Kirjoittaja Aihe: 309:n historia  (Luettu 1530 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
309:n historia
« : 10.05.2007, 21:18:41 »
Kuitenkin 309 = 205. Autoissahan on melkein kaikki osat samoja. Tosin 309:ssä käytettiin pienimissä malleissa talbotin koneita varmaan lähinnä olemassa olevan tuotantokapasiteetin takia.

Minusta on jännä kun nykyään aina puhutaan tästä yhteisestä pohjalevystä eri automallien kohdalla. Pösöhän on hyödyntänyt tätä jo 60-luvulta lähtien. 204=304, 504=604.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 309:n historia
« Vastaus #1 : 11.05.2007, 00:09:04 »
309 on käytännössä pari faceliftiä kokenut Simca 1100

Simcan kanssa 309:llä ei ole mitään tekemistä kuten ei Horizoninkaan, paitsi ne moottorit. Kaikki tekniikka ja jopa suuri osa korin pelleistä tulee suoraan 205:stä. On aivan väärä kuva että 309 ois jotenkin Talbotin pohjalle tehty ja sitten vaan jälkeenpäin muutettu pösöksi. Kyllä se on alunperin suunniteltu käyttäen konsernin jo olemassa olevia osia eli siis 205:n. Totta tietysti että auto olisi saattanut tulla markkinoille Talbotinakin.

Jussi

  • Vieras
Vs: 309:n historia
« Vastaus #2 : 12.05.2007, 11:13:58 »
Simcan kanssa 309:llä ei ole mitään tekemistä kuten ei Horizoninkaan, paitsi ne moottorit. Kaikki tekniikka ja jopa suuri osa korin pelleistä tulee suoraan 205:stä. On aivan väärä kuva että 309 ois jotenkin Talbotin pohjalle tehty ja sitten vaan jälkeenpäin muutettu pösöksi. Kyllä se on alunperin suunniteltu käyttäen konsernin jo olemassa olevia osia eli siis 205:n. Totta tietysti että auto olisi saattanut tulla markkinoille Talbotinakin.

Mitenkään teknisiin ratkaisuihin kantaa ottamatta: 309 on kuitenkin selkeästi Talbot. Jos on joskus omistanut tai ajellut enemmän Horizonilla tai 1510/Solaralla  niin 309:n puikkoihin hyppääminen aiheuttaa välittömän Talbot flashbackin :)

En tarkoita sillä että se on selkeästi Talbot että se olisi huono... Talbotit olivat aikanaan huomattavasti mainettaan parempia autoja ja aikoihin jolloin Talbotin valmistus loppui ja hinnat romahtivat ei juuri parempaa vastinetta rahoilleen voinut autossa saada.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 309:n historia
« Vastaus #3 : 13.05.2007, 20:37:37 »
Väitänpä että jos kojelauta ym. yksityiskohdat peitetään niin kuljettaja ei pysty sanomaan kummalla mallilla ajaa 205:llä vai 309:llä. Molemmat olivat aikanaan kokoluokkansa huippu autoja mm. melutaso oli huippuluokkaa jopa suurempiin malleihin verrattuna.

Jos on vähääkään tutustunut Talbotin teknisiin ratkaisuihin niin huomaa ettei sieltä ole siirretty mitään pösölle päin, paitsi ne moottorit jotka sitten katalysaattorin tultua korvattiin TU koneilla.

Tuo on kyllä totta, kunnossa ollessaan 205 ja 309 olivat todella hiljaisia kulkineita. Edellyttäen tietty ettei vettä ollut päässyt maton alla oleviin äänieristeisiin, eikä se ko mallien kohdalla ollut mitenkään liian harvinaista.

Se mitä noita Talbotin systeemejä on joskus nähnyt niin eipä niissä ole mitään samaa kuin pösön systeemeissä.

Joskin sekin on kyllä totta että 1988 mallisessa 309:ssä ei ollut ollenkaan pösön leimoja ovipahvien takana, pelkästään talbotin...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jussi

  • Vieras
Vs: 309:n historia
« Vastaus #4 : 13.05.2007, 21:11:01 »
Kuten sanoin: puuttumatta teknisiin yksityiskohtiin:)

Varmasti on kaikille selvää että se tehtiin pidennetylle 205:n pohjalevylle, mutta mitä sitten... tehdään Saabitkin Opelin pohjalevylle, jotkin Jaguarit ja Volvot Fordin pohjalevylle jne. Maailma on täynnä näitä pohjalevyn yhteiskäyttötarinoita, silti kyse on eri autoista.

Ajaminen 309:llä aiheuttaa välittömän Horizon flashbackin... paljon tosin menee äänen ja hirveän vaihteensiirron piikkiin, joka kait on ominaisuus josta ei tulla koskaan pääsemään eroon.

Eikä se mikään häpeä ole että se tuntuu Talbotilta... Horizonkin oli aikanaan kokoluokkansa huippuautoja (vuoden auto -79 tai -80?) :)

... ja jotta saadaan lisää pissaa kiukaalle niin sanonpa vielä että mielestäni on parempi että se muistuttaa ajoominaisuuksiltaan Horizonia kuin 205:sta :)

Jussi

  • Vieras
Vs: 309:n historia
« Vastaus #5 : 13.05.2007, 23:36:32 »
Mielenkiintoinen mielipide sillä 205:ssä ja 309:ssä on täysin identtiset tekniset ratkaisut alustan osalta. Vaihdelaatikot ja moottoritkin olivat täysin samat.

Niinhän esimerkiksi Saab ng900:ssa ja Opel Vectrassakin on, samaten Ford Mondeossa ja pikku Jaguarissa sekä Ford Focusessa ja Volvo S40/V50:ssä... eikä edellä mainittujen yhteydessä kukaan esitä oletusta että ajo-ominaisuudet olisivat samanlaiset ja noissa on vielä pohjalevyn pituuskin sama.

Benkku

  • Vieras
Vs: 309:n historia
« Vastaus #6 : 13.05.2007, 23:59:33 »
Eikä se mikään häpeä ole että se tuntuu Talbotilta...

... ja jotta saadaan lisää pissaa kiukaalle niin sanonpa vielä että mielestäni on parempi että se muistuttaa ajoominaisuuksiltaan Horizonia kuin 205:sta :)

Kaipa se sitten 'tuntuu' - olihan mallin tarkoitus korvata Horizon. Silloisessa Talbotissa ja 309:ssä ei kuitenkaan oikeastaan ole mitään 'ajo-ominaisuuksien' kannalta samaa rakennetta/geometriaa. Kyseinen yhtiökin oli siirtynyt Peugeotin omistukseen jo vuonna 1978. Johtuisiko flash back sitten perintönä tulleista moottoreista joita käytettiin mallivuoteen 91 asti ?

309 tehtiin käyttäen Peugeotin osia mm. etuovet samat.

Se mikä 309:n ja 205 käyttäytymisen eron pääsääntöisesti tekee on 309 mallissa oleva suurempi akseliväli ja raideväli, myös painoa on taka-akselilla hieman enemmän. Kummassakin kuitenkin ominaisuus jolla kuljettaja reippaassa vauhdissa saa ali-ohjaamisen muutettua yli-ohjaamiseksi - jollaista ei tainnut Talboteissa olla.


KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 309:n historia
« Vastaus #7 : 14.05.2007, 11:20:23 »
Jopa vaihdelaatikko noissa Simca koneisissa on suoraan pösöltä aluksi BE1 ja myöhemmin BE3, 4 tai 5 vaihteisina. Vinkkinä vaan että myös tuulilasi on sama 205 ja 309 malleissa ja ne etuovethan tulikin jo mainittua myös apurunko on sama.

Oma veikkaukseni on että Talbotin nimi on päätetty haudata jo joskus huomattavasti ennen 309:n markkinoille tuloa. Kun katsotte esim. Peugeotin taloudellisuus mallia VERA Plus:aa vuodelta 82 (Pariisin autonäyttelu 82) niin siinä perusauto on jo 309 vaikka 309 virallisesti esiteltiin vasta 3 vuotta myöhemmin!!!

Eli toi tarina että Peugeot hätäpäissään teki ratkaisun esitellä tulevan Talbotin Peugeotina menee kyllä urbaanien legendojen piikkiin.

Peugeot Vera Plussan ilmanvastuskerroin oli muuten 0,22 ja kulutus 3l/100km 90km/h nopeudella. 309 pääsi profil mallillaan 0,28 joka sekin on hyvä lukema vielä tänäkin päivänä.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2007, 11:43:41 kirjoittanut KTA »

Kauppalopo

  • Vieras
Vs: 309:n historia
« Vastaus #8 : 15.05.2007, 10:52:29 »
Kyllä kaikki merkit viittaavat kuitenkin siihen, että 309 oli suunniteltu nimenomaan Horizontin seuraajaksi, ei yhteiseksi malliksi saati vain pösöksi. Tästä oli jo aikanaan jossain Maan Auton propagandalehdessä tjsp juttua, kuinka malli jouduttiin suunnitteluvaiheessa pitämään niin androgyyninä, että siihen voi lätkiä pösön, sitikan tai talbotin merkit kiinni.

Mallinumero "309" indisioi myös hätäratkaisua. Tuolloin pösöllä oli -05-sarja menossa. Jos 309 olisi alunpitäen suunniteltu tuohon sarjaan, olisi se ollut samalla logiikalla numeroitu (käytännössä 205:n olisi pitänyt olla 105 ja 309:n 205).

Pösön -80-luvun keulailme, viiruvalojen välissä kolme poikkiviivaa ja leijona, toteutui 309:ää ajallisesti edeltäneessä 205:ssä ja seuranneessa 405:ssä, mutta ei 309:ssä ennen faceliftiä. Miksiköhän?

Se, että kolmas (?) VERA muistutti ulkoisesti 309:ää, ei merkitse merkkiyhteyttä. Konsernilla oli sopiva näyttelyauto, jolla voitiin testata yleisön reaktioita uudenlaiseen muotoiluun. Tai toisinpäin, horiskon seuraajan ulkonäkö sai vaikutteita VERAsta  ???

PSA-yhtymän autoissa on -80-luvulta alkaen selviä suunnittelullisia yhteyksiä ja samoja osia. 309 on kuitenkin selvä poikkeama pösön mallivalikoimassa tuohon aikaan. Se ei tarkoita, että poikkeama olisi jotenkin huononnus, sillä tuostahan on jatkunut hyvä ja menestynyt mallisarja (309-306-307 ja kohta 308, ups sitten loppuu numerot...).

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309:n historia
« Vastaus #9 : 15.05.2007, 17:00:39 »
Kyllä kaikki merkit viittaavat kuitenkin siihen, että 309 oli suunniteltu nimenomaan Horizontin seuraajaksi, ei yhteiseksi malliksi saati vain pösöksi. Tästä oli jo aikanaan jossain Maan Auton propagandalehdessä tjsp juttua, kuinka malli jouduttiin suunnitteluvaiheessa pitämään niin androgyyninä, että siihen voi lätkiä pösön, sitikan tai talbotin merkit kiinni.

Ei tuosta taidakaan olla epäselvyyttä, vaan lähinnä siitä, onko auto teknisten ratkaisujensa suhteen Talbotiksi suunnitellun oloinen (ei ole). :-)

309 suunniteltiin kokonaan Peugeotin omistusaikakaudella ja nimenomaan Talbot-mallistoon, Arizona-nimiseksi malliksi. Käytetyt ratkaisut ja osat ovat sen vuoksi pitkälti samoja kuin 205-mallissa (309 on jatkettu 205), mutta ulkonäkö suunniteltiin sopivaksi Talbot-mallistoon Englannissa toimineen suunnitteluryhmän toimesta. 309-malliston alapään autoissa suunniteltiin käytettävän Simca-pohjaisia koneita (1118 cm^3 ja 1294 cm^3) ja paremmissa vastaavasti iskutilavuudeltaan suurempia senhetkisen Peugeot-malliston koneita.

