Kirjoittaja Aihe: 407 - Etuakseliston kumipuslat  (Luettu 4440 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hire

  • Vieras
407 - Etuakseliston kumipuslat
« : 13.04.2017, 08:57:10 »
Auto: 2007 407 SW 1,6 HDi.

Kokemuksia kellään etuolka-akselin tuen alapuslan vaihdosta?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etuakseliston kumipuslat
« Vastaus #1 : 13.04.2017, 11:05:41 »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Etuakseliston kumipuslat
« Vastaus #2 : 13.04.2017, 12:04:54 »
Jostain syystä Peugeot ei myy tuota olkatuen alapuslaa lainkaan, vaikka tarvikeosana sitä saa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Hire

  • Vieras
Vs: 407 - Etuakseliston kumipuslat
« Vastaus #3 : 13.04.2017, 14:45:19 »
Tilasin nuo sasicin puslat Aeromotors.ee hinta toimitettuna kotiosoitteeseen 2xpusla ja kulut 19,45€.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2017, 14:48:51 kirjoittanut Hire »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etuakseliston kumipuslat
« Vastaus #4 : 13.04.2017, 15:20:24 »
Oliko nykyiset löysät vai rikki? Joo, marmori ei myy irrallaan. Vaihda vasen ensiksi, hyllyssäni ehjä varalla, jos menee mönkään. Toivottavasti onnistuu  :).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Etuakseliston kumipuslat
« Vastaus #5 : 13.04.2017, 16:01:58 »
Tilasin nuo sasicin puslat Aeromotors.ee hinta toimitettuna kotiosoitteeseen 2xpusla ja kulut 19,45€.

Offtopic: Mitenkä tilaus onnistui, suoraan tuolla sivuilla ei puhuta mitään toimituksesta suomeen? Muuten ihan kiinnostava sivusto...

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Etuakseliston kumipuslat
« Vastaus #6 : 13.04.2017, 17:42:35 »
On kokemusta. Saattaa olla jossain toisessa ketjussa samoja asioita käyty läpi. Kun en omilla ulosvetäjillä saanut puristettua uutta paikalleen rakensin pulttihässäkän jolla sain onnistumaan. Kuvia löytyy pienellä vaivalla, jos tarvetta.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Hire

  • Vieras
Vs: 407 - Etuakseliston kumipuslat
« Vastaus #7 : 14.04.2017, 13:32:40 »
Katsastuksessa hylsy noiden puslien vuoksi. Molemmat sekä vasen että oikea väljät. Aeromotors on luotettava ja ehdottomasti halvin. Ainakin minun mielestä. Olen ollut nyt asiakkaana vuoden verran. Chatista kannattaa pyytää tarjous sä.postiin ja lasku pitää käydä maksamassa nettipankissa heidän pankkitilille. Ongelmia ei ole ollut kertaakaan.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etuakseliston kumipuslat
« Vastaus #8 : 14.04.2017, 13:36:21 »
Oho. Varmaankin ajettu 500 tkm :)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Hire

  • Vieras
Vs: 407 - Etuakseliston kumipuslat
« Vastaus #9 : 14.04.2017, 13:44:14 »
Kilometreistä aidoista ei tietoa JPL. Tohon on ilmeisesti vaihdettu mittari joskus jota ei ole ilmoitettu papereissa. Nykysessä mittarissa 298000km suurin piirtein. Katastusmiehellekkin eka kerran tullu nyt vastaan nuo väljät puslat. ;D

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etuakseliston kumipuslat
« Vastaus #10 : 14.04.2017, 19:58:13 »
Okey. Annas kuulua fotojen kera uusien asennustarina. Puskat yleensä tiukassa. Ajossa puslien kuluneisuuden huomannut tai kolissut? Pieni epäilys, että olisikin perusvikan olevat "alapallot2, eli grip-laakerinivelet väljät.

