Kirjoittaja Aihe: 407 - Etujarrulevyjen vaihto  (Luettu 9443 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #15 : 12.09.2010, 22:54:34 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 (EW7A, 125 hv, 09/2006).

No niin, nyt viimeinkin sain etupalat ja -levyt vaihdettua 4-vuotiaaseen. Olisi ollut parin tunnin homma jos ei olisi välillä tullut tehtyä muutakin siinä ohessa. Kaikki ruuvit irtosivat pelkällä päättäväisyydellä ja kohtuuvoimalla. Levyt saattoi vain ottaa pois ilman lämmittelyjä tai kolkuttelua.

Alkuperäiset palat olivat kiinni 4 v/108 000 km ja sisemmissä oli kulutuspintaa noin 1 mm ohuimmassa kohdassa. Levyt olivat tarkistusmittauksessa samat kuin katsastusmiehen mittauksissa, eli 24 mm. Ulommat palat muutamia millejä paksummat. Uudet ostin tällä kertaa Motonetistä, levyt QH ja palat Me... Mop... En muista nyt. Yhteensä hinta jotain 120 e koko akselille. Saa nähdä... Ekalla 40 kilometrilla ei havaittavissa kieroilua eli väpätystä ohjauspyörässä. Jarrutuntuma jokseenkin sama kuin vanhoilla paloilla (jota herkistin keväällä).

Sellaiselle joka ei ole ennen tehnyt tässä minun työlista (jos vain kaiken muistan). Kaikki työkalut ei välttämättömiä:
- Auto tunkille ja lisätuki alle. Etupyörä pois (17 mm hylsy).
- Jarrusatulat (?) irti, 15 mm kiintoavaimella kiinnipito ja 13 mm (räikkä)lenkkiavaimella avaus ja pultin poisto, kaksi kpl.
- Jarrusatula roikkumaan rautalangalla.
- Käännä pyörän etusivu ulos jotta näkyvyys jarruosiin paranee.
- Palat irti (palojen johdothan on jo poikki tai irti muutenkin).
- Jarrusatulan kiinnitysraudan (mikä lie nimeltään) pultit, 2 kpl, auki. Torx TX55. Voivat olla tiukassa. Rauta irtoaa.
- Jarrulevyn torxit auki (oisko ollut TX30 ?), 2 kpl.
- Jarrulevy irti.

KASAUS:
- Puhdista pyörän keskiön laippa jota vasten jarrulevy kiinnittyy.
- Puhdista levy rasvasta (löytyy oma aine).
- Laita uusi levy paikalleen ja kiristä pikku torxit. Itse laitoin ruuvin kärkeen vaseliinia. Toiveena on että se täyttää laipan läpi menevän ruuvin reiän estäen veden pääsyn kierteisiin "takakautta".
- Puhdista jarrusatulan kiinnitysrauta teräsharjalla, erityisesti jarrupalojen kiinnityskohdat. Kromatut pellit voi irrottaa puhdistusta varten.
- Laita rauta paikalleen ja kiinnitä isot torxit kierrelukitteella. Momentista en tiedä mutta itse laitoin 120 Nm.
- Laita uudet palat paikalleen.
- Purista mäntä sisään, lähes niin sisään kuin menee. Itse käytin takapään puristukseen tarkoitettua kierretyökalua (oliko jokin Fordin takajarrujen männän puristustyökalu?), johon tarvitsi vahvan levyn avaimen ja männän väliin. Itse käytin loppuunkulunutta jarrupalaa. Toisen pyörän kohdalla viimeistään jarruneste alkaa tulla säiliön reunojen yli joten katso ja varaudu tyhjentämään hieman.
- Laita jarrusatula paikalleen. 13 mm avaimella kiristettäviin pultteihin laitoin lukitetta. Kiristin ne 30 Nm momentilla. Toiseen pulttiin ei iso hylsy sopinut jarrunesteputkien takia suoraan, joten käytin pienemmän hylsysarjan hylsyä ja jatkovartta. Voi toki vetää käsituntumalla kiinto/lenkkiavaimella ilman momenttiavainta jos niin haluaa. Pito kiristystä vastaan toisella 15 mm kiintoavaimella.
- Edellisessä vaiheessa jarrupalojen johdot piti vetää oikeasta aukosta ja reitittää kuten oli irrotettaessa. Johdot kiinnitetään liittimiin (itselläni johdot poikki tuon liittimen molemmin puolin joten laitoin irralliset johdot vain nippusiteellä kiinni).
- Lopputarkistus: onhan kaikki ruuvit kiinni ja kaikki osat oikein paikallaan!
- Voit yrittää katsoa että levy pyörii suorassa eikö siis ole kiero.
- Rengas kiinni. Aluvanteiden pulttien momentti 90 Nm, tietääkseni.
- Auto käyntiin ja jarrupoljinta painelemalla löysät pois. Tuntuuhan poljin normaalin kovalta eikä löysältä?
- Testiajo jarruja kokeillen. Ekat 300 km suositeltiin kevyitä jarrutuksia.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

turbofriik

  • Vieras
Vs: 407 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #16 : 23.04.2013, 10:20:15 »
Vaihdoin levyt ja palat 407 2.2 SW Sporttiin. Levyt ovat 330mm x 30mm, itse mittasin vanhat levyt ~27,2mm, ilmoitettu minimi on 28mm.

Ylläoleva ohje pitää paikkansa, joskin tarvittavat avaimet ovat 13mm ja 17mm (ainakin isojarrusessa versiossa). Palat n. 50€ + levyt n. 130€ = n. 180€.

Semeikka

  • Vieras
Vs: 407 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #17 : 08.04.2016, 18:38:59 »
Auto: 2009 407 SW 2,0 HDi 140 FAP.

Etujarrulevyt ovat katsastusmiehen mukaan millin alle tehtaan arvojen, ja käski (ensi vuodeksi) vaihtamaan. No aloinkin puuhaan, mutta heräsi kysymys: Minkä kokoinen Torx (?)-avain käy jarrusatulan rungon pultteihin? Takalevyhän lähtee mainiosti pois, mutta edestä ei tulekaan ilman jarrujen purkamista.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etujarrulevyjen vaihto
« Vastaus #18 : 08.04.2016, 20:03:59 »
T55.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -