Kirjoittaja Aihe: 308 - Jäähdytysnesteen katoaminen (HDi)  (Luettu 10420 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HannuK

  • Vieras
308 - Jäähdytysnesteen katoaminen (HDi)
« : 27.02.2011, 11:18:32 »
Ongelma:

Auto: 2008 308 SW 1,6 HDi 110 FAP Sport (71 000 km).

Jäähdytysnestettä on alkanut katoamaan, enenevässä määrin. Lokakuun loppupuolella 60000 huoltoon viedessäni mainitsin asiasta, vikaa/vuotoa ei kuitenkaan löytynyt. Silloin täytettiin säiliö maksimiin. Tammikuun 20. päivä säiliö oli minimissä ja täytin sen maksimiin. Eilen jälleen sama tilanne, piti täyttää minimistä maksimiin.

Ratkaisu:

Lämpötila-anturin O-renkaan vaihdolla loppui jäähdytysnesteen katoaminen, vaihdettiin kuukausi sitten.

Lämpötila-anturin o-renkaan saa varaosana, varaosanumeroa minulla ei sille ole, koska sain sen korjauksen käännettyä takuukorjauksen puolelle, vaikka takuu oli mennyt jo kuukausia sitten umpeen. Löytyi onneksi yhden määräaikaishuollon yhteydestä maininta nesteen katoamisesta ja silloin ei ollut syytä löytynyt.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Jäähdytysnesteen katoaminen (HDi)
« Vastaus #1 : 27.02.2011, 11:36:00 »
Lämpötila-anturi vuotaa nestettä. Vuoto on pientä joten selvää vuotoa vaikea nähdä. Aloittaisin vianetsinnän tuosta, eli vaihda uusi anturi ja tiiviste.

Termostaattikotelon etupuolella vihreä anturi. Sijaitsee vaihdelaatikon yläpuolella. Polttoainesuodatin on yläpuolella.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2011, 00:16:00 kirjoittanut ToniL »
Peugeot 3008 hybrid

miccelsson

  • Vieras
Vs: 308 - Jäähdytysnesteen katoaminen (HDi)
« Vastaus #2 : 04.09.2011, 20:13:47 »
Ongelma:

Auto: 2005 307 SW 1,6 HDi (2. mallisarja, manuaali-ilmastointi).

Vaihdoin anturin tiivisteenkin mutta ei apua, vuotaa vain kovemmin kuormittaessa, ei paikallaan kovemmilla kierroksilla. Välillä pohja märkä moottorin takaa rankemman ajon jälkeen, olen tutkinut monta tuntia mutta en ole vuotoa löytänyt.

Ratkaisu:

Vaihdoin lämpötila-anturin O-renkaan, jäähdytysnesteen häviäminen loppui. Kustannus n. 7 e.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Jäähdytysnesteen katoaminen (HDi)
« Vastaus #3 : 04.09.2011, 20:24:59 »
Mulle on sattunut kohdalle yksi tapaus missä termostaatti kotelolta lähtevä ohuempi letku/muovi putki olisi vuotanut.

Vuotaako runsaastikin, jos letku on halki?

Viikossa meni ylärajalta alarajalle, kyseessä oli 308. Letku ei ollut halki vaan liitos oli jotenkin huono. En tiedä miten korjattiin, merkkihuolto oli laittanut takuuseen.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2011, 11:11:46 kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

kahe

  • Vieras
Vs: 308 - Jäähdytysnesteen katoaminen (HDi)
« Vastaus #4 : 05.09.2011, 07:40:52 »
Minulla oli vuotanut myös lohkolämmitimestä eli ollut huonosti laitettu tuo. Samalla uusivat anturin tiivisteen. Mulla hävisi keväällä eniten nestettä. Paisuntasäiliö tyhjeni kerran kokonaan. Kesä meni samalla täytöllä ennen huoltoa, jossa tuo korjattiin.

Karzan33

  • Vieras
Vs: 308 - Jäähdytysnesteen katoaminen (HDi)
« Vastaus #5 : 25.09.2011, 13:59:18 »
Auto: xxxx 308 x,x HDi.

Kaksi kertaa on ollut auto huollossa tuon vuodon takia. Toisella kerralla vaihdettiin koko termostaattikotelo ja nyt on nesteet pysyneet sisällä.

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Jäähdytysnesteen katoaminen (HDi)
« Vastaus #6 : 06.12.2011, 12:26:33 »
Auto: 2008 308 1,6 HDi 110 FAP (DV6TED4, 157 000 km).

Itsellä jäähdytysnesteen häviäminen loppui, kun vaihdoin vesipumpun ja jakohihnan 100 000 km kohdalla. Hieman oli kostea pumpun ympäristö. Samalla hävisi ikävä kitinä tyhjäkäynnillä, mikä tuli  jakohihnasta (Peugeotin korjausohjeena jakohihnan vaihto). Lisähuomiona jakohihna oli tehtaalla kiristetty hyvin tiukalle, mikä varmasti rasitti vesipumppua ja aiheutti vuotoa jo 100 000 km kohdalla.

Tässä vielä yksi vinkki, jos jäähdytysnestettä häviää (1,6 HDi):

Moottorin takana vesipumpulta lähtevässä putkessa on oheisen kuvan mukainen tyhjennystulppa (B), joka on kiinni samantyyppisellä metallisokalla (5) ja jossa on sama o-rengas (4) kuin lämpötila-anturissa. Tulppa on aika piilossa ja en meinannut itsekään aluksi huomata vuotoa. Pohjalevyn päällä oli jäähdytysnestettä ja tulpan ympäristö kostea. O-renkaan vaihto => nesteen häviäminen loppui. O-renkaan varaosakoodi on 1338 G5.

Eikös tuo ole se tulppa jonka paikalle laitetaan moottorin lämmittimen vastus elementti?

Niinpäs onkin. Itselläni on Webasto, joten tuossa kohtaa pelkkä tulppa. Todennäköinen vuotopaikka joka tapauksessa, oli sitten reiässä vastuselementti taikka tulppa. Ainakin jos o-rengasta ei ole uusittu lohkolämmittimen asennuksen yhteydessä. Omassa autossani (vm.-08, 110 tkm) sekä ko. tulpan että lämpötila-anturin o-rengas oli menettänyt muotonsa ja litistynyt.
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90