Kirjoittaja Aihe: 306 - Muoviset sisälokasuojat takana (takapyöräkotelon ruostuminen)  (Luettu 5424 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Päälykäinen

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1997 306 XN, 1,9 (diesel), 5-ovinen.

Ihmettelin tänään, kun vasemman takapyörän pyöräkotelosta tulee kuraa peräkonttiin. No rupesin asiaa oikein tutkimaan, niin eiköhän vain ollut nyrkinkokoinen reikä pyöräkotelon yläosassa! Auto on vuosimallia 1997 uudemmalla keulalla ja hatchback-malli. Purin sitten kaikki mahdolliset härpäkkeet perältä, jotta pääsin näkemään tuhojen todellisen laajuuden... Alue josta ruostetta sitten kaiken kaikkiaan löytyi oli n. 20*30 cm kokoisella alueella, tosin kaikkialta ruoste ei ollut niin pitkälle edennyttä. Miksiköhän 306:ssa ei ole ollenkaan vasemmalla puolella lokaria, joka suojaisi roiskeilta maalipintaa? Olen nimittäin nähnyt useita 306:sia, joissa ei ole kuin oikeallapuolella lokari. Niin minullakin... Vähän kyllä pistää jurppimaan, kun auto ei ole ollut minulla kun vasta muutaman kuukauden ja peltitöitä saisi jo ruveta tekemään. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Ratkaisu:

Pösö jälleen "kuosissa". Sain sen tänään peltikorjaamolta takaisin ja olen tyytyväinen lopputulokseen, eikä ollut mitenkään hurjan kallis remontti (töineen ja tarvikkeineen alle 200 e). Sisälokasuojankin tilasin Lokarilta. Massaus ja pikkumaalaus ovat vielä edessä, mutta hoituu varmaan itseltäkin. Toivottavasti taas mennään pitkään ennen uutta remonttia...

Päälykäinen

  • Vieras
No niin... Kävin paikallisessa merkkiliikkeessä kysymässä vasenta takasisälokasuojaa ja sanoivat että siellä ei kuulu olla kuin takapala siitä lokarista eli etuosaa ei tule ollenkaan. Minun tapauksessani siellä ei ollut siis mitään eli aikojen saatossa takapala on hävinnyt. Noh tilasin osan ja huomenna tulee (hintakin kohtuullinen 10 €). Mutta tärkein homma on vielä tekemättä eli uuden pellin laittaminen... Täytyy käydä autopeltikorjaamoilta kyselemässä tarjouksia, mutta toki työn laatukin vaikuttaa (tunnetustihan halvalla ei voi saada parasta)...

Patukka

  • Vieras
Ihmetystä tuon minullekin aiheuttanut, meillä on mm. kaksi 306:sta vm. 2001 1.8 16v XT FW ja vm 2000 sedan dieseli. Sedanissa on molemmilla puolilla sisälokasuojat farmarissa vain oikealla. Kun huomasin asian ihmettelin moista mutten saanut aikaiseksi kysyä maahantuojalta miksi näin. Oletin tietenkin että farmarista se on jostain syystä poistettu, pyöräkoteloon on kyllä ruiskutettu kiveiskumassaa. Kun nyt näyttää siltä että ko. automalleista on laajemminkin jätetty pois takayöräkotelon vasen sisälokasuoja olisi maahantuojan tai valmistajan itressissä kertoa "hyvä syy" moiseen toimintaan. Odotan mielenkiinnolla mikä se voisi olla.

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Se sisälokari on vakiona vain ns. paremmissa malleissa. Eli S16 ja Gti:ssä,Xsi:stä en ole varma.

En tiedä onko vakiona, mutta omasta sellainen kuitenkin löytyy. Syynä vasemman lokarin puuttumiseen tai enemmänkin oikean olemiseen johtunee oikealla puolella olevista polttoainetankin täyttöputkista, jotka muistaakseni ovat aika nolosti esillä ilman sisälokasuojaa.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

AS16

  • Vieras
Pitää paikkansa. Juuri siksi löytyy kaikissa oikealta puolelta. Mutta tosiaankin vain paremmissa/kalliimmissa malleissa vasemmalta. Ja käsittääkseni on valmistuskin jo uusille lopetettu eli semmoisen hankkiminenkin on todella vaikeaa.

Lokarin tuoteluettelosta löytyy....

Aloittanu sen tuotannon uudestaan kun ollut kysyntää ilmeisesti?

