Kirjoittaja Aihe: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)  (Luettu 21648 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

LuZiaN0

  • Vieras
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #15 : 20.12.2010, 19:38:54 »
Mulla kanssa auto (3008 1,6 hdi) ensviikolla pajalle, tutkailevat mikä on kun pahimmillaan laskee ilman webastoa lämmöt jopa lähelle nollaa.

Viimasuoja hommattu automaasta, kaksi lärpäkettä kiinnikkeineen ~34€.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #16 : 27.12.2010, 16:40:05 »
Tuossa joitain mittauksia lämmityslaitteista.

Huomatkaa esim. 307:n lämmityslaite toimivalla termarilla ja viallisella termarilla. Iso ero on puhalluksen lämmössä.
Peugeot 3008 hybrid

jupeha

  • Vieras
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #17 : 31.12.2010, 18:18:59 »
Auto: 2010 3008 1,6 VTi 120 Sport (01/2010).

Vaikka viime talvena oli tosi kylmä, auto oli miellyttävän lämmin kovillakin pakkasilla (kaupunkiajossakin). Nyt on toisin. Tässä yhtenä päivänä (pakkasta -20) lämmitin lohkolla kolme tuntia ja ajoin sitten 15 km. Sitten taas pari tuntia lohkossa ja uus 15 km keikka. Missään vaiheessa lämpömittari ei näyttänyt enempää kuin 70. Sisätiloissa ei ole paljoa lämpöä kun moottori ei lämpiä. Huollossa heitettiin ajatus, että viime talvena uus moottori tuotti lämpöä ja nyt vuoden vanhana sen ei kuulukaan lämmittää samalla tavalla!  Kertokaa onks teillä vastaavanlaisia kokemuksia.

Kysymys ei todellakaan ole viimasuojauksesta tai sen puutteesta.  Ihan asianmukaisesti olen laittanut tehtaalta tulleen viimasuojan (sellaisen pienen muoviläpyskän) paikoilleen.  Nyt on käynnissä testi.  Automaa hommasi läpinäkyvää pleksiä ja se leikattiin ajovalojen välissä olevaan maskiin sopivaksi.   Sitten vaan nippusiteillä kiinni.  Vaikka nokka on tukittu aika huolella, kone lämpiää yli kymmenen asteen pakkasella vasta kun ajaa motarilla reilut 20 km.  Olisi kiva tietää, milloin maahantuoja reagoi tähän ongelmaan.  Niitä on kuulemma muillakin vaikka täällä foorumilla viestejä ei suoranaisesti tästä aiheesta ole pahemmin tullut.

martymcfly

  • Vieras
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #18 : 03.01.2011, 10:12:35 »
Nonni, viime torstaina 5008 150 HDi:n lämpiämisongelmat kulminoituivat lopulta siihen että käynnistettäessä puolilämmintä autoa lämmöt pomppasivat kirkkaanpunaiselle n 30 sek. käynnistämisestä  ja ajotietokone herjasi "engine management system failurea". Sammuttaminen ja uudelleenkäynnistys odotuksen jälkeen eivät muuttaneet asiaa miksikään (kokeilin n. 5 kertaa), joten soitto Peugeot Assistancelle, hinuri paikalle, sijaisauton varaus seuraavalle päivälle ja perhe taksilla himaan.

Auto kuljetettiin samana iltana Arvausmaahan, jonne seuraavana aamupäivänä piipahdin varmistamaan että auto on paikalla, ja kyselemään että missä mennään. Vaikka oli uudenvuodenaatto niin yllätyksekseni sain kuulla että auto oli jo työn alla, ja että ongelmakin oli paikallistettu vialliseen lämpötilan anturiin. Anturin vaihto oli jo menossa, ja saisin auton takaisin jo samana päivänä. Otin puheeksi myös auton moottorin matalan käyntilämpötilan, josta huoltomies totesi sen verran että "ei näissä uusissa autoissa tahdo lämmöt riittää edes pikkupakkasilla", ts. moottorin 70 asteen lämpö -9 asteessa taajamanopeuksissa on siis ominaisuus, ei vika. Sanoi myös että ei uskonut viallisella anturilla olevan mitään tekemistä tämän asian kanssa, mutta se selviäisi ajossa myöhemmin. Yritin ehdottaa että voisiko termostaatinkin toimintaa vilkaista ihan vaan varmuuden vuoksi, mutta pyyntöni kaikui vähemmän yllättävästi kuuroille korville.

