Kirjoittaja Aihe: 3008 - Öljypohja vaurioitui huollossa (HDi)  (Luettu 2391 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tsipulis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
3008 - Öljypohja vaurioitui huollossa (HDi)
« : 16.11.2018, 08:56:30 »
Auto: 2011 3008 1,6 HDi 110 Sport 2Tronic (135 000 km).

Mitä sanotte tästä.

Tiesittekö, että ko autoja koskee 120 000 km jälkeen takasinkutsu korjaamolle jakopään ja kampiakselin päässä olevan rattaan vuoksi.

Oma automme on juuri merkkiliikkeessä työn alla. Alkuperäinen syy korjaamolle vientiin oli vaihteistoöljyn vaihtaminen kun se ei kuulu huolto-ohjelmaa. Tässä yhteydessä myös avoin takaisinkutsu huomattiin.

Nyt korjaamolla jakopään vaihtamisen yhteydessä on mottori irroitettu kannakkeesta (näin ilmeisesti hihnanvaihdon yhteydessä täytyy menetellä) sillä seurauksella että moottori on pudonnut alaspäin ja kun ei ollut kai riittävästi tuettu, on pudonnut nosturin päälle siten, että ainakin öljypohja on vaurioitunut.

Lähden kohta selvittelemään asiaa. Nyt kysyisin: Mitä muuuta on voinut tässä repsahduksessa rikkoitua ja olisi syytä tarkastaa?

Laguna00

  • Vieras
Vs: 3008 - Öljypohja vaurioitui huollossa (HDi)
« Vastaus #1 : 16.11.2018, 11:25:32 »
Huonolla tuurilla moottoriin kytkettyjä johtosarjoja voi vaurioitua tuossa tapauksessa.
Samoin jäähdytysnesteen kierron letkut ovat tiukoilla ja mahdollisia vikaantumiskohteita - miksei ilmastoinnin letkutkin.

Kannake pitää tosiaan irrottaa ja tukea moottori kannatuskorvakkeesta täksi ajaksi.. En tiedä onko 3008:ssa mahdollista edes laittaa konehuoneeseen yläpuolista kannatinpalkkia paikalleen. Eli onko liikaa muoviosia lokasuojan kaarissa tarjolla tähän hommaan.

Öljypohjan vauriossa kiinnittäisin huomiota siihen että öljypumpulle menevä imuputki kiinnikkeineen jne on myös ehjä eikä vääntynyt/vioittunut.

Tsipulis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: 3008 - Öljypohja vaurioitui huollossa (HDi)
« Vastaus #2 : 16.11.2018, 11:31:47 »
Vähän jatkoa

Korjaamolla on toimittu seuraavasti: Moottori oli tuettu tunkilla öljypohjasta ja nosturia oli  laskettu kannatuksen keventämiseksi. Tällöin öljypohja petti ja samalla rikkoitui ainakin öljysihti. Liekö tässä yhteydessä tunkkaaminen öljypohjasta kuuluisi asiaan.



Gonzales

  • Vieras
Vs: 3008 - Öljypohja vaurioitui huollossa (HDi)
« Vastaus #3 : 16.11.2018, 16:00:16 »
Auto: 2011 3008 1,6 HDi 110 Sport 2Tronic (135 000 km).
Tiesittekö, että ko autoja koskee 120 000 km jälkeen takasinkutsu korjaamolle jakopään ja kampiakselin päässä olevan rattaan vuoksi.

Tämähän koskee sitten varmaankin kaikkia muitakin malleja samaisella koneella. Voisi olla asiaa Yleinen-palstalle?
Jänskää että miun 308 oli 2010 korimallia (facelift 2011) mutta moottori oli HDi 112.

SEL

  • Vieras
Vs: 3008 - Öljypohja vaurioitui huollossa (HDi)
« Vastaus #4 : 17.11.2018, 10:26:40 »
Kiitos kun kerroit takaisinkutsusta, sellainen osui minunkin pösölleni kun asiaa tiedustelin vaikka auto on vuotta uudempi ja hieman erilaisella, 112hp  koneella.
Olisiko aihetta aloittaa uusi osio johon voisi laittaa kaikki olemassaolevat ja aina uudet takaisinkutsut, eivät näköjään muuten asiasta informoi.

SEL

  • Vieras
Vs: 3008 - Öljypohja vaurioitui huollossa (HDi)
« Vastaus #5 : 05.12.2018, 13:42:18 »
Takaisinkutsu tehtiin, vesipumppu vaihdettiin lisäkorvausta vastaan. Jakopään vaihdolla olikin iso vaikutus, usein, loppuaikoina miltei jatkuva vingahdus voimakkaammassa kiihdytyksessä tai rasituksessa hävisi kokonaan. Ilmeisesti jokin kiristin tai ohjainrulla oli tiensä ehtoopuolella.

SEL

  • Vieras
Vs: 3008 - Öljypohja vaurioitui huollossa (HDi)
« Vastaus #6 : 11.12.2018, 16:37:20 »
Pitää vielä päivttää kun havaitsin toisenkin hyvän muutoksen. Aiemmin kytkin oli liikkeellelähdössä nypyttävä, mutta nyt nypytys on poissa, joskus saattaa kerran nypäyttää lähdössä mutta sellainen useamman nypäyksen nypytys on poissa. Riittävän löysä jakopää voisi olla syynä, kenties.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 3008 - Öljypohja vaurioitui huollossa (HDi)
« Vastaus #7 : 12.12.2018, 22:15:17 »
Hm, kuinka jakopää liittyisi kytkimeen?

SEL

  • Vieras
Vs: 3008 - Öljypohja vaurioitui huollossa (HDi)
« Vastaus #8 : 13.12.2018, 08:05:41 »
Sitä itsekin ihmettelin mutta liekö kytkimen nyppäys kuormittanut pienillä kierroksilla konetta senverran että löysä jakopää reagoi siihen kuormituksen muutokseen ja elektroniikka hoiti lopun, eli ohjasi 2-Tronicin kytkintä. Muutos oli senverran huomattava että sen huomasi apparin paikalla istuva vaimoni joka ei edes aja autoa.

tope

  • Vieras
Vs: 3008 - Öljypohja vaurioitui huollossa (HDi)
« Vastaus #9 : 13.12.2018, 14:51:36 »
Tiedustelin paikalliselta marmoritiskiltä meidän vm. 2010 3008:n (110hp) mahdollisesta takaisinkutsusta, mutta siellä ei tiedetty koko asiasta mitään. Eivät myöskään löytäneet serviceboxista avoimia kutsuja.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 3008 - Öljypohja vaurioitui huollossa (HDi)
« Vastaus #10 : 13.12.2018, 16:45:49 »
Minä puolestani kysyin Citroën C4 Hdi 112 -11 takaisinkutsusta, mutta ei siitäkään mitään kutsua löytynyt.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Tsipulis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: 3008 - Öljypohja vaurioitui huollossa (HDi)
« Vastaus #11 : 16.12.2018, 14:11:42 »
Hm, kuinka jakopää liittyisi kytkimeen?

Takaisinkutsu koski kampiakselin päässä olevaa ratasta. Samassa yhteydessä kuitenkin vaihtavat jakopään ja kiristimet. Hommaa sitten maksatetaan osin vesipumpun vaihdolla kun se kuitenkin kannattaa tehdä samassa. Myös oma kokemus on, että kytkennät ja vaihdot tulivat sujuvimmiksi mutta autoon toki vaihdettiinkin vaihteistoöljyt millä lienee vaikutusta asiaan ja mikä oli alkuperäinen syy viedä auto huoltoon.

SEL

  • Vieras
Vs: 3008 - Öljypohja vaurioitui huollossa (HDi)
« Vastaus #12 : 16.12.2018, 16:52:45 »
Hm, kuinka jakopää liittyisi kytkimeen?

Eihän se suoraan mekaaniseen kytkimeen vaikuta mutta automatisoitu kytkin ja moottori yhdessä reagoi muutoksiin nopeasti ja se saattaa aiheuttaa kyseisen efektin. Edelleen autoni kytkin ottaa kiinni "jysähtämällä" mutta poissa on ne aiemmin esiintyneet lisänypytykset ja pähkäilin mielessäni että kun kytkin nyppää, se on pienillä kierroksilla käyvälle moottorille melkoinen tehontarve piikki ja jos hihna on löysä, muuttuu ECUn saama ohjaustieto ja tämä muutos taasen vaikuttaa sähköisesti ohjattuun kytkimeen joka ei tiedä pitääkö vai päästääkö ja siitä aiheutui nypytystä joka on nyt poissa.