Onhan sillä tietysti hiukan hintaa (60,17 e/kpl +matkakulut), mutta kyllä se ehdottomasti kannattaisi hankkia mielummin kuin ruskettaa sitä lokasuojaa.

http://www.lokari.fi/

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Pitää paikkansa. Juuri siksi löytyy kaikissa oikealta puolelta. Mutta tosiaankin vain paremmissa/kalliimmissa malleissa vasemmalta. Ja käsittääkseni on valmistuskin jo uusille lopetettu eli semmoisen hankkiminenkin on todella vaikeaa.

Peugeotin varaosaluettelon mukaan kyse näyttäisi olevan ihan tehdasvalmisteisesta osasta, ei siis Suomessa Lokarin valmistamasta "lisävarusteesta" - ainakaan kaikkien mallien kohdalla. Varaosaluettelon mukaan kaikissa sedaneissa ja avomalleissa pitäisi olla muoviset sisälokasuojat kummallakin puolella ja farmarimalleissa aina vain oikealla (polttoaineen täyttöaukko ja polttoaineputki). 3- ja 5-ovisissa viistoperissä käytäntö näyttää vaihtelevan vuosimallista ja varustetasosta riippuen (todella sekavasti). Esim. 5-ovisissa malleissa vasemmalla puolella on vain alatakakulmaa suojaava muovi, paitsi paremmissa varustelutasoissa; tässäkin tapauksessa myös vuosimalli vaikuttaa asiaan.

Voi olla, että maahantuoja on Lokarilla valmistuttanut "lisävarustelokasuojaa" niihin malleihin, joista se on tehtaan jäljiltä puuttunut ja asentanut sitä sitten oman käytäntönsä mukaan tietyissä tapauksissa.

Ei voi muuta todeta kuin, että onpa sekava homma ja käsittämätöntä, että sitä muovista sisälokasuojaa ei ole asennettu tehtaalla vakiovarusteena kaikkiin malleihin kummallekin puolelle, myös sille puolelle, jossa ei ole polttoaineen täyttöaukkoa ja sen vuoksi suojausta vaativaa polttoaineputkea pyöräkotelossa. ;-)
« Viimeksi muokattu: 11.07.2009, 18:26:36 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Päälykäinen

  • Vieras
No minun auto on juuri tuo 5-ovinen ja vieläpä perusvarusteilla oleva XN-malli 1.9 diesel. Tuli muuten turhaan tilattua tuo takasuoja, kun sehän olikin paikallaan autossani, mutta pienihän se on, eikä todellakaan suojaa juuri mitään... Ihme homma kyllä ja luulisi että muillakin on tullut samanlaisia ruostevaurioita, jos todellakin tuota sisälokasuojaa ei halvemmissa malleissa vasemmalla vakiona ole, sillä liikkuuhan noita 306 perusvarusteilla suht paljonkin liikenteessä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Mulla myös -95 vuoden hatchbackissa takalasinpyyhin temppuili kostealla. Välillä se vaan viipotti eestaas vaikka oli pyyhkimen viiksi missä asennossa tahansa. Ja välillä toimi normaalisti. Epäilin, että vettä pääsee johonkin liitokseen ja näinhän se oli.

Vasemman takapyörän kaaren aivan yläosasta oli ruostunut peltiin reikä. Ja reikä oli jo melkoisen iso (5x10cm) ja se oli takaturvavyön kiinnityksen ympärille tullut (turvallisuus!!!). No hitsautin reiän umpeen.

Näissä 306:ssa taitaa olla tyyppivikana tuo takavasemman sisälokasuojan puuttuminen joka estäisi veden pääsemisen ylös koloihin. Ostin Biltemasta 8mm kumimattoa ja muotoilin siitä sisälokasuojan ja nyt tosiaan ei ole enää tuo takapyyhin temppuillut. Samalla meni takakontin vettyneet äänenvaimennusmatto ja lattianahka vaihtoon. Biltemasta sai halvalla mukavaa kangasmattoa takakonttiin jossa toisella puolella kova muovi, oli helppo leikata muotoonsa.

Sportpugin foorumilla on keskusteltu asiasta:

http://www.sportpug.com/spforum/index.ph?board=18;action=display;threadid=22676

Kuvia: 1, 2, 3, 4, 5, 6 ja 7.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.









Puuttuvan sisälokasuojan voi ostaa myös maahantuojalta tai Lokarilta.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2009, 19:19:28 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info