Auto valmistuikin samana iltapäivänä, ja kuten olettaa sopii niin käyntilämpötilat eivät muuttuneet miksikään anturin vaihdosta huolimatta.

LuZiaN0 mainitsi aikaisemmassa viestissään että oli ostanut viimasuojan Arvausmaasta 3008:iinsa, mutta puhumani huoltomiehen mukaan 3008:iin tai 5008:iin ei edes saa tehdasvalmisteista viimasuojaa joka voisi tuoda osittaisen helpotuksen lämpiämisongelmaan. Sanoin että omassa 5008:ssa kolmiosainen suoja tuli mukana (ilmeisesti enemmänkin lumisuoja?) maskin alaosan rakoihin, mutta Arvausmaan hemmo ei tiennyt tällaisen olemassaolosta... Jeps, luottamusta herättävää. :o

On syytä mainita, että vaimon 308 VTi 120 on koko tämän ajan toiminut moitteettomasti ja lämmöt pysyy n. 90 asteessa kelistä ja ajonopeudesta riippumatta. Eli oli auto joko HDi, VTi tai THP, mielestäni 70 asteiset ja alle käyntilämpötilat eivät kuuluisi olla minkään kunnossa olevan ja uudehkon auton "ominaisuuksia".

PS: Anturin vaihdon lisäksi olivat päivittäneet moottorinohjaussoftan. Huomasin tämän vilkaistessani kuittia, ja kysyessäni mitä tuo "Kampanja" kuitissa tarkoitti sanoivat että se on "vaan päivitys". Eivät osanneet sanoa sen tarkemmin mitä tuo päivitys tekee tai mihin se vaikuttaa, koska varsinainen huoltohenkilöstö taisi olla siinä vaiheessa (juuri ennen sulkemisaikaa) jo uutta vuotta viettämässä. Sanoivat vaan että "et huomaa ajossa eroa". No shit.

PPS: Peugeot Assistancen toiminta olikin sitten mitä mainiointa: Puhelimeen vastattiin heti, hinuri paikalle alle tunnissa jossa välissä perhe taksilla pakkasesta himaan (maksoivat taksimatkan 50€:oon saakka, itelle jäi maksettavaa 6€), sijaisauton (Volvo V60 oli vapaana) ois saanut vaikka heti mutta hain vasta seuraavana päivänä, ja kaikenlisäksi palvelun ystävällisyys sekä Assistancen että Hertzin puolella oli merkillepantavaa. Vai onko sitä vaan jo tottunut nykyään lähes joka paikassa saatavaan p**kaan palveluun, että pelkästään normaali, ystävällinen palvelu tuntuu poikkeukselliselta?

PPPS: Pahoittelut otsikon asiasta lipsumisesta ;)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #19 : 03.01.2011, 10:57:05 »
Assistance autot menee jonon ohi huollossa, kannattaa käyttää. Lämmöt ei kuullosta hyvältä. Kouita saada verrokki että voit todeta onko kyse yksittäis ongelmasta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

308

  • Vieras
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #20 : 03.01.2011, 12:51:49 »
Ei ainakaan meidän dieselissä pidä lämpöä korkeammalla, kuin 70 taajamassa -9 pakkasella. Lämpö riittää hytissä kuitenkin -25 pakkasellakin.

martymcfly

  • Vieras
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #21 : 03.01.2011, 13:09:34 »
Tämän ja parin muun keskustelun perusteella ja näinollen tosin vain muutaman auton otannalla näyttäisi nopsasti katsoen siltä että 308:ssa pääosin moottorin lämmöt pysyy (korjatkaa toki jos olen väärässä), kun taas 3008:ssa ja 5008:ssa lämmöt ei nouse hiljaisissa nopeuksissa millään. Moottorithan (VTi 120 & HDi 110 ja 150) autoissa on käsittääkseni ihan samat, joten eroja ei pitäisi maalaisjärjellä ajatellen olla. Sisälämmöt 5008:ssakin tosin ihan ok moottorin matalista käyntilämpötiloista huolimatta, joten ajamisen kannalta tämä ei ole ongelma mutta ihmetyttää ja hieman ärsyttää silti.

