Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)  (Luettu 48856 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #60 : 02.10.2012, 22:14:55 »
Remmi myös hinkkaa sitä kiristinrullan viisaria tai ainakin näyttää siltä että on sitä vasten.

Juu ei, kannattaa ensi tilassa tutkia ja selvittää mistä johtuu ja korjata tilanne.

Hihnoissa on leikkuleveyksissä, jokusen kymmenesosamillin jopa millimetrinkin verran eroa, myös riippuen valmistajasta.

Hankala

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #61 : 02.10.2012, 22:26:42 »
Tuossa kun vähän googletin niin ainaki jossain audin koneissa on samanlaista vikaa ollut että hihna pyrkii rempan jälkeen sisäänpäin, mutta on käytössä ohjautunut keskelle oikeaan paikkaan. Pitäskö tuolla uskaltaa vain ajella ja välillä katsoa remmiä onko se ohjautunut oikeaan paikkaan tai rispautunut? Joku oli korjannut sen sisäänpäin hinkautumisen sillä että oli laittanut shimmilevyn kampiakselin hihnapyörän taakse. Pystyyköhän tässä koittaa samanlaista shimmiä?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #62 : 02.10.2012, 22:30:47 »
En laittaisi hihnapyörän alle mitään ylimääräistä. Apulaitteiden hihnalinjaan muodostuu linjavirhettä, seurauksena moniurahihnan ja hihnapyörän nopeampi kuluminen.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #63 : 03.10.2012, 08:32:26 »
Onhan sulla varmasti kiristinrullan alaosa siinä lohkossa koneistetussa "kiilassa"? Onko hihnassa pyörimissuuntaa. Olen kuullut, että joskus on alkanut kulkea oikein kun on laittanut kulkemaan väärinpäin, eli nuoli on osoittanut taaksepäin.

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #64 : 17.07.2013, 00:09:22 »
Jakohihnan vaihdosta RFR-koneeseen on näköjään videokin tubessahttp://www.youtube.com/watch?v=2ZsnGwoBqDo&feature=player_detailpage#t=850s. Vasta hankkimaani 406 farmariin olisi ajankohtaista hihnan vaihto (ajettu +130 tkm). Ei ole tullut vielä luettua virallista vaihto-ohjetta, mutta joskus citikkaan (n. 2005) hihnan vaihtaneena hihnan kiristys ja nokkien ajoitus olisi tapahtunut eri tavalla. No pitää kaivaa jostakin virallinen asennusohje.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #65 : 17.07.2013, 01:43:19 »
Tuo asennusvideo vaikutti pätevältä ja nokkien ajoituskin tarkistettiin kohdalleen. Tuo nokkien säätö lopussa tehdään luonnollisesti vain jos ajoitustapit eivät mene kohdalleen. Tuon viimeisen säädön jälkeen pyörittäisin konetta vielä kerran ja tarkistaisin kiristimen viisarin näyttämän sekä ajoituksen oikeellisuuden. Haynesin opas ainakin noudattelee tuota videota melko tarkasti.

Tuo kampiakselin hihnapyörän napa näyttää 'vanhalta' designilta, uudemmissa on yleensä erilainen rakenne, jossa on vaimennettu hihnapyörä pakonokalla, eikä hihnapyörät ole kiinni kolmella ruuvilla navassa.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2013, 01:48:26 kirjoittanut PL »

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #66 : 17.07.2013, 23:18:39 »
Hihna tuli vaihdettua ja eipä tuossa mitään erikoista ollut. Tilaa on yllättävän hyvin. Hihnasarja sisältäen vesipumpu tuli hankittua sitikan tiskiltä ovh hinta oli vain 155€. Sarjassa oli gates hihna ja valeon alumiininen  vesipumppu pesineen. rullien valmistajaa en muistanut tarkistaakkaan Ainoastaan joutui ostamaan erikseen pumppuun tulevan putken tiivisteen, lohkoon tuleva oli sarjassa mukana. Autossa olikin vielä paikoillaan muovinen vesipumppu kokonaisuus. Tuskin kuitenkaan alkuperäinen, kun mittariin on kertynyt jo 340 tkm. Tosin merkintää ei ainakkaan huoltokirjaan ole laitettu hihnan vaihtojen kohdalle.

