Kirjoittaja Aihe: 306 - Ravistava kytkin  (Luettu 4424 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
306 - Ravistava kytkin
« : 26.01.2009, 23:46:10 »
Ongelma:

Auto: 1994 306 Cabriolet 2,0 (XU10J2, 160 000 km).


Auton kanssa ilmenee tätä ravistusta, jos pelkällä kytkimellä lähtee rauhallisesti, ei ravistusta tapahtu. Kun auto on kuormattu ihmisillä, on kytkimen ravistus varma, pahimmillaan vatkaa niin että koko kori tuntuu "paukkuvan". Isommalla kaasulla hieman luistattaen ei ravistamista tapahdu.

Tämä auto ilmeisesti kohdannut usean kytkimenkäyttäjän, ja edellisestä kytkinremontista ei ole mitään dokumentaatiota, eli tuskin on aikaisemmin rempattu. Pitänee ottaa vanha kytkin pöydälle ja tarvittaessa vaihtaa kytkinsarja vai voisiko vika olla moottorin tukikumeissa, olisivat pienempitöinen vaihtaa?

Ratkaisu:

Kytkin oli poltettu täysin piloille ja vauhtipyöräkin ottanut itteensä taitamattomista kytkimen käyttäjistä, säröytynyt hieman.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Ravistava kytkin
« Vastaus #1 : 27.01.2009, 07:40:18 »
Omassa alla mainitussa kotterossa kytkin ravisti voimakkaasti lähdössä ja joko todella rauhallisilla kierroksilla luistattamalla tai yli 2000 kierroksella luistattamalla pääsi liikkeelle ilman ravistusta.

Vaihdoin ensin tukikumit, josta ei ollut juuri mitään apua ja sen jälkeen vaihdoin kytkimen ja asetelman, jonka jälkeen ravistus hävisi ja on ollut poissa 45 tkm. Tehdaskunnostettu kytkinpaketti maksoi 155€ siihen aikaan ja voipi olla sama myös tuohon koneeseen.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Ravistava kytkin
« Vastaus #2 : 27.01.2009, 18:26:38 »
Vahvasti tuntuu kanssa että tämän yksilön kytkin on poltettu loppuun, kuhan saan tuon lakkausoperation päätökseen niin täytynee tutustua kytkimeen. Onnistuukohan tässä mallissa vaihdelootan irroitus ilman koko moottorin tiputusta, 406 1.8 moottorin kanssa tämä ainaskin kävi.

Kyllä se laatikko sieltä tippuu ilman moottorin poistoa vaikka ahdasta toki on. Jäähdytin kannattaa suojata pahvilla, ettei laatikko irti temutessa rikkoudu.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 306 - Ravistava kytkin
« Vastaus #3 : 30.01.2009, 17:50:50 »
Vaihdelaatikon puoleisen pään tukikumin kiinnikepeti piti irroittaa rungosta ja laatikkoa vähän pyöritellä, mutta kyllä se sieltä tuli. Ja vetoakselin muttereihin pitää varata 35 tai 36mm hylsyavain, mutta muuten homma vaatikin vain aikaa ja pulttien irroittelua.

35mm hylsy olisi ollut sopiva tuohon mutteriin, mutta sattui olemaan vain 36mm, aukesi se tuollakin. Tuli purettua kaikki ylimääräinen laatikon ympäriltä ja öljyt laskettua pois, täytynee jatkaa jokupäivä, mutta hyvällä alulla on.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 306 - Ravistava kytkin
« Vastaus #4 : 31.01.2009, 19:11:10 »
Loota ja kytkin pöydällä, ei löytynyt oravaa tuolta välistä, vaan täysin paskaksi poltettu kytkin. Hyvä syy lähteä vetämään lärvit   >:(
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 306 - Ravistava kytkin
« Vastaus #5 : 31.01.2009, 20:02:38 »
Vauhtipyöräkin ottanut itteensä taitamattomista kytkimenkäyttäjistä, säröytynyt hieman. Noita 307 HDi kytkinkeskustelua tullut luettua ja vauhtipyörän hinnasta niin  :o onkohan tuolle mitään enään tehtävissä.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 306 - Ravistava kytkin
« Vastaus #6 : 01.02.2009, 20:36:22 »
Täytynee huomenna käydä automaalla kysymässä kytkinpaketin hintaa, motonetista saa reiluun 100 euroon kytkinsarjan, mutta tiedä sitten kenen valmistama on. Auton vanha kytkinsetti oli Valeon. Vauhtipyörä menee tutulle koneistajalle ihmeteltäväksi, sama heppu joskus sorvaillut meidän raktoreiden vauhtipyöriä kuntoon.

Tarkoitus kuitenkin on laittaa kytkin vimosen päälle kuntoon, ei ole ollut tapana laittaa suunnilleen, vaan kerta tuo on punnerettu alas, niin samalla laittaa sitten kerralla, tarvitse sitten itse tai seuraavan omistajan alkaa tuota uudestaan korjaa.

Mutta jos eteen tulee uuden tai siistin käytetyn hankinta niin minkä mallin vauhtipyörät tähän sopivat? vaihdelootan mallin katson jostain kunhan keksin mistä.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Ravistava kytkin
« Vastaus #7 : 02.02.2009, 01:37:35 »
Vauhtipyörä menee tutulle koneistajalle ihmeteltäväksi...

Vauhtipyörän ollessa säröillä, ei siinä ole paljoa (kunnostuksen suhteen) ihmettelemistä -> metallin kierrätykseen ja uutta tilalle.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 306 - Ravistava kytkin
« Vastaus #8 : 03.02.2009, 15:24:26 »
Automaalta kytkinpaketti 122 euroa, vauhtipyörä oli 320 euroa, pitäisi tilata Ranskan maalta asti, kytkimen lupasivat huomiseksi. Varaosamyyjä puhui jostain "kruunutiivisteestä" joka yleensä uusitaan samalla, hintaa oli 21 euroa.

Kysyin vielä hölmönä että mikä tiiviste, ei tarkoittanut kampiakselin takastefaa, vaan näytti näytöltä jonkun ihan muun.

Tämä mystinen tiiviste olikin kytkinakselin tiiviste, pitäisi olla hereillä kun jotain kerrotaan. :-) Kytkinpaketti tuli haettua, vielä vetareiden tiivisteet ja tuo kampiakselin takastefa hakematta.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 306 - Ravistava kytkin
« Vastaus #9 : 12.02.2009, 20:31:38 »
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Kuvassa "uusi" kunnossa oleva vauhtipyörä.

Biili miltein kasassa, pari "ylimääräistä" 11mm mutteria ja yksi sokka vielä etsii paikkaansa, täytyy tutkia kun isken vetarit huomenna kiinni. Tämä ylimääräinen sokka on hieman ohuempi, kuin toisenmalline sokka, mitä käytetään muissa liittimissä, eiköhän tuollekki löydy paikka vielä.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6