Kirjoittaja Aihe: Keskustelua DAM-numerosta  (Luettu 2332 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Keskustelua DAM-numerosta
« : 23.08.2007, 09:33:13 »
Keskustelua liittyen viestiketjuun: DAM-numero (tuotantokoodi).

En haulla löytänyt aiheeseen vastausta, joten kysytään. Onko kenelläkään tietoa, mistä voisi tarkistaa autonsa valmistuspaikan (maa, tehdas) vaikkapa valmistenumeron perusteella? Tai edes mallin ja vuosimallin perusteella. Missä päin pösöjä ylipäätänsä tehdään/on tehty. Lähinnä kiinnostaa suomeen tuotavat nykymallit ja oma -96 406 sedan. Toki vahempikin historia kiinnostaa, etenkin Eurooppaan tarkoitettujen autojen osalta. Kehitysmaissa taidettiin tehdä ja tehdään omille markkinoille vanhojakin malleja.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: Keskustelua DAM-numerosta
« Vastaus #1 : 23.08.2007, 11:55:55 »
DAM (kehitysviite) numeron kaksi viimeistä numeroa kertovat valmistus tehtaan. Numero koodeja eri tehtaille ei minulla ole juuri nyt mutta jos jollakulla toisella ois niin laittakaa näkyville. Lisäksi tietoa eri mallien valmistustehtaista löytyy PSA:n nettisivuilta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Keskustelua DAM-numerosta
« Vastaus #2 : 23.08.2007, 17:41:47 »
Runkonumeron pari ensimmäistä kirjainta kertoo maan jos ei ole tarpeen tietää tehdasta: http://en.wikipedia.org/wiki/VIN#World_Manufacturer_Identifier

Itse asiassa se kertoo valmistajan maan, ei siis aina auton varsinaista valmistusmaata.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: Keskustelua DAM-numerosta
« Vastaus #3 : 23.08.2007, 21:01:03 »
  Kiitos Tonilindille mainiosta selvityksestä! Valmistuspaikka selvisi, numero oli -96 406ssa vasemmassa "iskaritolpassa" konehuoneessa, kuten kuvissa siinä 306:ssa. Ilmeisesti siis Peugeotin valmistuspäivä selviää sillä samalla laskukaavalla kuin Citikan, eli Citikka.com-laskuri pätee? Sain valmistuspäiväksi 27.02.96 tiistai (onneksi ei maanantaikappale  :) ). Auton asiakirjataskussa on tallessa tarra, jossa on päiväys 29.02.96 ja 05H22 ja "Emplacement F1" ja "No Balancelle  BLE" ja "Moteur" jonka perässä 10-numeroinen numerosarja. Onkohan tuo viimeinen moottorin numero? Ja mitä nuo muut lienee? Onkohan tuo päivämäärä joku auton tarkastus, tehtaalta lähtö tms. päivämäärä, sehän on kaksi päivää myöhempi kuin Citikkalaskurin antama valmistuspäivä?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Keskustelua DAM-numerosta
« Vastaus #4 : 23.08.2007, 21:12:58 »
  Kiitos Tonilindille mainiosta selvityksestä! Valmistuspaikka selvisi, numero oli -96 406ssa vasemmassa "iskaritolpassa" konehuoneessa, kuten kuvissa siinä 306:ssa. Ilmeisesti siis Peugeotin valmistuspäivä selviää sillä samalla laskukaavalla kuin Citikan, eli Citikka.com-laskuri pätee? Sain valmistuspäiväksi 27.02.96 tiistai (onneksi ei maanantaikappale  :) ). Auton asiakirjataskussa on tallessa tarra, jossa on päiväys 29.02.96 ja 05H22 ja "Emplacement F1" ja "No Balancelle  BLE" ja "Moteur" jonka perässä 10-numeroinen numerosarja. Onkohan tuo viimeinen moottorin numero? Ja mitä nuo muut lienee? Onkohan tuo päivämäärä joku auton tarkastus, tehtaalta lähtö tms. päivämäärä, sehän on kaksi päivää myöhempi kuin Citikkalaskurin antama valmistuspäivä?

Kannattaa huomioida tämä (lainaus täältä):

Täsmennystä vaativia kohtia

- Onko laskennan aloituspäivämäärä 08.11.1976 vai 09.11.1976? Kumpaakin päivämäärää laskennan aloituspäivänä käyttäviä laskureita on olemassa => valmistusajankohta heittää päivällä.

Minulla ei ainakaan ole tietoa siitä, kumpi laskutapa on oikea. :-(
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: Keskustelua DAM-numerosta
« Vastaus #5 : 16.01.2008, 16:52:11 »
Saakos tuolta runkonumeron avulla DAM-numeroa selville?
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Keskustelua DAM-numerosta
« Vastaus #6 : 16.01.2008, 17:13:02 »
Saakos tuolta runkonumeron avulla DAM-numeroa selville?

Valmistenumeron avulla Peugeot Service Box näyttää joissakin tapauksissa myös DAM-numeron (Spare parts -> VIN/VIS -> Vehicle -> Characteristics -> AS RPO No). Riippuu auton mallista ja vuosimallista. Esim. vuosimallin 1995 306:n, 1996 405:n ja 2000 106:n tapauksessa kyllä, mutta vuosimallin 1989 309:n kohdalla ei.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua DAM-numerosta
« Vastaus #7 : 16.01.2008, 17:56:51 »
Valmistenumeron avulla Peugeot Service Box näyttää joissakin tapauksissa myös DAM-numeron (Spare parts -> VIN/VIS -> Vehicle -> Characteristics -> AS RPO No). Riippuu auton mallista ja vuosimallista. Esim. vuosimallin 1995 306:n, 1996 405:n ja 2000 106:n tapauksessa kyllä, mutta vuosimallin 1989 309:n kohdalla ei.

