Öljyt tosiaan vaihtuu vaivatta lämmönvaihtimen liitännästä. Lämmönvaihdin irti ja auton keulan puoleiseen reikään läpiporattu M12 pultti (en millään muista oliko 1,25 vai 1,5mm nousu). Siihen pulttiin klemmarilla letku kiinni. Ainoat sotkut tulevat lämmönvaihtimesta valuvasta öljystä.
Valitettavasti ei auttanut ongelmaan, vaikka laatikko onkin nyt varmasti huuhdeltu. Uudet LT71141-öljyt olivat laatikossa sen aikaa, että lämpenivät öljymäärän tarkistusta varten (60°C). Sen jälkeen noin 100m koeajoja ja vikakoodit, eikä vaihda ykköseltä isommalle. Laskin öljyt ulos, ja tavara oli tummempaa mitä 20tkm ajetut öljyt olivat! Ainakin siis putsaavat, mutta mistä lika edes tulee... Ei kuitenkaan mitään palavaa hajua tai öljyyn kuulumattomia partikkeleita.
Öljyjä vaihdellessa ja erilaisia keinoja testaillessa laatikon toiminta on tippunut nopeasti, nyt ryömii vaivalloisesti eteenpäin oli vaihde mikä tahansa. Siis jopa P:llä ja R:llä. Ajattelin että ainoa mahdollisuus tähän on väärin toimiva hydraulinen ohjaus, eli jokin hydrauliboksin venttiilin kara olisi jumittunut tms. Laatikon pitäisi käsittääkseni sähköttäkin hallita P, N, R ja D:llä pakkokolmonen.
Putsasin hydrauliboksin kaikki venttiilit ja muut liikkuvat. Ei löytynyt likaa tai mitään kanittavaa. Solenoiditkin paljastuivat toimiviksi, vaativat vain painetta ennen kuin rupesivat liikkumaan.
Ei taida olla laatikon ohjauksessa ongelma, vaan jotain on hajonnut laatikon sisältä?
Ennen isompia purkuja pitää vielä tutkia jarrupolkimen kytkin, josta PP2000 valittaa. Yleismittarilla tarkistettuna itse kytkin toimii, samoin kytkimen yhteys vaihteiston ECUun. Onko kenellään tietoa minne toinen johto kytkimeltä menee? Maahan vai muualle? Tuskin tämä kuitenkaan saa autoa ryömimään pakilla eteenpäin...