Tuuba

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #67 : 01.05.2014, 22:19:18 »
Juu, erilaisia näitä näyttää olevan  ;D
Itseäni hieman tuossa juuri hämäsi kun kasaan EW10J4S - konetta joka on valmistettu vuonna 2004 loppupuolella eli se on ns. uudempaa sarjaa. Servicebox antaa hieman ristiriitaista tietoa, sen mukaan auton valmistenumerolla katsottuna pakonokan pyörä on ainakin kuvassa väärä (Sieppaa2)
Lisäksi tehtaan kuvassa näytetään kiilan paikka kampiakselille väärään loveen (Sieppaa). Ise kiila kuitenkin on kuvassa oikein mutta tuo "pitkän" mallinen ei sovi sisempään loveen, tulee öljypumpun holkki eteen. "vanhan koneen" normimallinen kiila kyllä menee siihen, eli tosiaan vanhemmassa luonnollisesti alapyörä on kiilalla mutta uudemmassa, ainakin tuossa VVT:llä varustetussa, alapyörä jää vapaaksi ja kiila on vain värinänvaimenninta varten. Eli tuossa uudemmassa apulaitehihnapyörä on yksiosainen ja vulkanoitu. Harvoin nämä serviceboxin kuvat väärin näyttää, siksi itseäkin epäilyttää, mutta ei tuossa ole vaihtoehtoja. Tuossa koneessa siis pakonokalla on vulkanoitu kumivaimenninpyörä, imulla VVT-pyörä ja kampuralla kiila tulee ulompaan loveen, ja apulaitehihnapyörä on yksiosainen.
Liite kolme on "vanha EW" eli EW10J4S sarjanumeroon 0991211 asti.


[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tuuba

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #68 : 04.05.2014, 01:05:13 »
Yksi asia muuten tuossa EW -koneen jakopään laitossa sotii itseä vastaan:
TEhtaan virallisen ohjeen mukaan EW10J4 ja -S moottoreissa järjestys on seuraava:
1. Asenna hihna
2. vapauta kiristin (viisari on lukossa ajoitustyökalusarjan pitimellä)
3. ota pakonokan lukitustappi pois
4. asenna jakopään alamuovi
5. asenna hihnapyörä ja vedä keskipultti asteilla ja momenttiin
6. Vasta sen jälkeen tulee käsky asettaa automaattikiristin sopivaksi, jolloin alakoppa tulee tielle niin että rullan kääntäminen on vaikeaa. Lisäksi oma järki sotii sitä vastaan että hihna kiristettäisiin vasta sen jälkeen kun kammen pyörä ei pääse enää pyörimään (itse kampiakseli on siis lukittuna vauhtipyörältä kokoajan). Eikö ole paljon järkevämpää ensin hoitaa hihna oikeaan kireyteen ja vasta sitten kiinnittää alapyörä ja pyörittää muutama rinki, jonka jälkeen ajoituksen tarkistus? Mitä en nyt hoksaa?
Sitten muuten vielä pieni varoituksen sana: Ainakin EW10J4S:ssä on mahdollista lukita epähuomiossa pakonokka kolmisen hammasta aikaisemmalle (ei toki normaali hihnanvaihdossa mutta itsellä ollut kone paloina), kotelon taustamuovissa on juuri tapille sopiva reikä. Itsehän tottakai tein ensin niin mutta onneksi seurasin kiristimen viisaria kun aloin hiljaa konetta kääntää...  :o


Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #69 : 04.05.2014, 03:55:43 »
Automaattikiristin lukitaan paikoilleen viimeisenä, ennen suojien asennusta. Kiristin kiinni, mihin osoitin osoittaa, tapit pois ja kierretään konetta pari kierrosta, tapit reikiin, jos ok - kiristin löysälle ja takaisin kiinni. Kopat paikoilleen.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2014, 03:58:45 kirjoittanut Benkku »

