Kirjoittaja Aihe: 605 - Pakokaasupäästöt (korkea CO-arvo)  (Luettu 18000 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rudolf

  • Vieras
605 - Pakokaasupäästöt (korkea CO-arvo)
« : 30.12.2005, 10:53:22 »
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 1992 605 2.0 SRi.

Häkäarvot saavat olla 0,50 tyhjäkäynnillä oli 0,73. Kierroksien kanssa (noin 3000) oli 0, 55. Lambda on 1,003. Elikkäs vinkkejä kyselisin mitä olisi tehtävissä näin äkkisiltään

Osa 2:

Vialliseksi osaksi ilmoittautui jäähdytysnesteen lämpötilan anturi. Anturi ei antanut oikeata singaalia jonka seurauksena sitten masiina lisäsi syöttöjä ja siitä taas sitten seurasi häkä arvojen ylitys. Vika ei ollut yksinään siinä.... Muutaman kymmenyksen tippuivat häkä arvot alas. Ja tähän mennessä vaihdetut osat: Lambda ja edellä mainittu antura.

Ratkaisu:

Runsas vuosi sitten vaihdettu katalysaattori oli viallinen. Kennon palasia löytyi äänenvaimentimesta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Pakokaasupäästöt (korkea CO-arvo)
« Vastaus #1 : 30.12.2005, 16:51:44 »
Tuo raja-arvo viittaa siihen, että kyseessä on katalysaattorilla varustettu auto. Oliko lambda OK eli 0,97-1,03? Jos oli, kyse lienee katalysaattoriviasta.  Jos ei, kyse lienee lambda-anturista tai muusta seoksen säätöön liittyvästä.

Eikös sytytysjärjesjestelmän viat pitäisi näkyä korkeina palamattomina eli HC-arvoissa, jotka myös sitten toki katalysaattorin pilaavat.

Kunnon vastausten saamiseksi olisi syytä kertoa auton tarkka malli ja koko päästömittauksen tiedot.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 605 - Pakokaasupäästöt (korkea CO-arvo)
« Vastaus #2 : 01.01.2006, 01:50:10 »
Itselläni oli aikoinaan about identtiset päästöarvot ja syynä oli katalysaattorin hajoaminen. Katalysaattori oli sisältä täysin tyhjä ja paljon kennon palasia löytyi katalysaattorin jälkeisestä äänenvaimentimesta. Silti auto oli lähellä päästä päästömittauksesta läpi, ainoastaan häkäarvot olivat vähän liian korkealla. Tarvikekatalysaattori maksoi silloin 750 mk ja on toiminut moitteetta jo 6 vuoden ajan.  Lambda-anturi  on edelleen alkuperäinen 15-vuotias.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Pakokaasupäästöt (korkea CO-arvo)
« Vastaus #3 : 02.01.2006, 16:52:53 »
Mikäli vikakoodeja ei ole niin, korkea CO = katalysaattori ei pelkistä = katti kaput...

'katti kaput' syynä voi olla mekaaninen vaurio tai seoksen säädössä ollut pidempi aikainen häiriö (eli pelkistyselementti sulanut) johon syynä voi olla ns. 'slow lambda' ts. anturin toiminta hidasta, lämmityspiiri ei toimi.

Katalysaattorin pelkistyselementti käytön myötä myös haurastuu ja varsinkin pakokaasujen tulopuolelta ns. 'häviää' eli kenno 'kuluu' kovemmassa esim. moottoritie ajossa nopeammin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Pakokaasupäästöt (korkea CO-arvo)
« Vastaus #4 : 03.01.2006, 12:58:00 »
Yleensä HC arvo putoaa korkeammilla kierroksilla eli 67 / 39 veikkaisin noiden arvojen olevan, mitkä kuitenkin ovat moottorityypin (nokka-akseli) ja ohjaimen huomioiden hieman koholla.

Tyypilliset arvot kunnossa olevalle järjestelmälle (XU10J2 moottori, Motronic MP ohjaus, Katalysaattori/Lambda) luokkaa <30 / <20.

esim. Pakokaasuarvot omasta (-91 SRI -> XU10J2/MP3.1) 256 tkm:n kohdalla (01/2000)
Lambda 1.003
Co 0.18 % / 0.24 %
HC 29 / 17
Co2 15.00 / 15.20
O2 0.60 / 0.30

- jäännöshapen määrä tyhjäkäynnillä hieman koholla.
- kesäkelillä todennäköisesti HC arvot hieman pienemmät.

