieni hahlo itse kampiakselilla näyttää n, klo. 1:ssä.

Pystyykö joku tarkistamaan, onko ajoitus oikea? Itse kampiakselin hammaspyörässä oleva hahlo, joka siis on klo. 1:ssä, niin sille en löytänyt lohkossa mitään merkintää.

Apua kaivataan, auto seisoo kunnes saan jaon varmasti kohdalleen ilman vahinkoja.

petro40

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #1 : 14.06.2009, 16:17:53 »
Ota startti irti, niin sen takana on lohkossa reikä jotain 5-6mm , vauhtipyörässä on myös reikä ja ne pitää ainakin olla kohdakkain kun alat tekemään ajoitusta. Työnnä siis poranterä tai joku muu siitä lohkon reiästä ja sen pitää osua siihen vauhtipyörään porattuun reikään.  Vaihdoin itse hihnan 2.1TD ja voi olla samanlainen systeemi sun autossa...
« Viimeksi muokattu: 14.06.2009, 16:21:47 kirjoittanut petro40 »

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #2 : 14.06.2009, 16:38:14 »
Ajoita nokka-akselit pelkästään, tällöin kampiakselikin on oikeassa kohdassa jos hihnaa ei ole missään vaiheessa käytetty pois paikoiltaan. Lukitse tämän jälkeen vauhtipyörä niin ettei kampiakseli pääse liikkumaan hihnan vaihdon yhteydessä.

pugi309

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #3 : 14.06.2009, 17:27:43 »
Tuossa oli tuo kampiakselin hihnapyörä ihan tajuttomasti ruostunut kiinni, joten jouduin imu-nokkaakselin pultista kääntämään ajoituksen kohdalle, ei kai tässä vaiheessa ole jako päässyt hyppäämään? Jouduin vähitellen käänätämään kampiakselia hihnan välityksellä jotta sain lirkutettua kampiakselin hihnapyörän pois sieltä.

Taage

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #4 : 16.06.2009, 11:08:46 »
Olethan huomioinut että kun kapiakseli pyörii kaks kertaa,niin nokat vain kerran?
Jos vanha remmi vielä paikallaan niin vinkkinä, että merkkaa esim.maalilla "kohdistuspisteet" joka rattaaseen ja remmiin.sitten merkit  uuden remmin vastaaviin hampaisiin ja sitten vaan merkinnät kohilleen.
Ps.Tein vastaavaan konneeseen remmin vaihdon viimeviikolla.Helppo homma paitsi pirun ahdasta.
 

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #5 : 16.06.2009, 13:02:43 »
Älkää hyvät ihmiset tehkö niitä omia merkkejä jakopäähän, joskus harvoin niillä on saatu jako jopa siihen mihin valmistaja sen on tarkoittanut. Useimmin olen korjannut ajoituksia tuttujen "remontti Reiskojen" autoista juuri noiden omien merkkien takia, vaikka ne merkit osuis kohdalleen voi hihna olla väärällä hampaalla jopa edellisestä vaihdosta lähtien! Varmistakaa aina moottorin alkuperäisistä merkeistä se homma, vaikkei se yhden hampaan virhe mootoria tuhoaisikaan, tekee se ison eron tehoihin, ajettavuuteen ja kulutukseen. Omassa hihnan vaihdossani jakopäätä piti hienosäätää hampaan murto-osien verran nokkapyörien hahloista ja jo se tuntui alaväännössä ja ajettavuudessa, niin ja moottorina oli EW10.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #6 : 16.06.2009, 15:15:44 »
Varmistakaa aina moottorin alkuperäisistä merkeistä se homma

Kun ei noissa taida oikein olla valmistajan merkkejä? Sillä nuljukumisen apulaitehihnan kohdistusreijällä kun ei tee mitään. Ellei sitten osta uutta hihnapyörää joka vaihtoon (liekkö ne niissäkään niin tarkasti). Itse merkkasin myös rengastussilla pienet merkit vanhaan hihnaan, hihnapyöriin ja uuteen hihnaan. Sitten paikalleen laitossa loksautin hampaat kohdalleen Autodatan ohjeen mukaan löysäämällä nokka-akselin hihnapyörien pelivara-pultteja. Merkit tuli kohdalleen, ja hihnapyörien pultit hyvin tarkasti keskelle hahlon säätövaraa (kuten piti ollakin).
« Viimeksi muokattu: 16.06.2009, 16:02:43 kirjoittanut MJ »

pugi309

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #7 : 16.06.2009, 21:30:32 »
Ostin uuden kampuran hihnapyörän josta sain jaon kohdalleen. Tuli kuntoon, jako oli 2 hammasta pielessö. Oli edellisestä vaihdosta jäänyt niin. Nyt toimii ok.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #8 : 17.06.2009, 08:50:42 »
Näinhän se on varminta tehdä, noi ajoitusreijät kumivaimentimella varustetun hihnapyörän ulkokehässä ovat kyllä idioottimaisia keksintöjä.

