Kirjoittaja Aihe: 407 - Ohjaustehostin  (Luettu 83443 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Twilight

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #120 : 18.04.2011, 22:48:16 »
Auto: 2007 407 SW 2,0 Olympia (73 000 km)

Nähtävästi noin vuoden välein toistuu tämä ohjaustehostimen öljyn katoaminen/vaahtoutuminen. Ongelma ei ainakaan itselläni ilmene kovilla pakkasilla, vaan jostain syystä keväällä kun pakkaset lauhtuu...?

Auto kävin tänään Automaa Raisiossa, jossa siihen tehtiin "putkiston kääntö"(?). Kuulemma tuollaisella "epävirallisella" korjauksella ongelman pitäisi poistua. Samalla järjestelmä taas ilmattiin ja öljyä lisättiin. Hintalappu oli 150 euroa, n. 1,5 h työ kuulemma.

Saapa nähdä, auttaisiko nyt - kovasti väittivät että näitä on paljon tehty ja ongelman ei enää pitäisi ilmaantua. En harmi kyllä huomannut katsoa huollon pihalla konehuoneeseen, oliko korkki varmasti kuiva (olettaisin että huollon jäljiltä olisi ollut?). Parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen korkki nimittäin illalla oli taas selvästi märkä... Jännä nähdä, miten käy.

Mielenkiintoista myös, että Raisiossa homma maksoi 150 euroa, ja aiemman viestin perusteella Tampereella 220 euroa. Oletan, että kyse olisi kuitenkin samasta korjauksesta? Viime talvena minulle kaupattiin Raisiossa koko putkiston vaihtoa 290 eurolla, jätin silloin sen tekemättä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #121 : 19.04.2011, 14:19:11 »
Mulla ei ole enää ilmennyt. Ainetta on keula alaspäin jyrkähkössä pihamäessä katsottuna nyt noin 5cm alle korkin, eli pinnankorkeus-sentteinä paljon Max-rajan yli.
Tekivätköhän sulle ilmauksen ja korkinpuhdistuksen kunnolla. Mikä on sun nestepinnan taso nyt?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Timo K.

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #122 : 01.06.2011, 11:05:21 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 (93 000 km).

Ohjaustehostimen nesteet pysyvät sisällä näköjään vain lämpimämässä kuin -10 astetta Celsiusta. Kolme kertaa vaidettu nesteet ja ilmattu systeemi. Viimeksi tehtiin jotain muutoksia putkeihin. Nämäkin kaikki menneet omaan piikkiin.

toope

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #123 : 02.06.2011, 22:18:05 »
Auto: 2007 407 SW 2,0 HDi (automaatti).

Sama homma ollut, täältä sain vinkin: öljyjen vaihto ja Sikaflexillä säiliön korkin "huohotinreikä" tukkoon. Ei ole enää tehostin takkuillut, öljyt pysyvät sisällä, vaikka pakkasella kuohuavatkin. Jos paine äityy liian kovaksi, sikamassa antanee periksi kyllä. Ollut näin nyt muutaman viikon. Tiedä sitten, onko tästä jotain haittaa, mutta toimii.

Reminderina laitan tuon puolen vuoden takaisen viestini. On toiminut moitteetta jo yli 20 000 km tuo temppu ilman mitään sivuvaikutuksia. Ei pääse vaahto sikaflex-pisaran takaa pihalle. Koko alkutalven tappelin ja lisäilin nestettä. Suosittelen, että kokeilette konstia.

-toni

pögömies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #124 : 09.06.2011, 00:26:50 »
Mulla ei ole enää ilmennyt. Ainetta on keula alaspäin jyrkähkössä pihamäessä katsottuna nyt noin 5cm alle korkin, eli pinnankorkeus-sentteinä paljon Max-rajan yli.
Tekivätköhän sulle ilmauksen ja korkinpuhdistuksen kunnolla. Mikä on sun nestepinnan taso nyt?

Ohjaustehostin: 407.2 ltr.vm.04. Kuten aiemmin olen kirjoittanut, pesoseeni duunattu tehostin huoltoa (ilmausta/täyttöä) juuri samoin opein, kuten VPERA aiemmin kertoillut. Homma toiminut reilun vuoden ongelmitta ja öljypinta pidetty yli ylärajan. Jokseenkin n. 2,5 cm korkin alapuolella.

