Kirjoittaja Aihe: 306 - Uliseva ääni moottorista (turbo)  (Luettu 7187 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Patu

  • Vieras
306 - Uliseva ääni moottorista (turbo)
« : 22.01.2006, 22:41:52 »
Ongelma:

Auto: 1998 306 1,9 TD (305 000 km).

Tänään kävin huollattamassa autoani lämpimässä tallissa n.2.tuntia (tallissa +10°C ja ulkona -17°) Pian tallilta lähtemisen jälkeen huomasin ulinan jota ei ollut ennen kuulunut. Aina kaasua painettaessa, myös tyhjäkynnillä konehuoneesta kuuluu kova ulina. Hieman faktaa ulinasta ja muustakin:

- Kuuluu kun kierrokset nousevat yli 1000rmp
- Olen paikallistanut ulinan kuulumaan koneen takaa (100% varma en ole)
- Ulinaa samanlaista kuin em.poliisiauton hälytysääni
- Ulina on todella kovaa ja ulina alkaa pieneellä viiveellä kaasun painamisen jälkeen ja loppuu pienellä viiveellä kaasun nostamisen jälkeen(kuten turbo).
- Öljyt ok, jäähdytysneste ok, lisäksi kumpaakaan ei kulu yhtään.
- Kone huohottaa todella vähän.
- Auto kiihtyy ja kulkee aivan normaalisti ja turbo vetää hyvin.
- Turbo korjattu täysin n.90.000km sitten(siipi,laakerit,yms)
- Kokeilin poistaa öljyntäyttökorkin hetkeksi paineiden varalle----> ei vaikutusta ulinaan
- Ulina ei musta kuulu sellaiselta ulinalta mikä kuuluu loppuun menneestä laakerista vaan ulina on"pehmeämpää" jos niin voi sanoa
- Lisäksi ulina tuli kuin "salama kirkkaalta taivaalta"

Ratkaisu:

Tuli turbo vaihdettua ja ulinakin poistui. Syykin löytyi. Kun olin vienyt autoni silloin lämpimään talliin pariksi tunniksi, niin huohotusjärjestelmä oli ehtinyt lämmetä hiukan. Kun lähdin tallilta, niin turbo imaisi hieman sulaneen jääpalan huohotusjärjestelmän putkistosta ja tuo jäänpala rikkoi turbon siipiä, jotka muuten ovat ainakin tuossa KKK 03-turbossa erittäin ohutta alumiinia. Nyt vasta syyn selvittyä huomasin että huohotusjärjestelmän vastukset ovat sökönä.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.





Lisäksi tulpattiin tuo imusarjaan menevän huohotinputken liitos umpeen (kuva alla), nyt kone huohottaa vain ja ainoastaan ulkoilmaan. Niin ja sitten tuli vielä asennettua siihen maskin eteen alkuperäinen viimasuoja joka muuten istuu paremmin kuin hyvin:



Tehdasuusi KKK 03 010 - turbo, jossa siis keskiö (akseli, laakerit, pesä ja siivet) uutta ja pako- ja imupesä vanhaa. Hintaa tuolle lystille kertyi 700 e. Arvioivat, että aikaa turbon vaihto vie semmoiset 2-3 tuntia ja hintaa tuolla lystillä noin 200-250 e eli sinne 1000 euron kieppeille menee kaikkineen kuluineen.

Uudessa turbossa oli laatassa seuraavat tiedot: K03-336.474 ja K03-010AK55506: