Kirjoittaja Aihe: 306 - Turvatyynyllisen ratin irrotus  (Luettu 5828 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ralle

  • Vieras
306 - Turvatyynyllisen ratin irrotus
« : 22.03.2009, 13:42:49 »
Auto: 2000 306 1,8 (porrasperä).

Eli pitäis saada toi ratti irti, mitenhän kannattais aloittaa, kun en ole ikinä pussillista rattia irrottanut.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Turvatyynyllisen ratin irrotus
« Vastaus #1 : 22.03.2009, 16:33:03 »
Turvatyyny voi tappaa tai vammauttaa vakavasti räjähtäessään lähietäisyydellä. Suorita turvajärjestelmiin liittyvät toimenpiteet omalla vastuullasi. Näiden ohjeiden noudattaminen ei takaa, ettei vahinkoja tapahdu.

Akku pitää ehdottomasti kytkeä irti auton sähköjärjestelmästä oikeaoppisesti ja noudattaa sen jälkeen riittävän pitkää varoaikaa ennen minkään toimenpiteen aloittamista (10 minuuttia riittänee, jotta turvajärjestelmän varavirtalähde purkautuu). Työskentelyn aikana pitää noudattaa turva-alueita eli pysytellä riittävän etäällä turvatyynystä ja huolehtia siitä, ettei laukeamisalueella ole myöskään ylimääräisiä esineitä. Älä koskaan laita päätäsi turvatyynyn laukeamisalueelle.

Irrotuksen jälkeen turvatyyny asetetaan esim. pöydän päälle tyyny ylöspäin; säilytetään kaapissa. Irrotetun turvatyynyn käsittelyssä pitää noudattaa erityistä varovaisuutta: kuljeta sitä niin, että tyyny on poispäin itsestäsi ja älä laita kättä tyynyn ympärille.

Kun turvatyyny on asennettu takaisin paikalleen ja sen liitin kytketty turvajärjestelmään (sytytysvirta katkaistuna), kytketään akku oikeaoppisesti kiinni auton sähköjärjestelmään (turvatyynyn toiminta-alueella ei saa olla ihmisiä tai esineitä). Sen jälkeen sytytysvirta kytketään päälle virta-avaimella siten, että kuljettajan ovi on avoinna ja pysytellään poissa turvatyynyn toiminta-alueelta. Lopuksi varmistetaan merkkivaloja tarkkailemalla, että järjestelmä toimii oikein.

Turvalaite voi laueta myös vahingossa, joten on noudatettava erityistä varovaisuutta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17959.0
« Viimeksi muokattu: 25.08.2011, 14:08:26 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 306 - Turvatyynyllisen ratin irrotus
« Vastaus #2 : 23.03.2009, 08:48:45 »
Eli noi kaksi ruuvia joilla tyyny on itse ratissa on irti ja tyynyä voi liikutella. Mutta pitäisi saada tuo johto irti, mistä se irtoaa? Hetikö tuosta tyynyn takaa vai onko liitin ratin takana johon johto menee?

Liitin on suoraan tyynyssä, eli johto lähtee irti tyynystä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Turvatyynyllisen ratin irrotus
« Vastaus #3 : 23.03.2009, 12:38:38 »
Kiristysmomentti turvatyynyn kahdelle kiinnityspultille on 10 Nm ja ohjauspyörän kiinnityspultille 35 Nm.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info