Nykyään varoiksi astia öljyä paksissa. Hyviä kesäkilometrejä, meille tehtaan koeajajille.
Nyk;Peugeot 308 II,Puretech,130,Autom.Allure 2014.SW.
Ex-407.2ltr.Comf.-04. 406.2ltr.-98. 307.GR 1,6.  206 GTI 1,9.  405.1,9 SRI.  405 1,9 GL.-SAAB 900 TBO.  SAAB 900. SAAB 99. Nissan. Taunus 20 V4 GL.  Mini 850. Triumph Herald. Kupla 1,2. Skoda Oktavia Super.  Fiat.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #125 : 09.06.2011, 14:31:14 »
Olen edelleen siinä kuvitelmassa että kunnolla tehty ilmaus (30 min tai silleen) ja riittävä nestetaso => ei ongelmia. Jos pääsee haukkaisemaan ilmaa, ei nesteen lisäys luultavasti riitä vaan vaatii kunnon ilmaamisen vaikkei ongelmia heti olisikaan.

Itselläni kyseinen kertaongelma tuli vasta 5 vuoden jälkeen. Epäilen nestetason laskua hissukseen joko "haihtumisen" tai selkeän vuodon seurauksena, yhdistettynä nestetason huolimattomaan seurantaan. Mutta tehostimia on erilaisia, siitä varaus mielipiteeseeni.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Terotin

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #126 : 23.11.2011, 11:39:25 »
Auto: 2006 407 1,8 Esplanade 1,8 (124 000 km).

Hei!

Onko kenelläkään tietoa, että mahtaako 407:n ohjaustehostin sisältää mitään luonnonkumitiivisteitä. Jos tehostimessa ei ole mitään luonnonkumitiivisteitä, niin vaihdan öljyt merkkiin: Aero Shell Fluid 41. Kestää pakkasta -60C ja ei vaahtoa. Öljy on tarkoitettu lähinnä lentokoneiden hydrauliikka öljyksi, mutta tiedän, että on käytössä myös lentokenttien maakaluston ohjaustehostimissa sekä joissakin armeijan ajoneuvoissa. Talvi on tulossa ja en jaksaisi tapella taas ohjaustehostimen kanssa. Tehostimen yläpuolisen letkun klemmarin jo vaihdoin.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #127 : 23.11.2011, 12:46:03 »
Näitä arktisia öljyjä ei sitten kannata paljaalle iholle päästää, ainakin osa niistä on molekyylirakenteeltaan niin ohuita että menevät ihosta läpi.

miktus

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #128 : 26.01.2012, 19:18:22 »
Auto: 2005 407 2,0 (automaatti).

Mites näillä pakkasilla tuo ohjaustehostin pelittää muilla? Itsellä on toiminut loistavasti ja lämpimällä taas oireilee ilmavaivoina. Mistä niin iso ero? Ja neste tuntuu hieman tulevan yli täyttöaukon.

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #129 : 27.01.2012, 16:15:42 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 Confort.

Pelittää jos nesteet pysyy ohjaustehostimen putkistossa. Pakkasten tultua taas oli nesteet jostain karannu pikku hiljaa. Tällä kertaa ei merkkivaloa eikä hälytystä tullut mittaristoon, vaan ohjaus tuntui hetkittäin menevän kovinkin jäykäksi. Neste pinta liian matala--> neste vaahtoa ja työntää korkista pihalle.

Korjauksena ei voi muuta kuin lisätä nestettä ja ilmata ohjauspyörää kääntelemällä laidasta laitaan. Onneksi tai sitten harmiksi, ohjaustehostimessa on kovin vähän tuota nestettä. Litran purkki marmoritiskiltä menee jo toista talvea eikä ole vielä puolessa. Ja on saanut täyttää ja ilmata useamman kerran. (tänä talvena eka kerta kylläkin) On nii pirun pienestä kiinni. Sitte ei kun ootellaan seuraavaa kertaa.

Tää on 407:n ohjaustehostin. Kyllä mulla paloi käpy jo tähänkin kohtaan autoa. Vaikka kuinka olet kiristelevinäsi klemmareita ja pitäs olla vuotamaton tehostimen putkisto. Kyllä pakkanen löytää reitin nesteelle ulos putkistosta. Pitäs viel ettiä 406 takaisin, monelta osin toimivampi peli! >:(

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #130 : 06.02.2012, 20:27:08 »
Taisi olla viimeisessä klemmareiden kiristelyssä mennyt huonosti tuo pumppuun tulevan paluuletkun klemmari. Laitoin sen rinnalle toisen klemmarin ja heti ihan eri meininki ilmaillessa ohjaustehostinjärjestelmää. Ilmeisesti hörppi ilmaa siitä paluuputken juuresta. Saa taas nähdä kuinka pitkälle nyt mennään ilman ongelmia... Vai mennäänkö? ;D

vintagev6

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #131 : 07.02.2012, 19:25:53 »
Kaksi vierekkäistä lemmaria meilläkin tarvittiin. Laitoin vielä sen toisen lemmarin toisinpäin kun kiristysruuvin puolelle tahtoo jäädä väkisinkin pieni aukko vaikka kuinka kiristäisi.

ams

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #132 : 08.02.2012, 09:22:41 »
Auto: 2006 407 2,0 Confort.

Kukaan ei varmasti arvaa millä hakusanoilla foorumi löytyi ja miksi rekisteröidyin. :)

Meikäläisen autossa on siis sama ongelma. Alkoi viime talvena ja oli aiheuttaa mielenkiintoisia tilanteita, kun ohjaus laittoi yhtäkkiä täysillä hanttiin. Parkkihallissa tuo on raivostuttavaa, mutta motarivauhdeissa jo hengenvaarallista. Oma vehjes aloittaa ongelmat vasemmalle käännettäessä ja kohta pahenee myös oikealle.

Näkyvä oire on tuttu, eli vaahto. Vuosi sitten joku random AD-huolto ilmasi ja täytti pumpun ja se kesti hyvin tämän talven pakkasiin saakka. Tänään hain Patongin samasta huollosta, mutta noinhan tuo tehostin prakaa jo 30 km jälkeen.

Ilmeisesti uutta osaa ei saa vielä tarvikkeena. Seuraavaksi kotosalla tuon yhden putken klemmari vaihtoon, omatekoinen huolellinen ilmaus ja homma kruunataan sikaflexillä. Raportti sitten tänne.

Odessalainen

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #133 : 10.02.2012, 15:37:14 »
Ohjaustehostimen nesteet pysyvät sisällä näköjään vain lämpimämässä kuin -10 astetta Celsiusta. Kolme kertaa vaidettu nesteet ja ilmattu systeemi. Viimeksi tehtiin jotain muutoksia putkeihin. Nämäkin kaikki menneet omaan piikkiin.

Ilmauksen voi tehdä itse:

Lainaus
Hydraulipiirin ilmaus tehdään moottori käyden:
Käynnistä auto (Öljyntäyttöastia paikallaan)
Käännä hidaasti pyöriä 5-7 kertaa vasemmalta oikealle (Älä käännä ääriasentoon saakka)
Anna moottorin käydä joutokäyntiä 15 minuutin ajan (Pyörät suorassa)
Tarkasta ohjaustehostimen nestetaso; Täydennä tarvittaessa.

Omalle autolle (407sw, 2.0, bensa, 2006) tein SB:n ohjeen mukaisesti:

Lainaus
Tarkista auton ollessa kylmä, että ohjaustehostimen öljyn taso on 25 mm maxi-merkinnän yläpuolella
täyttötulpan mittatikussa.
Suorita ohjaustehostimen hydraulipiirin ilmanpoisto.
Suorita koeajo.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #134 : 13.02.2012, 12:15:52 »
Tuohon ohjeen mainintaan "älä käännä ääriasentoon" on varmaan jokin syy, mutta itse huomasin että ilmaus ei ilmeisesti toimi kunnolla jos EI käännä ääriasentoon, ainakin jossain ilmauksen vaiheessa. Ainakin ääriasennossa tuli kuohaa eniten, vaikka muuten kuohan tulo olikin jo vähäistä. Voisko ääriasento avata jotain reittejä nesteelle mitkä on normaalikäytössä suljettuja (tämä on arvaus).

Lisäksi 5-7 tuntui liian vähältä kääntelymäärältä, sen mitä viime talvesta muistan.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207