Kirjoittaja Aihe: 406 - Moottorin käyntinopeusanturi (V6)  (Luettu 1329 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
406 - Moottorin käyntinopeusanturi (V6)
« : 03.06.2017, 15:12:16 »
Auto: 2001 406 Coupe 3,0 V6 (4HP20-automaattivaihteisto, XFX, 170 000 km).

Sammui auto suoraan ajosta eikä edes yrittänyt käynnistyä uudestaan. Hetken jäähdyttyä käynnistyi ja toimi taas muutaman kilometrin ajan kunnes sammui uudelleen. Heti sammumisen jälkeen testeri näytti moottorille 0rpm pyörimisnopeutta startatessa. Jäähtyneellä koneella pyörintänopeustieto tulee heti koneen pyöriessä ja auto käynnistyy normaalisti. Toki vikavalo jää samalla päälle. Muistissa vikakoodi P0335 - engine speed sensor permanent fault.

Yllä olevaan taitaa liittyä myös eilen tapahtunut moottorinohjaimen/automaattivaiteiston 10A sulakkeen palaminen konehuoneen sulakerasiasta. Sen seurauksena oli tullut nippu erilaisia vikakoodeja, jotka tsekkasin ja nollasin. Ne viittasivat sytytyskatkoksiin 1&2 sylintereissä ja imuilman lämpötilatunnistimen häiriöön. Samalla oli ilmaantunut tuo P0335. Muut kuin P0335 eivät ole enää uusiutuneet.

Tämä nyt taitaa olla aika selvä kampiakselin asentoanturin (/johdotuksen) vika, vai olisiko muita ideoita?

Ja missä kohdin konehuonetta tämä anturi on. Serviceboxissa ei ollut kovin selkeää kuvaa. Löytyy varmaan vetolevyn kehältä, mutta etummaisen/takimmaisen sylinteriryhmän kohdalta vaiko jostain niiden väliltä?

TEMP_ARKISTOON
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 406 - Moottorin käyntinopeusanturi (V6)
« Vastaus #1 : 03.06.2017, 21:59:58 »
No tuossahan se Googlella löydetystä kuvasta näkyy eli pitäisi olla liki takimmaista sylinteririviä. Täytyy vissiin suoraan purkaa kaikki imupuolen rojut laatikon päältä. :-\

405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Teemu.H

  • Vieras
Vs: 406 - Moottorin käyntinopeusanturi (V6)
« Vastaus #2 : 04.06.2017, 12:34:39 »
Jos oikein muistan, niin tuo anturi mahto tulla esille kun purkaa ilmanputsarin pois.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 406 - Moottorin käyntinopeusanturi (V6)
« Vastaus #3 : 14.06.2017, 21:59:40 »


Anturi vaihdettu, olihan siinä taas säätämistä tilanpuutteen takia. Ilmanputsaria ei tarvitse irrottaa. Riittää kun nappaa kaasuläpän ja ilmanputsarikotelon välisen putken pois edestä niin saa riittävästi tilaa. Anturi löytyy termostaattikotelosta lähtevän vesiletkun alta ja kiinnityspultin näkee juuri ja juuri sivusta katsomalla.

Kuten anturin kuvasta näkee niin anturin runko on onneksi lovettu ja siten kiinnityspulttia ei tarvitse irrottaa. Riittää kun saa murjottua vesiletkun joustaessa pikkuhylsyn (10mm) paikalleen ja löysää muutaman kierroksen. Sitten vaan sokkona käsikopelolla liitin irti ja uusi anturi tilalle. Jos tuon pultin irrottaa kokonaan niin tilanpuutteen takia se on varmasti hankala saada takaisin paikoilleen.

Niin ja auto tuli anturin vaihdolla kuntoon. Reilu 50km koeajolla ei sammunut kertaakaan, eikä ecuun tullut vikakoodeja. 8)

Tutkin vielä vanhaa anturia ja vikadiagnoosi varmistui. Kylmänä resistanssi oli noin 430 ohmia. Hetki lämmitystä kuumailmapuhaltimella ja yleismittari näytti ääretöntä. Uuden osan vastusta en mitannut.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Moottorin käyntinopeusanturi (V6)
« Vastaus #4 : 14.06.2017, 22:53:00 »
Hyvä juttu. Ohje on loistava tuota V6:sta huoltaa jatkossa tuon anturin osalta  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -