Kirjoittaja Aihe: 3008 - Ilmoitus liian korkeasta moottorin lämpötilasta (HDi)  (Luettu 1831 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kenobiitti

  • Vieras
Auto: 2010 3008 1,6 HDi.

Tänään taas uusi jännä vika. Tunti lämmitystä, auto käymään, tyhjäkäyntiä sen aikaa että sai ikkunat raavittua. Matkaan, vaan eipä lähdetä. Ituessani autoon huomaan että lämpömittari näyttää punaista ja STOP valo palaa sekä näyttö kehottaa sammuttamaan auton.

Auto sammuksiin, konepelti auki ja tutkimaan. Tuuletin huutaa täysillä kone, öljyt ja pakkasneste hädin tuskin haaleita. Mitään ylikuumenemista ei ollut havaittavissa. Matkaan. about 7 kilometrin päässä pysähdys. Mittari näyttää edelleen 120 astetta ja STOP valo palaa. Tuuletin huutaa. Kone on hieman lämmennyt, pakkasneste haaleaa, jäähdytin kylmä.

Auto sammuksiin, tunti kaupassa ja kotiin. Ei mitään vikaa lämpötilojen suhteen ja kaikki sen puolesta näyttää normaalilta.

Saman suuntaisiin ongelmiin on toisaalla sanottu johtavan lohkolämmittimen käyttö, pakkanen, vialllinen anturi. Sitruunafoorumilla taidettiin ongelmana pitää elektroniikan vääriä kuvitelmia lämmityksen jälkeen. Auto oli lämmityksessä n. 1,5h ennen starttia. Luullakseni tässä on säteilylämmitin. Pakkasta oli n. -10 astetta. Vialliseen anturiin en oikein usko koska toimi reippaan tunnin sammuksissa olon jälkeen.

Kysymys, onko muilla ollut samaa vaivaa Hdi koneen kanssa. Onko kyse Pösön ominaisuudesta vai pitäisikö lämpötila-anturi vaihtaa varmuuden vuoksi.

Auto menee korjaamolle muiden vikojen takia ja samalla voisi olla viisasta vaihtaa se anturi, mutta kannattaako?

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
2009 308:ssa samalla koneella tasan samat oireet.

Kyllä se on se anturi. Osa maksaa motonetissa kympin tms, jos on nopea vaihtamaan niin ei tartte edes ilmata.

Se mittaa resistanssista sitä lämpötilaa, ihan ekana tietysti voisi ottaa anturin liittimen irti ja käydä läpi contact cleanerilla. Muistaakseni toimii niin päin että jos mittaa resistanssin perusteella virtapiirin olevan "auki" -> tulkitsee että lämmöt on tapissa. Yleismittarilla voi myös mitata mikä sen anturin resistanssi on.

Ei ole tehnyt tuota uudestaan anturin vaihdon jälkeen.

kenobiitti

  • Vieras
Tätä ei tapahtunut enää uudestaan. Mittari toimii taas normaalisti. Onko noila antureilla tapana mennä hajalle nin että välillä toimii ja välillä ei?

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Kyllä se alkuun vähän arpoi että alkaako huutaa vaiko ei. Resistanssilla kun toimii niin välillä voi olla parempi kontakti ja välillä huonompi esim lämpötilan mukaan.

Myös viisarin mukaan lämmöt nous yllättävän nopeasti 90 asteeseen, veikkaan että se jo oli merkkinä kehnosti toimivasta anturista vaikkei mitään hälyttänytkään.

Sen jälkeen kun käynnistin kylmiltään ~5asteen lämmöissä ja heti muka moottori keittämässä niin ei ollut epäselvyyttä onko anturivika.

En oo tosin varma saattaisiko esim. ilmakupla anturin kohdalla aiheuttaa minkä suuntaista vääristymää tulokseen?

Mutta tarkempi selvitys/puhdistus vaatii kuitenkin sen että anturi pitää ottaa irti ja jos uusi maksaa 15e niin miten paljon vaivaa kannattaa käyttää sen korjailuun vaikka välillä toimisikin? Samalla vaivalla tökkää sen uuden kiinni.

Ja lienevät NTC-tyyppisiä, eli muistin väärinpäin. Pienempi resistanssi -> suurempi lämpötila.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2019, 21:46:43 kirjoittanut ihmes »

kenobiitti

  • Vieras
...
Mutta tarkempi selvitys/puhdistus vaatii kuitenkin sen että anturi pitää ottaa irti ja jos uusi maksaa 15e niin miten paljon vaivaa kannattaa käyttää sen korjailuun vaikka välillä toimisikin? Samalla vaivalla tökkää sen uuden kiinni.
...
No ei totisesti kannata anturia alkaa korjaamaan.
Kannattaako tässä koittaa suihkia CRC:tä/PRF:ää liittimeen edes?

Koitin lytää service boxista kuvaa anturista, mutta en vaan osannut.
Ilmeisen helppo vaihtaa?

TKI

  • Vieras
Eipä tuo meidän 3008 Vti myöskään liikaa lämpiä tuolla säteilylämmittimellä. Keulassa onkin nyt viimasuoja kun on pakkasta reilummin. Paisuntasäiliöön saa aika ajoin lisätä hieman jäähdytinnestettä mutta puhutaan todella pienistä määristä usean tuhannen kilometrin ajon jälkeen. Johonkin sitä hieman haihtuu. Samanlainen anturivika on ollut myös jossain aiemmassa Pösössä mitä näitä nyt on ehtinyt olla, onko tämä nyt viides peräkkäinen sitten. 205 1,9 Gti oli se ensimmäinen vuonna 1988.

SEL

  • Vieras
Minullakin hodari hukkasi nestettä vaihtelevia, tosin pieniä määriä, mutta loppui kun vaihdettiin vesipumppu jakopäärempan yhteydessä.

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
No ei totisesti kannata anturia alkaa korjaamaan.
Kannattaako tässä koittaa suihkia CRC:tä/PRF:ää liittimeen edes?

Koitin lytää service boxista kuvaa anturista, mutta en vaan osannut.
Ilmeisen helppo vaihtaa?

Löytyy 308:n serviceboxista jostain syystä air/fuel supply -> inj calculator sensor.

Jos on konehuone samanlainen kuin 308 niin ei tarvitse muistaakseni kuin ilmanoton putki ottaa edestä pois. Voitelee uuden anturin O-renkaan jäähdytinnesteellä, anturin liitin ja klipsi irti, toisella kädellä vanha pois ja toisella uusi tilalle.

kenobiitti

  • Vieras
Kiitoksia löysin paikan. Ilmaputken takana näyttää olevan. Odottelen varmaan parempia kelejä enne vaihtoa sillä omassani vika ei vielä toistunut.