Nyt kun olisit vielä muistanut merkata siihen sisäkehään sen ajoitusreijän paikan ni tietää seuraavalla kerralla onko liikahtanut. Sehän ei haittaa jos se liikkuu paljon mutta jos se liikkuu vain vaikkapa hampaan verran niin herkästi tulee virhe.

pugi309

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #9 : 17.06.2009, 22:06:43 »
Hihnapyörä oli 175e.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #10 : 12.02.2011, 23:07:17 »
Auto: 1998 406 2,0 ST (XU10J4R).

Olen tarkastamassa jakopään ajoitusta, mutta "pientä" hankaluutta merkkien kanssa. Kun nokat ovat kohdallaan, ei kampiakselin hihnapyörän merkki ole siellä päinkään. Noin klo 7:ssä, kun pitäisi olla klo 11:ssä, joten vulkanointi on mitä ilmeisemmin pettänyt. Laturi on myös irrotettu, mutta nokkien ollessa kohdallaan, ei vauhtipyörässä ole lähimaillakaan mitään reikää. Joten laturin takana olevasta reiästä ei ainakaan tässä tapauksessa ole apua. Onko tässä koneessa jossain paikka kampiakselin ajoittamiselle ja lukitsemiselle (pl. hihnapyörä)?

Moottorihan toimii jokseenkin hyvin, mutta tussimerkkejä löytyy jakohihnan kotelosta jo sen verta monet, ettei hihnanvaihtoa ole tehty oikeaoppisesti pariin kertaan. En viitsi pelkän ajoituksen tarkastamisen takia ostaa uutta hihnapyörää.

Oikeassa kampiakselin lukitsemiskohdassa männät ovat ilmeisesti kaikki samassa asemassa? Jos näin on, niin onko mitään järkeä pistää ajoitustapit nokka-akseleille ja tarkistaa esim. työntömitalla etäisyys tulpanreiästä mäntään?

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #11 : 13.02.2011, 13:23:26 »
Sain tarkistettua ajoituksen ja eihän se kohdallaan ole. Kun imunokan lukitustapin saa paikalleen, ei pakonokan reikä ole aivan kohdallaan, muutaman millin sivussa. Mittasin imunokka lukittuna myös etäisyydet mäntiin. 1 & 4 sylintereiden etäisyys tulpan "ohjuriputken" päästä oli ~17,45 cm ja sylintereiden 2&3 17,90 cm.

Onko ainoa luotettava tapa ajoituksen kohdalleen saamiseksi vaihtaa uusi hihnapyörä (ja viedä automaahan laitettavaksi)? Voiko jonkin vanhemman xu-koneen kiinteällä hihnapyörällä ajoittaa kampiakselin oikeaan asemaan?

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #12 : 13.02.2011, 13:36:31 »
Onko nokka-akseleiden pyörät kiinteässä asennossa nokka-akseliin, vai onko tuossa samanlainen systeemi kuin XU7JP4:ssä (1,8), että hihnapyörä(t) kiinnittyy kolmella pienellä pultilla nokka-akseliin, ja pyörässä on pitkulaiset reiät pulteille? Niissä on siis pieni liikevara hihnaa asetettaessa.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #13 : 14.02.2011, 20:29:34 »
Löytyy myös XU10J4R:stä em. kaltainen säätö nokkapyöristä. Hihnan vaihto tehty edellisen omistajan aikana 2009 (alkuperäisosat, pikkupaja), mutta vielä viime talvena ei ollut kovin pahoja oireita. Nyt ilman esilämmitystä yli -20C pakkasella on vaikea saada autoa käyntiin, käy aluksi huonosti ja on pakko pitää kaasulla käynnissä. Lämmettyään toimii kuitenkin normaalisti.

Korjautan jaon oikeaksi niin pian kuin mahdollista, mutta onko virheellinen jakohihnan ajoitus voinut aiheuttaa muita vaurioita, esim venttiileille? Näillä näkymin siis tulee kokolailla ylimääräinen jakopään osien vaihto 2 vuotta etuajassa (pl. vesipumppu ja ehkä myös rullat), ellei kampiakselia voi ajoittaa täysin oikeaan kohtaan ilman hihnapyörän vaihtamista. Oikean aseman hakeminen mäntien sijaintia mittaamalla ei tunnu kovin eksaktilta menetelmältä.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #14 : 14.02.2011, 21:21:21 »
Oikean aseman hakeminen mäntien sijaintia mittaamalla ei tunnu kovin eksaktilta menetelmältä.

Eikös siten saa varsin hyvänkin tarkkuuden? Kammen kaula on vaakatasossa, ja männän liike on suurta/aste. Iskun pituus on 86 mm, joten kaulan kiertämän "kehän pituus" on 540,4 mm. Kaulan ollessa vaakatasossa (mäntä puolivälissä), vastaa kaulan 0,5 mm:n liike n. 0,34o kiertoa, ja mäntä sitten liikkuu tällä alle puolen asteen kulmamuutoksella kutakuinkin, vaiko täsmälleen, saman verran. Tuollaiset suuruusluokaltaan (edes karkeasti) 0,5 mm:n heitot suuntaansa pitäisi olla helppo mitata työntömitalla. Samalla osa männistä liikkuu saman verran päinvastaiseen suuntaan, joten ero kaksinkertaistuu jo millin luokkaan. Ja tuollaiset 0,34o:een suuruusluokkaa olevat virheet ei tunnu missään.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2011, 21:25:13 kirjoittanut MJ »