Kirjoittaja Aihe: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)  (Luettu 95694 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« : 26.11.2010, 09:43:59 »
Auto: 2009 308 SW GT 1,6 THP 150 (käyttöönotto 30.06.2009).

Nyt hävisi moottorista tehot. Aamulla otin auton lämpimästä tallista (+14 C) ja vein tytön hoitoon 5 km:n päähän. Tässä vaiheessa en huomannut mitään erityistä, vaan laskettelin menemään ihan reipasta vauhtia pikkutietä pitkin. Perillä sammutin auton siksi aikaa kun vein tytön sisään. Auto seisoi pihassa alle 10 minuuttia ja lähdin liikkeelle kohti työpaikkaa. Auto toimi edelleen ihan normaalisti tai ei ainakaan herättänyt huomiota millään epämääräisellä. Muutaman kilometrin päässä isompaa tietä ajaessani huomasin ylämäessä, että vakionopeussäädin ei pysty pitämään 90 km/h mittarinopeutta. Edelleen pari-kolme km eteenpäin ja saavutin jonon, jota veti traktori. Lopulta kun tuli oma vuoro mennä traktorista ohi, niin mitään ei tapahtunut, vaikka polki kaasun pohjaan. Vaihdoin kolmoselle ja edelleenkään ei tuntunut tapahtuvan mitään.

Voiman puute on niin totaalinen, että kakkosvaihteella jäisellä tielläkään ei luistonesto puutu peliin. Voima ei riitä siihen että pyörä löisi tyhjää. Kiihtyvyys on aivan olematonta jopa aivan pienistä nopeuksista. Ajotietokoneen mukaan polttoaineen kulutus näyttää kovin pieneltä, mutta polttoaine mittari ei kyllä oikein tue tuota. Pikemminkin päin vastaista kun mittarin mukana n. 1/6 tankillinen hävisi 50 km:n matkalla.

Nopeuttakin kyllä saa mittariin, kun jaksaa antaa kelata ja tyhjää tietä riittää. Kuutosvaihteella ei kiihtynyt tasaisella yli 130 km/h mittari nopeuteen, nelosella sai mittariin 160 (ehkä olisi saanut enemmänkin) ja se juuri ja juuri pysyi nopeutena myös suuremmilla vaihtella.

J-PR

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #1 : 26.11.2010, 10:12:30 »
Olisiko kaasuläppä jäätynyt? Aika monimutkainen huohotinsysteemi tuossa moottorissa, en yhtään ihmettelisi jos pakkasella tulee ongelmia.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #2 : 26.11.2010, 10:19:05 »
Ilman kuormaa paikallaan kaasuttaessa ottaa kyllä kierroksia ihan kevyesti rajoittimelle asti. Minun osaaminen ei riitä, mutta ehkä se voi onnistua silti, vaikka kaasuläppä olisikin jäässä, tehoahan tuohon ei paljon tarvita.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #3 : 26.11.2010, 10:32:44 »
Ilman kuormaa paikallaan kaasuttaessa ottaa kyllä kierroksia ihan kevyesti rajoittimelle asti. Minun osaaminen ei riitä, mutta ehkä se voi onnistua silti, vaikka kaasuläppä olisikin jäässä, tehoahan tuohon ei paljon tarvita.

Minkä viskositeetin öljyt moottoriin on laitettu viime huollossa ? Ja öljymerkki ? Suositushan muuttui n. 1v sitten...
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Jykke