Hesus Maria Rodriges  :o :o :o  sieltähän tulee todella tarkat speksit autolle. Näköjään ex 306 DAM oli 0861181
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Keskustelua DAM-numerosta
« Vastaus #8 : 17.05.2008, 16:53:20 »
Täytynee etsiä teknistä piirustusta jostakin että tietää mistä alan pistää espanjan narttua osiksi  ;D

OT:ksi menee, ei pitäisi olla espanjassa tehty, vaan ranskassa. Täytyy tarkastaa wikipedian tiedot vs DAM numerot.

Wikipedian tiedot pitävät paikkaansa 307 SW:n osalta, on valmistettu Sochaux:ssa Ranskassa valmistettu kehon kuljetin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Nisunalle

  • Vieras
Vs: Keskustelua DAM-numerosta
« Vastaus #9 : 14.01.2011, 07:16:54 »
Auto: 2000 306 1,8 XT (XU7JP4, ilmastointi).

E10 bensiinikohun saattelemana tuli mieleen, että onko tuo meidän elokuussa 2000 rekisteröity 306 tehty varmasti vuoden 2000 puolella, vai seisonut kenties jossain tuontivarastoissa esim. puoli vuotta valmistumisensa jälkeen ennen rekisteröintiä jne. Täällä olevan DAM-koodi viestiketjun mukaan:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17643.0

Lainaus
Uudemmissa autoissa DAM-numero on merkitty tarraan, joka voi olla liimattu joko moottoritilaan joustintuen yläpuolelle (esim. 2000 306), kuljettajan oviaukkoon saranapuolelle (esim. 2002 406 ja 2005 407) tai kuljettajan oveen lukon alapuolelle. Samasta tarrasta saattavat selvitä myös mm. rengastiedot ja värikoodi.

Konetilassa ei ole mitään kooditarraa joustintuen yläpäässä, ei edes vanhan tarran tarraliimaakaan. Kuskinoven otsapinnassa lukon kohdalla on kyllä vaakasuuntaan oleva tehtaan tarra, mutta siinäkin on ainoastaan vanne-, rengastiedot sekä  ilmanpainesuositukset. Oviaukossakaan ei ole mitään tarroja. Eli, mistä seuraavaksi voisi etsiä DAM-koodia?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Keskustelua DAM-numerosta
« Vastaus #10 : 14.01.2011, 07:36:30 »
DAM-numero on merkitty autoosi tarralla mahdollisesti kuljettajan puolelle ilmanottokaukalon sisäreunaan, etujoustintuen yläkiinnityksen kohdalle. Jos DAM-numeroa ei jostain syystä löydy autosta, niin sen voi tuon ikäkauden auton tapauksessa katsoa myös Service Box:sta VF3-alkuisen valmistenumeron perusteella.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2012, 14:55:48 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Patukka

  • Vieras
Vs: Keskustelua DAM-numerosta
« Vastaus #11 : 14.01.2011, 09:54:24 »
Lainaus
DAM-numero on merkitty autoosi tarralla mahdollisesti kuljettajan puolelle ilmanottokaukalon sisäreunaan, etujoustintuen yläkiinnityksen kohdalle.

Tuosta samasta paikasta löytyy meidänkin kolmenollakutosesta, aivan siitä pyyhkijän moottorin vierestä. Ja kyseessähän on hdi vm.2000.

Jykke

  • Vieras
Vs: Keskustelua DAM-numerosta
« Vastaus #12 : 01.04.2013, 10:07:50 »
Pystyykö moottorin sarjanumerosta tulkaamaan mitenkään DAM numeroa? Tai saako moottorinnumerosta  edes suuntaa missä DAM luvuissa mennään?
Esimerkiksi numerot moottorissa: 0703266 / 10FJAY. Viittaako tuo valmistenumeroihin "SAAKKA DAM 11770" vai "ALKAEN DAM 11771 SAAKKA DAM 11802" vaiko "ALKAEN DAM 11803"

Benkku

  • Vieras
Vs: Keskustelua DAM-numerosta
« Vastaus #13 : 01.04.2013, 11:02:17 »
'Organisaation ulkopuolelta' ei pysty. Pitää siis ensin tietää DAM-numero tai VIN-koodi, jolloin selviää moottorin sarjanumero. Peugeotilta kysymällä voisi ehkä selvitä, sillä moottorin sarjanumero on liitoksessa VIN-koodiin, josta taas pääsee kiinni valmistusaikaan ts. kehitysviitekoodiin (DAM).

toyryla

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
  • autohamsteri
    • Töyrylän autosivut
Vs: Keskustelua DAM-numerosta
« Vastaus #14 : 18.08.2013, 23:15:59 »
Mahtaako 1990 rekisteröidyssä 504 pickupissa olla DAM-numeroa? Tai onko jotain muuta keinoa selvittää valmistusajankohtaa?

Tuohon aikaan Peugeot ei näköjään edes noudattanut valmistenumeron kansainvälistä standardia, jossa 10. numero ilmaisisi mallivuoden, joten en tiedä onko auto rekisteröintivuoden vai kenties edellisen vuoden mallia.
Peugeot Partner Wagon 1,9 DW8 vm. 2001 (rek. 2000) ilmastointi, pariovet, pohjapanssari
Peugeot 309 GR 1,6 XU52C vm. 1989  -  Peugeot 504 Pickup 2,3 XD2 vm. 1990 (plus kaksi varaosa-avolavaa)
Renault R4 Export 0,85 vm. 1974  -  Chevrolet Blazer 5,7 vm. 1992  -  Mercedes-Benz 308D Doppelkabine 2,3 vm. 1993  -  Honda Jazz Dynamic 1,5 vm. 2019