Auto: 2010 3008 1,6 HDi.
Tänään taas uusi jännä vika. Tunti lämmitystä, auto käymään, tyhjäkäyntiä sen aikaa että sai ikkunat raavittua. Matkaan, vaan eipä lähdetä. Ituessani autoon huomaan että lämpömittari näyttää punaista ja STOP valo palaa sekä näyttö kehottaa sammuttamaan auton.
Auto sammuksiin, konepelti auki ja tutkimaan. Tuuletin huutaa täysillä kone, öljyt ja pakkasneste hädin tuskin haaleita. Mitään ylikuumenemista ei ollut havaittavissa. Matkaan. about 7 kilometrin päässä pysähdys. Mittari näyttää edelleen 120 astetta ja STOP valo palaa. Tuuletin huutaa. Kone on hieman lämmennyt, pakkasneste haaleaa, jäähdytin kylmä.
Auto sammuksiin, tunti kaupassa ja kotiin. Ei mitään vikaa lämpötilojen suhteen ja kaikki sen puolesta näyttää normaalilta.
Saman suuntaisiin ongelmiin on toisaalla sanottu johtavan lohkolämmittimen käyttö, pakkanen, vialllinen anturi. Sitruunafoorumilla taidettiin ongelmana pitää elektroniikan vääriä kuvitelmia lämmityksen jälkeen. Auto oli lämmityksessä n. 1,5h ennen starttia. Luullakseni tässä on säteilylämmitin. Pakkasta oli n. -10 astetta. Vialliseen anturiin en oikein usko koska toimi reippaan tunnin sammuksissa olon jälkeen.
Kysymys, onko muilla ollut samaa vaivaa Hdi koneen kanssa. Onko kyse Pösön ominaisuudesta vai pitäisikö lämpötila-anturi vaihtaa varmuuden vuoksi.
Auto menee korjaamolle muiden vikojen takia ja samalla voisi olla viisasta vaihtaa se anturi, mutta kannattaako?