Jo vuodesta 1983 lähtien oli epätietoisuutta siitä, minkä merkkisenä autoa tultaisiin myymään ja lopullinen virallinen päätös tehtiin ilmeisesti joskus vuoden 1985 aikana, kun Talbot-merkin alasajo kävi riittävän selväksi. Uusi auto esiteltiin vuoden 1985 syksyllä Peugeot 309:änä.

Hyvää tietoa löytyy esim. täältä:

http://www.rootes-chrysler.co.uk/car-development/dev-horizon.html

Liitteenä kuva suomalaisesta Peugeotin vuoden 1987 malliston esitteestä (Peugeot 1987), josta käy ilmi mm. muotoiluyhteys Peugeotin VERA-projektiin.

« Viimeksi muokattu: 06.01.2010, 15:51:08 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 309:n historia
« Vastaus #10 : 15.05.2007, 20:52:36 »
Tutustukaa nyt hiukan teknisiin ja muotoilullisiin tosiasioihin älkääkö uskoko kaikkea mitä netissä lukee. Jos 309 olisi tuotu markkinoille Talbotin nimen alla olisi se jouduttu myös muotoilullisesti liittämään Talbotin mallisarjaan, myös sisustan ilme mukaan lukien, sitä ei koskaan tehty eikä ilmeisesti aiottukaan tehdä koska oli selvää että autoa ei markkinoitaisi Talbotina. Maskin poikkeava muotoilu voi yhtä hyvin johtua siitä että auto haluttiin selvemmin erottaa 205:stä ettei ilme olisi ollut liian samanlainen on myös mahdollista että samanlainen kolmen poikkiviivan maski ei olisi sattunut muotoilijaa tyydyttävällä tavalla 309:n keulan ilmeeseen. Eihän sellaista maskia ollut muissakaan pösön malleissa siihen aikaan.

Esimerkiksi Jean Paul Caracallan kirjassa The Peugeot Adventure, joka on hyvä pikakurssi niin Peugeotin suvun teolliseen historiaan kuin autonvalmistukseenkin, ei 309:stä puhuttaessa mainita sanallakaan Talbotia. Mainitaan kuitenkin että auto hyödynsi VERA projektista saatuja kokemuksia ja että VERA pohjautui 309:n. Numero 9 lopussa taas on aika helposti ymmärrettävissä, Peugeotilta kerta kaikkiaan loppuivat 5 loppuiset numerot sen hetkisessä malliston laajennuksessa. Numeroa 6 ei voitu käyttää koska se olisi saanut kaikki 5 loppuiset näyttämään vanhoilta mallisarjoilta ja suunnitelmissa oli vielä julkistaa monia 5 loppuisia malleja 405 ja 605.

Asiasta en jaksa enempää rautalankaa käytää, ne jotka haluavat uskoa auton pohjautuvan Simca/Talbot sukujuureen kehottaisin tutustumaan ensin Simcan ja Talbotin tekniikkaan sitten pieni vilkaisu 205/309 tenkniikkaan ja epäilyksille ei enää ole sijaa. Voisi myös käydä tutustumassa esim. Talbotien huom. kaikkien Talbotien sisustan ilmeeseen niin ei ole epäilystäkään mihin sukupuuhun 309 kuuluu.

Auto jonka piti jatkaa Talbotien nimeä olisi varmasti perustunut 309:ään mutta sitä emme koskaan saaneet nähdä, ehtikö auto piirrustuspöydälle sitä emme ehkä koskaan saa tietää. Auto olisi kuitenkin eronnut 309:tä niin ulkonäöltään kuin sisustaltaankin

Jussi

  • Vieras
Vs: 309:n historia
« Vastaus #11 : 15.05.2007, 22:56:01 »
Jos 309 olisi tuotu markkinoille Talbotin nimen alla olisi se jouduttu myös muotoilullisesti liittämään Talbotin mallisarjaan, myös sisustan ilme mukaan lukien, sitä ei koskaan tehty eikä ilmeisesti aiottukaan tehdä koska oli selvää että autoa ei markkinoitaisi Talbotina.

Mihin mallisarjaan se olisi liitetty muotoilullisesti?

Talboteja oli 80-luvun alussa neljää eri näköä: 1510/Solara/Rapier ja Tagora olivat muotoilullisesti samasta puusta. Horizon ja Samba taas pykälää moderninpaa näköä, joka periytyi Chrysler Sunbeamista. Talbot Matra Murena oli kokonaan oma lukunsa muotoilussa. Lisäksi oli vielä vanhat Simca 1100 johdannaiset kuten Talbot Matra Rancho (auto, jonka olen aina halunnut ja jota ei enää mistään saa). Em. autoihin on kovin paha liittää mitään muotoilullisesti... poistuvia malleja ja erikoisautoja... mistä seuraa että 309:n piti olla Talbotin uusi ilme, mutta Talbotin uusi ilme olikin Talbot Express aina vuoteen -92 jolloin merkki poistui lopullisesti.

On aikalailla päivän selvää että Talbotin tiedettiin katoavan markkinoilta jo melko aikaisessa vaiheessa 309:n suunnittelua koska minkäänlaisia aikeita muiden luokkien päivitykseen ei ollut ilmassa ja esim 1510/Solara/Rapier oli vanhempi viritelmä kuin Horizon.

Kaiken kaikkiaan mukava huomata että pösökansalla on olemassa samanlainen kipupiste kuin saabisteillakin... ei ng900:stakaan voi sanoa Opeliksi ilman että aiheesta vängätään ruutukaupalla :)

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 309:n historia
« Vastaus #12 : 16.05.2007, 12:42:42 »
Jussikin jo loiventanut kantaansa, ei ollut aivan loppuhetken päätös tehdä autosta Peugeot, koska kerettiin suunnittelemaan ulkokuori ja sisuta Peugotin mallisarjaan kuuluvaksi.
Mikä tässä siis on enää epäselvää? Auto josta alunpitäen piti tulla PSA konsernille 205:ttä suurempi malli. Lanseerattiinkin pelkästään Peugeotina koska Talbot päätettiin nimenä kuopata. Sana alunpitäen tarkoittaa jotain muuta kuin että 309 olis 1:1 sama auto kuin mikä aiottiin lanseerata Talbotina. Emme tiedä kulkiko suunnittelussa rinnalla toinen Talbotiksi aiottu malli vai jäikö se jo suunnittelupöydälle. Tästähän tässä on kyse.

Urbaani legenda on että autoon olisi vain vaihdettu Peugeotin merkit ennen esittelyä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309:n historia
« Vastaus #13 : 16.05.2007, 20:15:45 »
Viestiketjua on nyt siivottu paremmin aiheeseen sopivaksi ja se on taas avattu keskustelulle. Parille aiheelle on avattu omat viestiketjunsa.

On hienoa havaita, että 309:n historia aiheuttaa näin paljon kiinnostusta. Monet ovat jo esittäneet omat mielipiteensä. Pidetään keskustelu kuitenkin asiallisena. Erilaisia näkemyksiä asiasta saa perustellusti esittää, mutta turha kiihkoilu on jätettävä pois. Henkilökohtaisuuksiin menevät kannanotot eivät kuulu julkiselle alueelle, ne voidaan tarvittaessa hoitaa vaikka yksityisviestein.

Osoitteesta http://site309.free.fr/ löytyy sekä englanniksi että ranskaksi runsaasti tietoa 309:ään liittyen. Siellä on myös käsitelty tuota nimeämiskuviota ja runsain perusteluin kirjoittaja esittää, ettei 309:stä olisi todellisuudessa Talbotia koskaan suunniteltukaan, vaikka PSA ja mm. Ranskan pääministeri Pierre Mauroy tuohon aikaan antoivatkin julkisuuteen sellaisen kuvan - mm. rauhoitellakseen tulevaisuudestaan huolestuneita Poissyn tehtaan työntekijöitä. Itse asiassa koko Chryslerin ostamisen ja Talbot-merkin käyttöönoton tarkoitus kyseenalaistetaan ja saadaan kuulostamaan PSA:n ovelalta juonelta saada taloutensa takaisin vakaalle pohjalle. Mutta varsinaisia konkreettisia todisteita (jos sellaisia sitten onkaan olemassa) ei tästäkään ole esittää.

Ilmeisesti myös lehdistössä liikkui jo tuolloin ja sen jälkeenkin monenlaista arvailua siitä, mitä kulissien takana todellisuudessa ajateltiin. Netistäkin löytyy aineistoa suuntaan ja toiseen (erityisesti ranskaksi). Emme ehkä koskaan voi tietää varmuudella, mitä PSA-yhtymän sisällä suunniteltiin: oliko projektista C28 tarkoitus tulla uusi Talbot-malli vai oliko jo sen suunnittelua käynnistettäessä johtohenkilöille selvää, että siitä tulisi uusi Peugeot-malli vai oliko totuus sittenkin jotain siltä väliltä. PSA-yhtymän julkinen kanta näiden tietojen valossa kuitenkin näyttäisi tuolloin olleen, että C28 oli alun perin tarkoitus esitellä Talbot-mallina, mutta Talbot-merkin alasajon yhteydessä se luonnollisesti tuotiin markkinoille Peugeot 309:änä. Tämä näyttäisi olevan edelleenkin virallinen näkemys asiasta (#1, #2).

Selvää on, että tämä nykyisin 309-mallina tunnettu auto perustuu pitkälti samoihin rakenteisiin ja tekniikkaan kuin 205 ja käyttää huomattavan paljon yhteisiä osia mm. 205:n, 305:n ja Citroen BX:n kanssa. Talbot Horizoniin sitä ei kuitenkaan tekniikaltaan yhdistä mikään muu kuin autossa osassa malleja käytetyt Simca-pohjaiset moottorit.

Peugeot 309 oli PSA:lle taloudellisesti erittäin tärkeä ja myös asiakkaiden kannalta onnistunut automalli. Sillä ei lopulta liene paljonkaan merkitystä, millä merkillä myytäväksi auto oli tarkoitettu.

#1) Aja Hyvin -lehden numerossa 3/2005 todetaan seuraavaa: "Maaliskuussa 1985 Peugeot ilmoitti lopettavansa Talbot-autojen valmistuksen Euroopassa. Saab-Valmetilla niiden valmistus päättyi kesäkuussa. Syksyllä tuli markkinoille Peugeot 309, joka oli alun perin Talbot Horizonin seuraaja."

#2) Aja Hyvin -lehden numerossa 1/2008 todetaan seuraavaa: "Peugeot 309:ää ei ollut suunniteltu 305:n seuraajaksi, ja siksi sen mallinumerokin on outo hyppäys 300-sarjassa. Malli oli Talbot Horizonin seuraajaksi suunniteltu auto, joka otettiin Peugeotin ohjelmaan, kun Talbot-merkki poistui markkinoilta vuonna 1985. Peugeot 309:ää valmistettiin sekä Ranskassa että Englannissa entisillä Euroopan Chryslerin tehtailla, jotka Peugeot oli ostanut vuonna 1978."

Myös kaikenlaisia 309:n suunnitteluun liittyviä kirjoituksia, kuvia jne. olisi mukava nähdä. Osoitteesta http://site309.free.fr/ löytyykin varsinkin kattava tietopaketti, jossa on mielenkiintoista tietoa mm. 309:n prototyyppien testaukseen liittyen (mm. Ivalo). Kannattaa tutkia myös ko. sivuston ranskankielistä puolta, koska siellä on mm. kuvamateriaalia, jota ei ainakaan vielä englanninkielisestä osiosta löydy.

Allekirjoittanut on itse oppinut tästä keskustelusta mm. sen, että aiemmin selvänä pitämäni Peugeot 309:n nimeämiskuvio onkin nyt muuttunut epäselväksi. :-)
« Viimeksi muokattu: 10.01.2012, 16:17:38 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 309:n historia
« Vastaus #14 : 18.11.2007, 20:52:17 »
Tätähän ei koskaan tullut 309 mallistoon mutta onnistunut photoshop silti

Peugeot RCZ HDI FAP