Tuuba

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #70 : 04.05.2014, 10:26:46 »
Mutta eikö siinä kohtaa kun alapyörä on vieä vapaana, hihnan kiristäminen oikeaan kireytteen ottaa löysät pois sekä veto -että vapaalta puolelta? JA vasta sitten kun kiristää alapyörän jumiin niin ajoitus pysyy varmasti täysin paikallaan. Näin ainakin oma järki sanoo ja näin se menee käytännössäkin. Ainakin kiristin pysyy merkissään ja tapit menevät reikiinsä paremmin ku ikinä.
Tuossa kuvassa näkee sen, mikä tulee ongelmaksi jos ohjeen mukaan laitat alamuovin (tulee hihnapyörän taakse) paikalleen ennen kiristimen asetusta: Kuusiokoloavaimen paikka jää muovin taakse, tämä kuvakin on jo otettu vähän yläviistosta, todellisuudessa siihen juuri ja juuri saa laitettua pallopääkuusiokolon mutta hyvin huonosti.
Eli lähinnä se peruste tuolle järjestykselle kiinnostaa, meneekö hihna jollain lailla väärin jos kiristyksen tekee alahammaspyörä vapaana? (tuossa VVT -mallissa kun ei tosiaankaan ole mitään muuta hienosäätömahdollisuutta ajoituksen suhteen)
Sitten vielä: Kun hihnan paikalleen laitoin, pyörittäessä konetta, kuuluu venttiilikoneistosta naksahtelua, paikallistin sen imunokalle. Ilmeisesti ominaisuus kun VVT-pyörä on nolla-asennossa? Varsinaista klappia ei ole missään, mutta kun sormilla imunokasta pitää kiinni ja pyörittää niin siinä tuntuu sormiin aina kun naksahtaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #71 : 04.05.2014, 14:37:26 »
Luonnollisesti kampiakselin lukituksen jälkeen, myös käyttävän hihnapyörän kiinnityspultti löysätään, ennen hihnan jännityksen lopullista asettamista.

keijok

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #72 : 01.09.2014, 12:06:00 »
Kyseessä Citroen C5 mutta sama konehan tuo on, mulla ns. uudempaa mallia eli kampiakselin lukitus vauhtipyörältä. Tein tepit ruuvitavarasta ja holkeista, onnistui mielestäni kohtuullisesti. Tapit paikoilleen ja hihna pois jne. Tässä ilmeisesti tapahtui jotain koska tappeja poistaessa oli kampiakselin tappi taipunut. Hihna on paikoillaan ja kone käsin pyöritellen pyörii melko mukavasti, ei ainakaan kuulu ylimääräisiä ääniä jne. Eilen kuitenkin lopetin enemmät tutkimukset yön tultua. Tänään tarkoitus kokeilla lukitusta uudelleen, osuuko kohdalleen.

Kysymys: miten minun kannattaisi edetä? Kampiakselin hihnapyörää irroittaessa ilmeisesti taipuu tuo tappi uudelleen. Jos saan tapit paikoilleen niin ajoitus on ok? Vaikka tapit ovat mittojen mukaiset on niissä silti hiukan pelivaraa, ts. esim. kammen päästä kierrettäessä muutaman asteen pyörii ennenkuin vauhtipyörältä kuuluu kosketus? Miten tuo kammen hihnapyörän pultti oliis avattava ettei lukitustappi taivu?

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #73 : 01.09.2014, 12:44:04 »
Avaaminen joko iso vaihde päällä jarrua vasten, tai jos kytkin luistaa niin lukitaan vauhtipyörän hammaskehästä. Kunnollinen pulttipyssy + jarrulla vastaan pitäminen pitäisi riittää. Kts tämä viesti ja viestiketju: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=35362.msg230187#msg230187. En ulkomuistista pysty sanomaan kävikö samanlainen työkalu myös EW -moottoreihin. Tuo käyttämäsi lukitustappi ei varmaan ole tarkoitettu kestämään vääntöä, joka taipumisestakin kävi ilmi. Voihan sinne kuitenkin vaihtaa 'ehjä/suoran' lukitustapin kun hihnapyörän pultin olet irti saanut. Jos ajoitustapit menevät paikalleen on homma ok. Ajoitustapeissa ei ihan hirveästi pitäisi väljää olla, luokkaa puoli milliä.

keijok

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #74 : 01.09.2014, 13:53:46 »
Automaatti joten ei auta kuin yrittää pyssyllä auki. Sattui tosin pyssykin antautumaan juuri sopivasti edellisviikolla  :'(

Nokkien tapit on 6mm melko tarkkaan ja melkoisen napakat, samoin kampiakselin tappi on 9mm/15mm/30mm noin 20 mm kutakin halkaisijaa, täältä joskus löytäneeni kuvan mukainen mutta tuntui silti että avainta sai hiukan kääntää vaikka tappi paikallaan olikin?