Auto: 2005 407 Sport 3,0 V6 (automaatti).
En ymmärrä ideaa. Mitä hyötyä on rajoittaa läpän kääntymistä jotain toista kohtaa vasten? ts. läppäakseli rasittuu ainoastaan uutta rajoitinta vasten? Olen ymmärtänyt että säätömoottori ei rajoita voimankäyttöä missään tilanteessa, joten eikö se ole ainoa ongelma?
Jujuni on siinä, että läppä menee todennäköisimmin solmuun ääriasennossa, joko kiinni tai auki ollessaan ja ottaessaan moottorin väännön vastaan. Läppä pysähtyy, mutta akseli joutuu antamaan periksi. Kun rajoitin laitetaan moottorin juureen, vääntö ei kohdistu akselin heikoimpaan kohtaan, vaan moottorin tyveen, jossa on vahva sakaramuotoinen tappi ja vastaava kolo, josta akseli alkaa. Kuten aiemmin olen todennut, asia on kehittelyasteella, mutta voisi onnistuessaan olla mitä nerokkain keino välttyä turhalta remontilta.
Oheisista kuvista saa vinkkiä. Ujutin läppäakselin koloihin SuperEpoxyä, (vahvikerautaa ei mahdu asentamaan) eli on liian ahdas tehdä ylhäältä päin. Akselin saa näkyviin, kun ajaa lämmöt toiseen ääriasentoon, vaatii tosin purkamista kojelaudasta (radio, näyttö ja mukavuusilmastointiritilä).