Ongelma:
Auto: 2003 406 GW HDi (automaatti, käyttöönotettu 12/02, ajettu 117 000 km).
Nyt alkoi auto oikuttelemaan kun takuu loppui.
Auto sammui myrskypäivänä kun maantieajosta pienensi kierrokset tyhjäkäynnille risteyksessä, eikä lähtenyt siitä käyntiin. n. 10 minuutin tauon jälkeen auto lähti käymään ontuen harmaata savua savuttaen. Ko. episodin jälkeen auto toimii muuten mutta tyhjäkäynti on erittäin ontuvaa, käyntiääni vedättäessä hieman 'säkättävää', ja polttoaineen kulutus tipahti monta litraa / 100km. Maantieajossa auto tuntuisi muuten pelaavan, mutta automaattiloota ei tiedä pienillä nopeuksilla aina mitä tehdä.
Ajotietokoneen mukaan pa kulutus on nyt luokkaa 3-5l/100km satasta ajettaessa tasaisella tiellä. (normaali kulutus on 6l yläpuolella). Mitähän on mennyt? Kulutuksen pienentyminen ei haittaa ollenkaan. Vääntöä riittää ja kierroksiakin mylly ottaa ihan hyvin. Ehkä viimeinen huippu on kateissa.
Vaikuttaisi sille että pumppu ei anna polttoainetta ihan normaalisti suuttimille. Joku anturi? ilmamääräanturi?
Ilmanputsari checkattiin ja sieltä ei löytynyt mitään outoa.
Ratkaisu:
Tämä olikin sitten monimutkaisempi homma. Auto lakkasi lähtemästä käyntiin enää kokonaan, ja hinuri vei korjaamolle. Siellä se on kohta puoltoista viikkoa ollutkin. Moottoririkkoakin jossain välissä ilmoitettiin viaksi (että jakohihna olisi pomppinut yli).
Nyt oli suuttimista löytynyt metallilastua, eli joku pumppu siellä on varmaan kilahtanut. Kun vaihtoivat 2 pytyn suuttimen saivat koneen käymään mutta hetken päästä oli alkanut ontumaan taas ja 3 pytyn suutin oli taas täynnä jotain metallista. Laittavat kuulemma koko polttoainesysteemin uusiksi, jakohihnan vaihtoivat jo. Saa nähdä päättyykö tämä tarina hyvin...
---
Jaahas, tää homma nyt meni niin että vaihtoivat autoon kaikki suuttimet ja ei muuta. Maahantuoja oli ilmoittanut että pumpusta voi irrota metallilastua vaikka siinä ei ole mitään vikaa. Joten elämme uskossa että tuo pelkkä suuttiimien vaihto riittää (pitänee kuitenkin pitää hinausauton numero kännykän pikavalinnoissa). Kulunkipuoli vielä arvoitus.
---
Koko suuttimet laittoivat uusiksi, hinta koko hommalle > 2000 e. Maahantuoja maksoi, siellä on kai ollut jotain huonompaa valmistussarjaa jossa ollut vikoja. Onneksi näin, sillä huoltolasku olisi ollut 3000 e muuten, nyt selvittiin reilulla 900 eurolla (120 000 km huolto + jakohihna).