Tuossa ohjetta, jossa itse puslan meukarointia ei näy ;) https://www.youtube.com/watch?v=D1jcb_iCX_Y
« Viimeksi muokattu: 14.04.2017, 20:06:51 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Etuakseliston kumipuslat
« Vastaus #12 : 16.04.2017, 22:12:42 »
Tässä kuvia ja lyhyet selitykset puslanvaihdosta, sen mitä muistan. IRROITUS:
Kuva 004: Työympäristö. Oransseilla hihnoilla (2 kpl) vedetty keskiötä sisään+eteen ja sisään+taakse ettei irtoa vetoakseli vaihdelootasta eikä nutkahda eteen/taakse kun alapuslan pultti on irti. Jarrulevyn alla tuki että saa pulttiin aiheutuvat voimat minimiin ja pultin irti. Ja tunkin lisäksi tietenkin varmempi tuki auton alla (pukki).
Kuva 005: Tunkkailemalla ylös/alas ja/tai rengasraudalla tms. vääntämällä sain rakoa sen verran että sain puupalikat väliin ja työtilaa puslan kohdalle. Tässä eka pusla jo irti.
Kuva 019: Toisen puslan irroitusta. Ulosvetäjälle löytyy tilaa hyvin vähän puslan laipan ulkopuolelta. Puslan laipan reunat näkyy kurakerroksen alta. Ärräpäitä tässä kohtaa yksin turatessa.
Kuva 021: Etupuolella, hylsy taisi olla 28mm ja sillä sopii painaa pusla irti. Ei ottanut kiinni siinä vaiheessa kun pusla painui irti.
Kuva 023 ja 024: 28mm hylsyn saa keskitettyä sopivasti puslan kohdalle, kun laittaa puristuksessa käytettävän hylsyn sisään pultin kannan (käyttämässäni riittävän pitkässä pultissa oli tuollainen "pallokanta" (en muista pultin nimeä), tätä samaa pulttia käytin myös kasauksen alussa, ostettu Motonetistä). Pulttien pituudet ei nyt tiedossa, enkä viitsi käydä enää varastossa kaivamassa, riippuu muiden osien mitoistakin. Voin etsiä jos tarvetta. Pulttiinhan ei tule irrotuksessa varsinaisesti mitään voimia.
Kuva 029: Irroitusrakennelma etupuolelta. Vanha jarrupala välissä.
Kuva 031 ja 032: Irroitettu katsastushylkäyksen aiheuttanut vanha pusla.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2017, 22:58:28 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Etuakseliston kumipuslat
« Vastaus #13 : 16.04.2017, 22:22:05 »
KIINNITYS:
Kuva 017, 015, 022: Kiinnityspuristusviritelmä, pidemmällä pultilla (kanta tuollainen kun ei löytynyt kuusiokannalla tarpeeksi pitkää) päästiin alkuun ja lyhyemmällä sitten loput kun pidemmässä loppui kierre. Täytteenä käytettyjä muttereita lisätty ja poistettu tarpeen mukaan. Hylsyt 32mm ja 34mm. Kuten kuvasta nähnee, puslan muoto on kartio mikä vaikeutti paikalleen laiton alkua (etenkin kun ensin yritin pelkällä puristimella).
Kuva 011, 013: Kiinni menossa.
Kuva 035: Kiinni on ja pysyy.

EDIT: Lisäsin vielä kuvat huonompikuntoisesta vanhasta puslasta. Saanut vähän siipeensä irroitusyrityksissä ilman pulttikeskitys-viritelmää. Näkee aika hyvin missä kunnossa oli noin 300tkm ajon jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2017, 22:53:09 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etuakseliston kumipuslat
« Vastaus #14 : 16.04.2017, 22:30:40 »
Loistava ohje. Kyllä kelpaa muidenkin tee se itse menetelmällä tuunailla. Se, että huomaako ajossa tai muuten, että pulsa finito vai ainoastaan katsastussetä toruu?

Tarvikepuslassa ei ole kaikissa kaulusta. Eli mistä ostit nuo kaulukselliset?
« Viimeksi muokattu: 16.04.2017, 22:42:18 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -