Kirjoittaja Aihe: 406 - Radion huono kuuluvuus (farmari, antenni takana)  (Luettu 2583 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

S

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 406 - Radion huono kuuluvuus (farmari, antenni takana)


Auto: 2002 406 GW 2,0 HDi 110 ST.

Minulla on ollut jo tovin aikaa ongelmana radion huono kuuluvuus. Olen koittanut kontaktispraylla ja harjalla hieman putsailla tuota takana olevaa vahvistinta. Ei ole tuonut kovin hyvää lopputulosta. Yllä olevan linkin vanhassa aiheessa oli viimeisessä viestissä joku ohittanut koko värkin. Meinasin tehdä itse saman, mutta tuli tenkkapoo.

Minulla vahvistimen runko on samanlainen kuin toisen ketjun kuvassa. Mutta minulla siellä on komponenttia enemmän. Piirilevyjä on kaksi ja lisäksi antennin etuosassa isompi erillinen "möntti". Sinne tulee kaapeleitakin neljä kappaletta. Antennikaapeleita tulee kolme ja lisäksi yksisäikeinen (virta?)johto. Miksi antennikaapeleita tulee kolme? Tietääkö joku onko tämä ihan normaalijuttu, vai onko tässä jotain spesiaalia? Meneekö kaikki antennit radiolle, vai onko tuossa jonkin muunkin värkin tarpeita varten antenni? Ainakin yksi antenneista meni vahvistimen etuosassa olevalle aika isolle pyöreälle möykylle, voisi olla vaikka gps- antenni. Mutta ei tässä mitään gps:ää kyllä ole.

Millähän hakusanoilla tuota pitäisi googlata. Koitin 406 antenna, active antenna, antenna amplifier jne. Ei oikein tule tuloksia.

S

  • Vieras
Vs: 406 - Radion huono kuuluvuus (farmari, antenni takana)
« Vastaus #1 : 29.06.2010, 09:18:58 »
Sisarmerkin palstalta löytyi tällainen:
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,3351.0.html

Oisko tässäkin sitten samassa gps, radio ja puhelimen antennit? Tietääkö kukaan, tahi onko törmännyt omassa moiseen? Mihin tuo gps- antennikaapeli päättynee? Olisiko mahdollista lisätä navi pelkällä softapäivityksellä?
« Viimeksi muokattu: 29.06.2010, 10:08:47 kirjoittanut S »

Colt

  • Vieras
Vs: 406 - Radion huono kuuluvuus (farmari, antenni takana)
« Vastaus #2 : 08.12.2017, 14:49:46 »
Auto: 2002 406 GW 2,0 (16-ventt., 8ERFNF/270).

Kiva savotta purkaa tuo vanha antennin jalka. Kaikki ruuvit oli ruostuneet ja vain 3 lähti ruuvaamalla irti, loput piti porata auki. (juu, lillui kyllä irroitusöljyssä) ;)

Juotin myös tuon antennin keskikarvan suoraan antenninjalan vastakappaleeseen siinä piirilevyllä. Virtapiuhan juotin irti piirilevystä. Kattellaan kuinka radio tuon homman jälkeen kuuluu kunhan saan asennettua takaisin paikoilleen. (kannattaa verhous jättää auki testin ajaksi, niin ei tarvii moneen kertaa irroitella jos pitää korjata)

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Radion huono kuuluvuus (farmari, antenni takana)
« Vastaus #3 : 09.12.2017, 12:46:20 »
Kun omastani aikoinaan puhdistin tuon antennin jalan, jäi käsitys että se on aktiiviantenni, eli vaatii käyttöjännitteen. Yleensä käyttöjännitteen syöttö tapahtuu koaksiaalikaapelin kautta.

Colt

  • Vieras
Vs: 406 - Radion huono kuuluvuus (farmari, antenni takana)
« Vastaus #4 : 09.12.2017, 13:39:20 »
Virransyöttö tulee sillä ohuella kaapelilla. Se koksu on ihan normi antennikaapeli. Tuosta jalasta on kaks eri versiota. Neekerimallissa ei ole kuin 1 vahvistinosa jossa virralle syöttö ja antennikytkentä. Toisessa versiossa on 2 piirilevyä ja niihin tulee sitten antennit kännykälle, GPS:lle ja radion antennille + virransyöttö.

Mulla oli siis tuo 1 piirilevyn versio ja tein siihen ohituskytkennän. Nyt pelaa kaikki kanavat kuin uutena. :) Täytyy tuo vanha jalusta korjata samalla tapaa varaosaksi.