Kirjoittaja Aihe: 308 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2007-2013)  (Luettu 108716 kertaa)

1 Jäsen ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

timmi306

  • Vieras
Tuleeko kellään mieleen mitään ongelmia mitä olisi odotettavissa tulevaisuudessa, 308 1,6 110 HDi 2010, ajettu n.60tkm.  Ei ennustajan lahjoja tarvitse, mutta onko noissa jotain isompia ja kalliimpia komponentteja joka todennäköisesti menee jossain vaiheessa? 2.0 HDi kävisi mielummin, mutta ei ole montaa tarjolla ja nekin vähän yleensä automaatteja. Katseltu autoja n.100tkm ajetusta n.220tkm ajettuun, mutta kaikissa yksilöissä oli jotain kosmeettista vikaa, lommoja, naarmuja ympäriinsä, nahkaratit repsotti, koriste muovit irrallaan... Miten ihmiset oikein pitävät autojaan  :o ! Hinnassa, tai ainakaan hintalapusta viat eivät näkyneet. Toisaalta olivat sen näköisiä etten yhdelläkään halunnut edes koeajolle. Samaa sarjaa oli muutama 307. Tuo ensin mainittu oli siis ainut joka näytti siltä että sen voisi ostaa. Ei tosin koeajettu vielä kun luotto myyjä ei ollut paikalla.

Mitä tuollaiseen on odottavissa (kaksoismassavauhtipyörä, FAP, jne..) vai voisiko jopa huolettomasti ajella pitkäänkin? Mitäs kun jossain luki että takajarrulevyssä on laakeri, pitääkö tämä paikkansa? Onko muita erikoisia tai kalliita kulutus osia?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
1.6 hdi:ssä on tärkeintä, että öljyt vaihdettu n.10tkm välein. 15tkm on ehdoton maksimi. 20tkm vaihtovälillä olevaa älä edes harkitse. Suuttimien kireys on hyvä tarkistaa. Jos löysällä -》 öljyn laatu heikkenee ja lopulta sihti menee tukkoon ja turbo paskaksi.  Öljypohja voi hikoilla/vuotaa -》 korjausohje korjaamoilla. Jakohihna voi kihnuttaa jos on kuiva.
Peugeot 3008 hybrid

timmi306

  • Vieras
Ainakin yksi 307 SW pitää käydä katsomassa vielä kun ehtii. Jos ei sekään natsaa voisi tuohon 308, ja sen huolto historiaan käydä tutustumassa enemmän. Pitää vielä laskeskella noita kustannuksiakin tarkemmin että onko tuossa mitään järkeä, mutta koskapa auton ostossa olisi  ::)

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Tässä pari pientä juttua. Nahkaratissa on se vika että pinta irtoaa. Siksi ne näyttävät sellaisilta kuin näyttävät. Seisontajarrun kahvan suojapussi myös hajoaa.

tmex

  • Vieras
Citikan puolella 20 tkm on öljynvaihtoväli 1.6 Hdi:llä ohjekirjan mukaan. En tiedä miten uusissa, Veho suosittaa tätä 20 tkm mun autoon edelleen. Pösön merkkihuolto haluaa vain rahastaa ja muutti öljynvaihdot kesken kaiken 15 tkm pituisiksi :) Tosi loogista, sama kone sitikan keulalla on sitten oltava hemmetisti kestävämpi kun se kestää 5 tkm samoila öljyillä enempi :)  Noh, lienee tuo 15 tkm ihan ok, saatta aolla citikoiden uudet 1.6 HDi:t 15 tkm vaihtovälillä, enpä tiedä miten on. Ajan vain maantie ajoa eikä citikka vie öljyä liki 280 tkm ajettunakaan. Kaupunkiinhan joskutyömatkalla on hotellin takia mentävä, siinäpä oikeastaan kaupunki ajot mitä mulle osuu. Vaihtoväli 20 tkm ja kulutus ko matkalle 1,5 dl. Eolys nestettä se ei vie normaalia enempää, jokuhan keksi että öljynkulutus kompensoidaan eolys lisäaineella joka päätyykin palotilasta moottoriöljyn sekaan ja  korvaa siten pois palaneen öljyn.Mutta ei pidä mulla tuo paikkaansa, Eolys kulutus on normaalia merkkihuollon mukaan.Turbon tila kannattaisi tutkia, edes tuloilmaletku irroittamalla ja käsivaralla turbon väljyyttä kokeilla.Huolloisa on todettu että turbon imupuolella on aina uudehkossakin moottorissa hitusen öljyä, se ei sinänsä kerro turbon kunnosta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Öljysihti ja öljypohja on syytä joskus puhdistaa, että voitelu pelaa. Esim. 160tkm kohdalla.
Peugeot 3008 hybrid

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Koskeeko tuo öljysihdin ja öljypohjan puhdistustarve kaikkia moottoreita, vai ainostaan 1.6 Hdi?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
1,6 hdi.
Peugeot 3008 hybrid

tmex

  • Vieras
Lähteekö 1.6 HDi öljypohja ehjänä irti?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Lähtee. Tiivisteainetta hankittava jos irroittaa.
Peugeot 3008 hybrid

asdf

  • Vieras
Ja vasaraa joutuu käyttämään että saa takaisin muotoonsa...

timmi306

  • Vieras
Mitenkäs tuo 308:n 2.0 HDI? Aika harvassa on, mutta onko mitään sukua vanhemmalle luotettavalle HDI:lle joka 406:kin on? Lukenut niin paljon nyt kauhu juttuja tuosta 1.6 HDI:stä että alkaa jo epäilyttää moisen ostaminen...  :( Bensa koneistako tuo 1.6 VTI olisi paras vaihtoehto?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
No tosta 1.6 HDi:n ongelmista kirjoitellaan paljon, käytettynä sen hankkimisessa pitää olla ihan yhtä tarkkana kuin kaikkien ahdettulla moottorilla varustettujen autojen kanssa. Jokainen huoltokirjan merkintä pitää käytännössä kyseenalaistaa, vielä kun joku pystyisi kertomaan luotettavasti millaisessa käytössä auto on ollut ja minkälaatuista öljyä koneessa on käytetty.

On noilla 1.6 ajettu yli 300 tkm suoritteita ilman isompia murheita, jopa 20 tkm vaihtovälillä, toki 15 tkm on aina parempi. Moottorin kesto riippuu varsin paljon juuri öljystä, öljyn vaihtovälistä, laadukkaasta suodattimesta, ajon kuormittavuudesta, paljon lämpinämä käynyt lähes puhtaassa matka-ajossa ollut toimii todella paljon pidempään ilman vaurioita. 2.0 ei ole ihan niin tarkka, mutta siihenkin pätee samat perus lait.

Enkä kyllä allekirjoita kovinkaan montaa aikaisemmissa viesteissä olevista ohjeista HDi 1.6 kunnossa pitoon. Ensinnä öljypohjan irroitus ja puhdistus, en ihan ymmärtänyt miksi, varsinkaan kun tuossa ei nyt suoraan sanota mikä sihti, sillä se jonka tukkeutuminen lopulta katkaisee turbon voitelun ei ole öljypohjassa, vaan ahtimen voiteluputken alapäässä, sen puhdistamiseksi pitänee irroittaa varmaan FAP/Katti koska liitos on jossain sen takana. Edelleen sihti tai sen olemattomuus ei ole ongelma perus syy, vaan vaan öljyn laatu ja vaihtoväli. Öljyn imupuolen sihti on sen verta karkea että siitä menee läpi kaikki pikkasen siirtolohkaretta pienemmät. Ja sellanen pikku helpotus, netissä on apljon kuvia todella saastaisista 1.6 HDi moottoreista, Englannissa oli päässyt käymään niin että noita oli vahingossa huollettu maili lukemien mukaan eikä kilometrien kuten pitäisi. Tuollaisella 30 000 ja 15 000 mailin vaihtovälillä tulee rumaa jälkeä.

http://www.assuredperformance.ie/assets/images/Presentation-1.6-hdi-carbo-issues.pdf

1.6 vti, no siinä on ketjukone, omat murheensa on niissäkin.

Mutta siitä olen samaa mieltä että varsin tarkkana saa olla käytetyn oston kanssa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jalat

  • Vieras
Näköjään melkein 6 vuotta sitten aloitin tämän keskustelun 308 pösöstä ja itse olen nyt ajanut vajaa 3 vuotta vm. 2009 308 sw (umpikatto) 1.6hdi 110 fap ja manuaalivaihteisella versiolla.

Kilometrejä mittarissa on 117 000km ja ostettaessa oli 62 000km. Eli kokemusta noin 55 000km matkalta.

Kulutukset olen joka ikisen merkannut tankkaus.comiin. 12kk juokseva keskikulutus on tänä aikana ollut kokoajan 5.2-5.3l/100km välillä. Kesällä tulee ajettua vähemmän autolla, koska silloin ajetaan moottoripyörällä  ;D Joten ihan tyytyväinen olen kulutukseen ollut. 80km/h kun iskee gps:n mukaan vakionopeudensäätimeen ja lähtee reissuun ajamaan ilman kiireitä ja stressiä, niin kyllä tankillisella sen 1400-1600km ajaa. Normaalikäytöllä tankkaan yleensä kun trippimittariin on tullut 1000-1100km.

Mitä ongelmia sitten on tullut vastaan?
Ei mitään muuta kuin takaluukun mikrokytkimen jäätyminen talvella pohjaan. Kesällä vaihtelin kytkimen. Ebaysta ei osa tainnut maksaa kuin alle 20e tai sinnepäin ja vaihtamiseen meni 20-30min.

Autoa olen pyrkinyt huoltamaan säännöllisesti. Öljyt on vaihdettu 15tkm välein, jarrunesteet joka toinen kerta ja polttoainesuodatin menee seuraavaksi taas vaihtoon, eli 60tkm välein se on vaihdettu. Auto on pesty monta kertaa vuodessa ja vahattu nelisen kertaa vuodessa.

Ajovalopolttimoita nyt on kärvähtänyt 2-3 paria per vuosi. Mutta se nyt tuntuu olevan pösön ongelma joka yksilössä. Tämän vuoksi olen unohtanut nuo kalliit night brakerit jne ja käyttänyt vain noita markettien 3-5e maksavia polttimoita. Ei kaada taloutta vaikka vaihtaisi joka kuukausi, eli en näe ongelmana.

Kaikenkaikkiaan auto on ollut niin ongelmaton, että jossain on pakko olla vikaa :)
Tässä ensivuonna pitäisi jakohihna vaihtaa. Koska aika tulee täyteen. Puntaroidaankin että kannattaako lähteä noin 120tkm ajettua hyväkuntoista dieseliä vaihtamaan uudempaan? Etenkään jos on tyytyväinen autoon vielä itsekin, tietää sen huoltohistorian hyvin ja ulkonäkökin miellyttää. Tuttu ammattiautomekaanikko huoltanut, joten takeet huolloille löytyy. Myös riittävät herkut löytyy itselle. Manuaali-ilmastointi toimii ja talvellakin on lämmintä piisannut. Vakionopeudensäädin, bluetooth handsfree, vetokoukku ja peruutustutkakin löytyy.

Koska olen tyytyväinen autooni, niin taidan jatkaa tällä vielä muutaman vuoden. Paras auto mitä minulla on koskaan ollut. Aikaisemmat olivat Ford Focus 1.6 bensa vm.2001, VW Passat 1.9tdi 130hv vm. 2002, peugeot 307 2.0l bensa vm 2003 ja VW passat (taas) 1.9tdi 130hv vm.2004.

Edes passatin pirteämmästä 1.9tdi moottorista ei jäänyt harmitus vaihtaa pösön 1.6hdi koneeseen. Riittää minulle ja perheelleni.

Se vaan että paljonkohan mahtaa tulla tuolle seuraavalle huollolle hintaa, kun pitäisi tehdä tuo perus jakohihnahuolto. Samalla ajattelin vaihdattaa vaihteistoöljyt. Ja koskahan sitä eolys lisäainetta pitäisi lisätä ja paljonko maksaa? Ilmoitteleekohan auton ajotietokone siitä sitten jollain tapaa kun sitä tarvii lisätä? Auton pohjassa näyttää olevan kotelo, jossa näkyy aika tyhjä pussi. Lienee juuri sitä lisäainetta.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Eolys lisäaineen vaihto 5.11.2013, Lohja PP-Auto, kustansi 290,00. Samaa rahaan tehtiin tietysti laskurin nollaus. Tässä minun autossa on pussi joka vaihtui tuolloin uuteen. Eipä taida merkkihuolto täyttää kun se on vähän vaivalloista ja tulee varmasti työtä enemmän. Eikä tuo pussi kai ole edes ajateltu täytettäväksi.

Tuonne toiseen ketjuun jo vastasinkin että ilmoittaa kyllä kun lisäaine on vähissä. Ilmoitus on jotakin "... additive too low".

Omani oli jostain syystä alkanut vuotaa. Pussin suojana olevat alumiinikuoret olivat saaneet kontaktia, mutta itse muovinen pussin kotelo oli kyllä ehjä. Pussissa oli useampikin reikä.

Arvaus jakohihnan vaihdon kustannuksesta n 700-800.