Kirjoittaja Aihe: DAM-numero (tuotantokoodi)  (Luettu 64693 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
DAM-numero (tuotantokoodi)
« : 23.08.2007, 13:25:10 »
DAM-numero

Citroen aloitti ORGA-numeron (Organisation number, kutsutaan myös RP-numeroksi: Replacement Parts) käytön autoissaan 01.01.1980 lähtien (ORGA-numero 1149). Kyseinen numero on päivien lukumäärä sovitusta aloitusajankohdasta auton valmistusajankohtaan (pp.kk.vvvv). Aloitusajankohta on 08.11.1976 (0001) tai joidenkin lähteiden mukaan 09.11.1976. Kyseisenä ajankohtana Citroen otti numeron sisäiseen käyttöön organisaatiossaan.

Myös Peugeotilla on käytössä vastaava järjestelmä, DAM-numero (Date Application Montage, vapaasti suomennettuna "kokoonpanopäivämäärä" tai "tuotantokoodi"). Jälleenmyyjät ja varaosaliikkeet voivat selvittää autoon asennetut osat vertaamalla DAM-numeroa Peugeotin tai osavalmistajien toimittamaan aineistoon. Esim. tietystä DAM-numerosta lähtien autossa on saatettu käyttää vaikka aiemmista poikkeavia jarrusatuloita.

Sijainti

Joissakin vanhemmissa autoissa DAM-numero on maalattu moottoritilassa sijaitsevan vasemmanpuoleisen joustintuen yläpuolelle (806:ssa oikealle) ja hieman uudemmissa autoissa oikeanpuoleisen joustintuen alapuolelle.

- DAM-numero maalattu konetilaan kuljettajan puoleisen joustintuen yläpuolelle (1995 306, DAM 6588):



- DAM-numero maalattu konetilaan etumatkustajan puoleisen joustintuen alapuolelle (1997 306, DAM 7485):



Uudemmissa autoissa DAM-numero on merkitty tarraan, joka voi olla liimattu esimerkiksi moottoritilaan joustintuen yläpuolelle (esim. 2000 306), kuljettajan oviaukkoon saranapuolelle (esim. 2002 406 ja 2005 407) tai kuljettajan oveen lukon alapuolelle. Samasta tarrasta saattavat selvitä myös mm. rengastiedot ja värikoodi.

- DAM-numero merkitty tarraan konetilaan, kuljettajan puoleisen joustintuen yläpuolelle, ilmanottokaukalon sisäreunaan (2000 306, DAM 8597):



- DAM-numero merkitty tarraan kuljettajan oviaukon saranapuolelle (2002 406, DAM 9249):



- DAM-numero merkitty tarraan kuljettajan oven päätyyn (2006 Expert, DAM 10490):



- DAM-numero merkitty tarraan kuljettajan oviaukkoon lukon vastakappaleen alapuolelle (2011 RCZ, DAM 12430):



Jos DAM-numeroa ei jostain syystä löydy autosta, niin sen voi yleensä ainakin uudemman auton ollessa kyseessä katsoa myös Service Box:sta VF3-alkuisen auton valmistenumeron perusteella. Esim. vuosimallin 1989 309:ään tai 2009 Boxeriin ei ole merkitty DAM-numeroa, mutta Service Box:sta se selviää.

Tulkitseminen

Vanhempien autojen nelinumeroinen, moottoritilaan merkitty luku voidaan syöttää suoraan ORGA-numerolaskuriin (esim. laskuri), jolloin saadaan selville valmistuspäivämäärä. Esim. erään vuosimallin 1995 306:n DAM-numero on 6588, josta saadaan laskettua valmistusajankohdaksi 22.11.1994. Auton rekisteriotteeseen merkitty käyttöönottopäivä on 29.12.1994. Vastaavasti erään vuosimallin 1999 306:n DAM-numero on 0 8240, joka kertoo auton olevan valmistettu 01.06.1999.

Uudemmissa autoissa DAM-numero on osa kuusi- tai seitsenmerkkistä koodia, josta neljä tai viisi ensimmäistä numeroa ilmaisevat kokoonpanopäivämäärän ja kaksi viimeistä merkkiä tehtaan, jossa auto on valmistettu. Tämä neli- tai viisinumeroinen luku voidaan syöttää ORGA-numerolaskuriin (esim. laskuri) jättäen pois mahdollisen edessä olevan nollan, jolloin saadaan selville valmistuspäivämäärä.

Esim. 0 9249 89:

0 9249: DAM-numero, edessä oleva nolla jätetään huomioimatta (9249 = 06.03.2002)
89: valmistustehdas (89 = Sochaux, Ranska)

Valmistustehdaskoodit:

CA: Aulnay sous Bois (Ranska)
CJ: Rennes (Ranska)
FL: Mangualde (Portugali)
FV: Vigo (Espanja)
U4: Dangel (Ranska)
U5: Pininfarina (Turin, Italia)
U7: Heuliez (Ranska)
U8: Sevel Sud (Val di Sangro, Italia)
U9: Sevel Nord (Valenciennes, Ranska)
UB: Newco (Brasilia)
UJ: Egypti
UT: Kolin (Tšekki)
UY: Magna Steyr (Graz, Itävalta)
UW: Wuhan (Kiina)
YA: Indonesia
YC: Nigeria
76: Trnava (Slovakia)
77: Buenos Aires (Argentiina)
78: Porto Real (Brasilia)
81: Poissy (Ranska)
82: Villaverde/Madrid (Espanja)
83: Ryton (Englanti)
85: Vesoul (Ranska)
85: CKD (Complete knock down)
88: Mulhouse (Ranska)
89: Sochaux (Ranska)

Aiheeseen liittyviä linkkejä

Laskureita, aloituspäivämäärä 09.11.1976 (0001):

http://www.citroen-ds-id.com/gen/Gen_Organr.html
http://www.eurocarcare.net/orga.html
http://johansen-dk.dk/dam/
https://www.mittns.de/core/orga-rechner-en/


Muita linkkejä:

-

Täsmennystä vaativia kohtia

- Onko laskennan aloituspäivämäärä 08.11.1976 vai 09.11.1976? Kumpaakin päivämäärää laskennan aloituspäivänä käyttäviä laskureita on olemassa => valmistusajankohta heittää päivällä.
- Lisää tehdaskoodeja (http://fr.wikipedia.org/wiki/Catégorie:Usine_PSA ja linkki).
- Mistä mallista tai päivämäärästä lähtien Peugeotin DAM-numero on ollut käytössä? Vm. 1995 306:sta ainakin löytyy.

- DAM-numeron sijainti joissakin malleissa, tietoa autojen omistajilta (automalli, vuosimalli ja DAM-numero):

Tarra kuljettajan oviaukossa saranapuolella: 2005 407 (10581).
Tarra kuljettajan oviaukossa lukon vastaraudan alla: 2005 206 (10486)

Keskustelua aiheesta voi jatkaa viestiketjussa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17626.0
« Viimeksi muokattu: 18.05.2022, 15:06:19 kirjoittanut SamiK »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info