Missähän vika sitten lienee? Onko uudemmissa automalleissa erilainen termostaatti tms? Vai onko vaan niin että täällä kirjoittelevat (minä mukaanlukien) ovat sattuneet saamaan tuon kuuluisan maanantaikappaleen jossa on mahdollisesti viallinen termostaatti tms? Huoh....

ilpo

  • Vieras
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #22 : 03.01.2011, 13:17:32 »
Sama juttu mulla, kaupunkiajossa lämmöt 70 tai jopa alle. Eilen motaria n. 10 km ja lämmöt 90:ssä, heti kun vauhti putosi ABC:lle kääntyessä alkoi lämmöt tippua vaikka nokka melkein kokonaan muovisen aaltopahvin suojassa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #23 : 03.01.2011, 14:12:47 »
Eli näyttää siltä että 3008 ja 5008 malleissa moottorin tuottama hukkalämpö ei vaan riitä vaikka koko keulan laittaisi umpeen? Käsittääkseni kabiiniin kuitenkin tulee kaikilla lämmintä? Mutta moottorin lämmöt ei jaksa pysyä 80-90 alueella vaikka pakkasta ei ole kuin -5 - (-10) oC? Muistan kerran ajaneeni 3008:lla talvella ja ihmettelin kun lämmöt eivät tuntuneet nousevan alkuunkaan normaaliin tahtiin kaupungissa. En silloin kiinnittänyt asiaan sen enempää huomiota, nyt vaan tuli seikka mieleen.

Jos koitetaan pitää tämä keskustelu nyt sitten vain mallien 3008 ja tai 5008 kokemusten kohdalla ja jätetään 308 ja 307 kokemukset pois koska niillä ei ole juuri lisäarvoa tässä aiheessa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #24 : 03.01.2011, 14:16:46 »
Näin oli minullakin edellisessä 308 HDi 110 FAP:ssa,lämmöt nousi normiajossa 88-90 ja pysyi vauhdista riippumatta. Eikös SAMIL sulla oo 90 hp? Siis ei SW:ssä vaan toisessa. Onko sama onko SW tai HB?

Samin Edellinen HB oli 90 hv, nykyinen SW on 110 hv.

TEMP: POISTETTAVAKSI
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #25 : 03.01.2011, 21:18:36 »
Onko euro5:lla mitään tekemistä 3008/5008:n alhaisemman käyntilämpötilan kanssa vai mistä tällainen muutos nyt johtuu koska omassa 308 SW 2 -litraisessa dieselissä pysyy moottori lämpimänä? Mittaahan mittarit samaa asiaa ja oliko nuo vielä euro5:ia mistä keskusteltiin?  ;D
Ihmeteltiin myös euro5:sta kun uudessa 2 -litraisessa A4 Audissakin on täysin sama ilmiö. Tuskin johtuu suoraan tuosta mutta mistä minä näistä tiedän, te tiedätte paremmin. :)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #26 : 04.01.2011, 07:05:38 »
Onko euro5:lla mitään tekemistä 3008/5008:n alhaisemman käyntilämpötilan kanssa vai mistä tällainen muutos nyt johtuu koska omassa 308 SW 2 -litraisessa dieselissä pysyy moottori lämpimänä? Mittaahan mittarit samaa asiaa ja oliko nuo vielä euro5:ia mistä keskusteltiin?  ;D
Ihmeteltiin myös euro5:sta kun uudessa 2 -litraisessa A4 Audissakin on täysin sama ilmiö. Tuskin johtuu suoraan tuosta mutta mistä minä näistä tiedän, te tiedätte paremmin. :)

Ilpon 3008 on ainakin Euro 4, samoin kaikki muut HDi 110 moottorit. Sinällään Euro 5 ei tarkoita kylmää autoa, esim meillä on 308 HDi 112 Euro 5 moottorilla ja kyllä se pitää lämmöt samalla tavalla kuin Euro 4 HDi 110 307. Edelleen tämä lämpöongelma lienee pääosin 3008 ja 5008 mallien ongelma. Se nyt pitää sanoa että kyllä 308 ja 307 mallien kohdallakin tulee se raja jossa hukkalämpö vaan loppuu kesken, tosin puhutaan ennemmin lukemista -30 asteen pinnassa kuin -10.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

martymcfly

  • Vieras
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #27 : 04.01.2011, 10:07:19 »
Juuri näin, eli vaikka euro5 päästömääräyksien läpäiseminen käytännössä tarkoittaa pienempiä päästöjä - joka monissa moottoreissa usein saavutetaan parantamalla moottorin hyötysuhdetta = moottorin tuottamasta energiasta enemmän takapyörille ja vähemmän hukkaan esim. lämmön muodossa - niin sen vaikutus on kuitenkin aika minimaalinen eikä käytännössä pitäisi aiheuttaa näin suuria eroja. Peugeotin tapauksessahan euro4 moottoreiden päivitys euro5:ksi käsittääkseni on hoidettu viimeaikaisilla päivityksillä moottoreiden ohjaussoftiin, jotka ovat tuoneet myös pieniä muutoksia ilmoitettuihin tehoihin (esim. THP 150 --> THP 156, HDI 110 --> HDI 112). Vai onko kyseessä jopa täysin uusista moottoreista? Pitäis varmaan tietää....  ::)

Peugon mainitsemasta Audista sen verran että omien kokemusten (ja lukuisten autotestienkin) perusteella monet VW:t ja osat Audeistakin ovat tunnetusti viileän talviauton maineessa, joka käsittääkseni on vain niiden ominaisuus. Lisänsä tähän soppaan ovat viime vuosina tuoneet VAG konsernin pienet TSI moottori, joissa hyötysuhde on puristettu niin hyväksi että hukkalämpöä ei synny tarpeeksi auton kunnolliseen lämmittämiseen. VAG konsernin Skoda - joita ilmeisesti ei viileys vaivaa (kuulopuheiden mukaan, ei omia kokemuksia) - on käsittääkseni ratkaissut tämän tehokkaammilla PTC lisälämmittimillä.

Mutta takaisin asiaan: Onkohan kukaan muu ollut yhteydessä Peugeot huoltoon asian tiimoilta, ja jos on niin mitä vastauksia saitte? Käsittääkseni ainakin LuZiaN0 oli viemässä 3008 1.6 Hdi:tä pajalle välipäivinä...?

Yritin myös googlailla onko kellään ollut samanlaisia ongelmia länsinaapurissamme, mutta mahdollisesti hieman puutteellisesta ruotsinkielentaidostani johtuen en löytänyt mitään asian tiimoilta. Itse asiassa en edes löytänyt tätä vastaavaa foorumiakaan, pelkästään pari joko vanhempiin tai sporttisempiin pökötteihin keskittynyttä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #28 : 04.01.2011, 12:10:09 »
HDi 110 (Euro 4) "päivitys" HDi 112 (Euro 5) oli sellainen, männät, kansi, venttiilit, ruisku uusiksi. Ko moottoreilla ei ole kovinkaan paljoa yhteistä. THP laitteista en tiedä.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38152.msg210866#msg210866
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

kahe

  • Vieras
Vs: 3008 - Alhainen käyntilämpötila (VTi)
« Vastaus #29 : 15.01.2011, 18:57:18 »
Jatketaan tähän keskusteluun juuri viimeinen kylmäajelu. Pakkanen kiristyi ja parhaimmillaan oli -23 mittarissa. Maantieajoa 50km nopeudella 88-90 km/h ja lämpömittari ei noussut 80 astetta korkeammalle. Pysyi aika tasaseen 70 pinnassa. Kokeilin ajella vitosvaihteella jonkin matkaa, muttei ollut vaikutusta. Loppumatkasta alkoi tuntumaan jo sisäpuhalluskin viileältä. Loput 5 km ajettiin kaupungin läpi ja mittari tipahti alle 70. Puhallus oli automaatilla, mutta AC pois päältä. Aika kovaa puhallusta piti ja pitikin itse pienentää, ettei enempää viileää puhaltele sisälle. Ei taida kovin normaalia olla tuollanen kuitenkaan?

Ei ainakaan tämä yksilö ole kovin lämmin yli -20 pakkasilla. Eikä ole merkitystä ajeleeko moottoritietä tai maantietä. Motarilla jos lämmöt olleet 90, niin rampista tultua kaupunkiin, niin mittari putoaa todella nopeasti myös 70 asteeseen yli -10 pakkasilla.