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #4 : 26.11.2010, 10:34:15 »
Penguin: Ja moottorivalo palaa mittaristossa? Ajotietokoneessa lukee "depollution fault" tms.? OBD2 kaapelilla vikakoodit pois ja taas pelaa. Mulla on käynyt parikertaa vastaava juttu. Oikea vika saattaa olla tuossa kaasuläpän jäätymisessä, liian kovasta ahtopaineesta(blow-off jäässä) tai lambdan sekoilussa.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #5 : 26.11.2010, 11:45:41 »
Ei pala mitään valoa, ei mitään ilmoituksia, eikä löydy mitään vikakoodeja.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #6 : 26.11.2010, 12:47:21 »
Kaasuläpän tms. jäätymisen luulisi helpottavan, jos pysäyttää auton tyhjäkäynnille hetkeksi, kun moottori on lämmin.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #7 : 26.11.2010, 16:13:23 »
Vikakoodit sitten ilmestyivät kehällä merkkihuoltoon ajellessa. Moottorivalo tuli mittaristoon, Anti-pollution fault monitoiminäyttöön ja OBD:n kautta sain ajaessa luettua vikakoodin P0121 eli kaasun asentotunnistin.

Automaassa yritettiin sitten ehdottaa, että jätä tuohon pihaan seisomaan, niin katsomme kahden viikon päästä mikä vikana. Koska tuo lähestymistapa ei kuitenkaan minulle kelvannut, niin kampesin auton sisään halliin samantien ja asentaja testerin kanssa selvittämään mitä sillä löytyy. Kuten aina ennenkin, testeri ei meinannut millään tunnistaa autoa ja kun sitten lopulta tunnisti, niin vikana "BSI malfunction" mitä sitten tarkoittaakaan ja vikakoodi (jota en muista ulkoa), joka kertoi että käynyt liian laihalla seoksella. Se siis syynä tuohon vikavaloon ja anti-pollution fault -ilmoitukseen. Sähkärin mukaan tuo BSI -herja ei aiheuta toimenpiteitä.

Asentajan kanssa keskustelin ja epäilys kaasuläpän jäätymisessä ja jakopäässä. Auto oli puolisen tuntia sisällä hallissa ja ulosajon jälkeen tuntui heti toimivan paremmin. Varattiin kuitenkin aika tuon jakopään tarkistamiselle lisäkommenteilla, että jos jotain ongelmaa on sitä ennen, niin sitten hinausautolla vaan auto tänne ja Assistancesta auto tilalle.

Ajoin kotiin n. 50 km ja kulkupuoli tuntuu taas olevan kunnossa eli ehkä se oli sitten siinä (kop kop). Tarkistetaan nyt takuuseen vielä se jakopää, kun ei siitä itselle ole kuin vaiva viedä auto huoltoon.

Huvittava episodi oli, kun huoltoneuvoja yritti ensin laskuttaa vikakoodien lukemisesta, kun eihän 2007-mallisessa autossa voi olla takuuta. Kysyin, että mikä 308 SW on valmistettu 2007 ja pyysin tarkistamaan koneelta käyttönottopäivän (30.6.2009). Ei meinannut uskoa että se päivä on oikein, mutta lopulta sitten ymmärsi, että rahaa ei ole nyt tulossa tästä suunnasta. Niin siis auton vuosimalliksi todella tulee myös maahantuojan tiedoista 2007, se on valmistettu elokuussa 2008 ja otettu käyttöön kesällä 2009.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #8 : 29.11.2010, 12:23:13 »
Viikonloppu meni ihan hyvin, mutta tänä aamuna tuli sitten taas sama ongelma. Tällä kertaa jätin auton käymään, kun vein tytön hoitoon, muuten ihan sama reitti ja ihan samassa paikassa tuo hyytyikin. Nyt on lämpimässä tallissa taas, joten jos se nyt jokin jäätyminen on, niin kohta pitäisi taas toimia (hetken?).

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #9 : 29.11.2010, 12:56:08 »
Ongelma voi olla siinä, että se auto menee lämpimään ja kylmään -> kertyy kosteutta ja kun lähdet ajamaan, niin se jäätyy. Voisiko tuossa tehdä moottorinilmanoton pakosarjan lähelle ?
Peugeot 3008 hybrid

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #10 : 29.11.2010, 17:15:24 »
Tiedä häntä, kaksi tuntia sisällä lämpimässä (+10°C) hallissa ei vaikuttanut mitään. Vian saattoi havaita jo parkkihallissa sisällä. No odotellaan että merkkiliikkeen arpajaisissa on vapaata. Syttyi taas iltapäivällä moottorin vikavalokin ja valittaa taas anti-pollution faultia.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #11 : 30.11.2010, 15:21:07 »
Kaikki pitää vissiin tehdä itse, vaikka mä näistä mitään ymmärrä, mutta tietokoneiden kanssa koko elämäni viettänyt. No asiaan.