Katalysaattorin toimimattomuus nostaa palamattomien hiilivetyjen arvoa jonkin verran ja venttiilien tiiviysvika huomattavasti enemmän eli pienetkin venttiililautasvuodot nostavat arvot helposti yli sadan jopa 1000 ppm:ään.

Myös nokka-akselin ajoituspoikkema esim. yhden hampaan ajoitusvirhe voi nostaa HC arvoja.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Pakokaasupäästöt (korkea CO-arvo)
« Vastaus #5 : 03.01.2006, 22:21:35 »
Eikös sinullakin CO-arvot ole melko korkeat? Juuri katsastin 306:n samalla koneella, jolloin CO:t olivat kierroksilla puhdas nolla. Ennen katalysaattoria tyypilliset arvot ovat kai CO: 0,5-1,5 % ja HC: 100-300 ppm.

Olen ymmärtänyt, että kunnossa oleva katalysaattori konvertoi hyvin tehokkaasti CO:n CO2:ksi, toki tällöin pitää olla myös happea eli kone ei saa olla liian rikkaalla. Olivatko nuo venttiililautasvuodon HC-arvot toimivan katalysaattorin jälkeen? Mitä vastaavat arvot ovat ennnen katalysaattoria?

Nuo arvot ovat ihan legitiimit (eli ainostaan tuon HC arvon suhteen esimerkinomaiset). Pakkasta oli tuolloin aika paljon ja inspektori otti suunnilleen ensimmäiset arvot lambdan tipahdettua yhden pintaan.

Palamattomien hiilivetyjen määrä ei paljoa katalysaattorin reaktioissa alene varsinkaan jos jäännöshappea ei ole eli tuollainen luokkaa 300 ppm putken päästä mitattuna voisi arviolta olla 350-400 ppm ennen katalysaattoria. 2005 kesäkuussa Co arvot olivat koko lailla nolla.

Vanha MP 3.1 ohjainjärjestelmä (katalysaattorillinen) päästöteknisesti hiukan heikompi kuin uudempi MP 5.1. Miksikö?

MP 3.1 -> suihkutus batch firing -> kaksi suutinta kerralla.
MP 5.1 -> suihkutus sequential -> sylinterikohtainen / kampikulmalla suihkutuksen lopettava.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Pakokaasupäästöt (korkea CO-arvo)
« Vastaus #6 : 22.02.2006, 16:21:17 »
Vialliseksi osaksi ilmoittautui koneen lämpötilan anturi joka sijaitsee koneen taka osassa pakosarjan alapuolella.... Anturi ei antanut oikeata singaalia jonka seurauksena sitten masiina lisäsi syöttöjä ja siitä taas sitten seurasi häkä arvojen ylitys. Nyt vain on kauhea uuden anturin metsästys kun ei meinaa löytää mistään oikeaa anturaa siihen.

Tarkoitat kenties moottorin takana sylinterin kanteen kiinnitetyssä päätyosassa (termostaatti kotelo, yms.) sijaitsevaa 'anturikokoelmaa', jossa yksi määrittää jäähdytysnesteen lämpötilan (mm. rikastustekijä) moottorin ohjaimelle.

Kyseessä 'normaali/yleinen' ajoneuvoissa käytetty mm. jäähdytysnesteen lämpötilan mittaukseen tarkoitettu NTC anturi esim. Boschin '026' tyyppi vastusarvo käyrältään vastaava ja siten yhteensopiva.

Löytyy merkkiliikkeestä tai mistä tahansa autovara-osaliikkeestä esim. Motonet...
37-3128     9.50 eur

« Viimeksi muokattu: 22.02.2006, 16:25:01 kirjoittanut Benkku »

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Pakokaasupäästöt (korkea CO-arvo)
« Vastaus #7 : 22.02.2006, 17:38:08 »
Vialliseksi osaksi ilmoittautui koneen lämpötilan anturi joka sijaitsee koneen taka osassa pakosarjan alapuolella.... Anturi ei antanut oikeata singaalia jonka seurauksena sitten masiina lisäsi syöttöjä ja siitä taas sitten seurasi häkä arvojen ylitys. Nyt vain on kauhea uuden anturin metsästys kun ei meinaa löytää mistään oikeaa anturaa siihen.

Onkohan tuo nyt oikeasti se (ainoa) syyllinen? Lähettämäsi katsastuspöytkirjan (http://www.gamezelite.com/files/images/img002.jpg) mukaan lambda on 1,003, mikä ei oikein ole linjassa liian rikkaan seoksen kanssa. Myös happiarvot ovat sen verran korkeat, että liian rikas seos ei vaikuta todennäköiseltä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Pakokaasupäästöt (korkea CO-arvo)
« Vastaus #8 : 22.02.2006, 22:56:56 »
Myös happiarvot ovat sen verran korkeat, että liian rikas seos ei vaikuta todennäköiseltä.

Runsas happi ja liian rikas seos eivät ole toisensa poissulkevia eli seos voi olla rikas ja silti jäännöshapen määrä voi olla suuri. Näin erityisesti tapauksissa joissa seos jo lähes syttymiskelvoton. Tosin em. tapauksissa lambda-arvo ei ole lähellä yhtä.

Rudolf

  • Vieras
Vs: 605 - Pakokaasupäästöt (korkea CO-arvo)
« Vastaus #9 : 25.02.2006, 17:13:40 »
Tarkoitat kenties moottorin takana sylinterin kanteen kiinnitetyssä päätyosassa (termostaatti kotelo, yms.) sijaitsevaa 'anturikokoelmaa', jossa yksi määrittää jäähdytysnesteen lämpötilan (mm. rikastustekijä) moottorin ohjaimelle.

Kyllä tarkoitin kyseistä osaa ja vika ei ollut yksinään siinä.... Muutaman kymmenyksen tippuivat häkä arvot alas. Mutta nyt lähtee katottavaks sellaseen paikkaan jossa on paremmat vehkeet millä sais vian selville.

Ja tähän mennessä vaihdetut osat: Lambda ja edellä mainittu antura.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Pakokaasupäästöt (korkea CO-arvo)
« Vastaus #10 : 26.02.2006, 11:34:20 »
Ehkä kannattaisi jo tarkastaa katin päästä, onko siellä enää koko kattia vai löytyykö se seuraavasta vaimentimesta...

Vaikuttaa melko selvältä katalysaattorivialta. Tässä Sunin nelikaasuanalysaattorin esitteestä otetut tyypilliset arvot:

Lambda-ohjauksella ennen katalysaattoria: CO 0,6%, HC 120 ppm, CO2 14,7%, O2%, lambda 1,00
Lambda-ohjauksella katin jälkeen: CO 0,2%, HC 12 ppm, CO2 15,3%, O2 0,1%, lambda 1,00

Sitten vielä seuraavia "raja-arvoja" samasta opuksesta:

Katilla: CO <0,5%, HC <50ppm, CO2 >14,5%, O2<0,5%, lambda 0,97-1,03
Ilman: CO <1,5%, HC <250ppm, CO2>13%, O2 0,5-2%, lambda 0,9-1,1

Katsastuksessa mitatut arvot vaikuttavat juuri siltä, kuin olettaisi huonosti toimivalta katilta.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Pakokaasupäästöt (korkea CO-arvo)
« Vastaus #11 : 27.04.2006, 21:16:00 »
605 ST Turbon pakokaasumittaustulokset 7.4.2006

900rpm:
CO: 0.054%
CO2: 14.7%
HC: 7 PPM
O2: 0.41%
Lambda: 1.016

2710rpm:
CO: 0.067%
CO2: 14.8%
HC: 4 PPM
O2: 0.22%
Lambda: 1.006

406 SV Turbon pakokaasumittaustulokset 27.4.2006

820rpm:
CO: 0.002%
CO2: 15.3%
HC: 2 PPM
O2: 0.16%
Lambda: 1.010

2720rpm:
CO: 0.005%
CO2: 15.5%
HC: 0 PPM
O2: 0.03%
Lambda: 1.002
Audi A4 Tdi Q