Kirjoittaja Aihe: 306 - Äänieristys  (Luettu 5202 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

bullock

  • Vieras
306 - Äänieristys
« : 04.04.2005, 16:29:03 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 306 - Äänieristys


Toteutin –99 306 hb:n äänieristyksen lisäyksen menestyksekkäästi käyttämällä pelkästään 8mm paksua, vihreää alusta/äänieristehuopaa: auton sisätilojen äänimaailma hiljeni todella radikaalisti.

-Metrin levyistä vaimennushuopaa tarvitaan kutakuinkin kolme metriä: huopaa saa esim Motonetistä ja AD:autotarvikkeesta, hintaa alle 6 euroa/m.

-Huopaa ei kannata laittaa enempää kuin yksi kerros, jotta matot ja penkit istuisivat hyvin paikoilleen lisävaimennuksen kanssa.

-Auton takaosan vaimennus: Laita takakontinpohjan verhoilun alle yksi lisä kerros vaimennushuopaa tehtaalla asennetun huovan lisäksi . Takakontinpohjan verhoilua kiinni pitävät muovinastat saa siististi irti kapeakärkisillä pihdeillä.
-Laita huopa kerros takapenkin alle: Nosta takapenkinistuinosa ylös pystyyn ja verhoile huovalla koko takapenkin alla oleva pohja-alue. Leikkaa tai revi huopaan reiät pohjaan kiinnitettyjen tappien kohdalle (tukevatkohan nuo tapit jollakin tapaa takapenkkiä?) –Raota hieman auton verhoilumaton takalievettä, ja tunge huopaa niin pitkälle maton alle, kuin käsi vain mahtuu. –Paina takapenkin istuinosa takaisin istuma-asentoon; penkin alla oleva huopa vaikeuttaa aluksi hieman istuinosan alhaalla pysymistä, mutta tuo huopa painuu käytössä jonkin verran kokoon, joten jatkossa penkki toimii moitteetta.

Takaosan vaimennus poistaa hyvin takarengasmeteliä, sekä pakoputken pörinää. (ennen vaimennusta luulin tuota pörinää moottorinääneksi.)

-Etuosan vaimennus: Leikkaa huovasta kartanlukijan jalkotilan levyinen kappale. Vedä etuoven tiiviste irti oviaukon alosasta, helpoiten irroitus alkaa oviaukon etualakulmasta . Nosta autonalustamaton reunaa ja työnnä käsi maton alle: työnnä mattoa  kädelläsi ylöspäin, maton taipumiskohdista reippaasti ylöspäin painamalla saat aikaiseksi tarpeeksi tilaa huovan asennukseen tehdasasenteisten vaahtomuovien päälle: mielellään mahdollisimman pitkälle tulipeltiin saakka. Kun olet saanut huovan tasaisesti maton alle, paina matto takaisin kuosiinsa ja sitten vielä tiiviste kunnolla paikalleen (varmasti valuu vettä sisälle, jos tiiviste on huonosti paikoillaan.)
-Ohjaajanpuolelle asennus tapahtuu samoin kuin edellä, paitsi että joudutaan irroittamaan ohjaajanjalkotilasta löytyvä bensakorkinluukunavaaja, joka lähtee irti reippaasti poispäin vetämällä (Itseäni hirvitti, kestääkö tuo vipu kunnon nykäisyä, mutta kestihän se: kannattaa raottaa vähän autonalustaverhoilumattoa vivun kohdalta, niin kiinnitys kohdan saa näkyviin… ruuvimeisselillä avittelu ei tuntunut auttavan irroituksessa.) Kun huopa ja verhoilu ovat kuosissaan, paina vipu takaisin kiinni paikalleen. Kiinnitä ovitiiviste kunnolla.

Etuosan vaimennus vaimensi auton äänet mummonhuopatossu tyyliseksi hissuttelijaksi, joten railakkaita moottoriääniä kaipailevat pärjäilevät pelkällä takaosan vaimennuksella.

Kuskin jalkotila muuttui vaimennuksesta pikkuisen ahtaammaksi, kytkinpoljin tuntuu painuvan jotenkin syvemmälle kuin ennen vaimennusta, kaverini mielestä tuo kytkinpojin tuntui kuitenkin hyvältä (on tottunut numeroa isompiin autoihin.)

Sisätilatuulettimen vikinän vaimennus: kartanlukijan polvien kohdalla, hansikaslaatikon levyisen sisustusmatonkappaleen sisällä ei ole jostakin syystä mitään äänieristystä: avaa mattokaistaleen allaoleva muovinen suojalevy (kiinni kolmesta kohtaa kojelaudan tukiputkessa.) Rullaa vaimennushuopaa jämäkäksi rullaksi tuon mattokaistaleen taakse (sinne jonnekin tuki putkien ja maton väliin.)-Laita irrotettu suojalevy paikoilleen. -Ja turhat vikinät kaikkoavat.

bullock

  • Vieras
Vs: 306 - Äänieristys
« Vastaus #1 : 16.04.2005, 16:53:51 »
Kunnon ruostesuojaus on paras äänieristys. Kotelo- ja alustamassa hiljentää autoa huomattavasti.

Juu onhan tuossa kaarassa alustamassa+kotelosuojaukset alá Peugeot. Tuonne alustaan jos vielä yhden kerroksen massaa laittaisi, ja sitten vielä lokasuojat lähistöineen massailisi, niin varmasti vähän matalat jytinätkin vaimenisivat. Yllättävän söötit äänet tuolla alustahuovalla kuitenkin saa autoonsa...