Asentelin itselle softat, että pääsee kunnolla lukemaan koodit ja saan tuolta ulos vikakoodit P0121 (kaasupolkimen asentoanturi) ja P2191 (seos liian laiha). Ensimmäinen tulee kun tehot katoavat, toinen kun moottorin vikavalo syttyy ja tulee Anti-pollution fault -ilmoitus. Vikakoodien resetoinnin jälkeen tehot tulevat takaisin ja kulku on kuten kuuluukin olla.

Missähän tuo asentoanturi on, tai arvaan että kaasupolkimen juuressa jossain, mutta mitä tuolta pitää purkaa tieltä pois, että siihen pääsee käsiksi? Oma villi veikkaukseni on hapettunut johtoliitos tuossa asentoanturissa tai sitten että anturissa on jokin vika, mutta se vielä enimmäkseen toimii.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #12 : 01.12.2010, 20:29:41 »
http://308gt.blogspot.com/2009/11/p-tronic-how-it-works.html#links

Tuolla bloggaajalla on ilmeisesti tietoa samasta vaivasta ja blow-off/dump-valve ilmeisesti syynä. Sitä voisit ehdottaa syyksi Automaassa.
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #13 : 07.12.2010, 23:01:35 »
Tuossa linkin jutusssa kone kyllä kyllä käy liian rikkaalla. Minulla ongelma on vikakoodien mukaan liian laiha seos.

Viikon tässä ehtikin ajella ilman mitään ongelmia. Tänään sitten aamulla lähdin liikenteeseen lämpimästä tallista (15°C) ja ajoin ulos eli n. 15 m (-4°C) lastatakseni auton. Auto seisoi n. 5 minuuttia ja lähdin liikenteeseen. Tehot samantien kadoksissa. Ajattelin, että heitän tytön päivähoitoon n. 5 km:n päähän ja tulen takaisin kotiin ihmettelemään mitäs vikakoodeja nyt löytyisi, vaikka mitään valoja ja ilmoituksia ei vielä näytöllä olekaan. Ajoin n. kilometrin pienempää tietä, 500 m isompaa tietä (ei ehtinyt kiihdyttää 80 km/h nopeuteen, kun ei kulkenut mihinkään) ja sen jälkeen loput pientä mutkaista ja mäkistä tietä. Noin 3 km tätä ajettuna tuntui että auto hyytyy siihen lumihankeen vaikka kuinka polkisi kaasua, kun yhtäkkiä tehot palasivat ja alkoi kulkumaistua. Sen jälkeen tänään ajettu n. 100 km eikä mitään ongelmia. Ei sitten tullut niitä vikakoodejakaan vielä luettua, josko sellaisia löytyisi. Taidan säästää torstaille, että voivat huollossa niitä ihmetellä.

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus (THP)
« Vastaus #14 : 08.12.2010, 10:32:29 »
Tuulilasi-lehden koeajossa (VTi 120-malli) aikoinaan todettiin, että kun tie muuttuu lumipöpperöiseksi ja liukkaaksi, sutimisenesto puuttuu liian hanakasti peliin. Koeajossa auto lopulta jopa pysähtyi lievään ylämäkeen, ja perillä haisi kuumenneiden jarrujen katku. ESP (+sutimisenesto)-toiminnon saa pois päältä, mutta se menee automaattisesti takaisin päälle muistaakseni 30 km/h nopeuden ylityttyä. Irtolumisella ja/tai  loskaisella ja liukkaalla tiellä tämä saattaa olla osasyy moottorin hyytymiseen; ei tarkoita etteikö turbokoneissa olisi jäätämisongelmia.