Kirjoittaja Aihe: 406 - Polttoainesäiliön tyhjennys  (Luettu 3675 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

samup

  • Vieras
406 - Polttoainesäiliön tyhjennys
« : 02.01.2008, 12:57:25 »
Auto: 2000 406 2,0.

Miten saisi  mallista tankin helpoiten tyhjäksi? Kokeiltiin imeä sähköisellä kaasutin pumpulla konehuoneesta, mutta ei jaksanut. Ruiskupumppu ei senkään vertaa. Saako auton omaa pumppua millään taikomisilla halutessaan pyörimään kokoaikaa? Kun näissä ei ole enää paluulinja niin ei saa sitäkään kautta. (405:ssa paluuletku irti, rosvo letku jakotukkiin kiinni, auto käyntiin ja niin sai bensat kannuun)

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainesäiliön tyhjennys
« Vastaus #1 : 02.01.2008, 14:53:26 »
Kaksoisrele ohittamalla, ts. releen johtosarjan puoleinen kanta hyppylangoittamalla, ohje löytynee haulla. Rele sijaitsee moottoritilassa kuljettajan puolella/jarrutehostimen lähettyvillä. Rele voisi sijaita myös moottorinohjainyksikön suojakotelossa. Kaksoisrele on yhtenäinen pitkänomainen n. kahden 'normi' releen levyinen tai hieman leveämpi. Hyppylangoitus tehdään pinnien 11-1 välille.

jusu607

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainesäiliön tyhjennys
« Vastaus #2 : 04.01.2008, 09:47:18 »
Aika monessa autossa pääsee takapenkin alta käsiksi tankkiin, jossa taas on läpivienti mm. mittarin anturille. Siitä letku sisään ja imua. En ole kyllä 406:sta varma.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainesäiliön tyhjennys
« Vastaus #3 : 09.02.2008, 04:38:09 »
Tänään tuli viimein värkättyä hypyt. Laitoin välille 1 ja 5 koska 1 ja 11 oli molemmat ns. samanarvoisia, kummastakaan ei sammunut jännite samalla kun pumppu hyytyi. Tuosta 5:sta taasen loppu jänö n.4sek kuluttua. Heitin sitte rosvot tuon 1 ja 5 välille.

Eivät pinnit 1 ja 11 ole 'samanarvoisia'. Pinnit 1 ja 5 sen sijaan ovat.

Etsipä jostain käsiisi kaksoisreleen (komponentti 1304) kytkentä.

Pinnin 1 yhdistämällä pinniin 5 ei tapahdu mitään polttoainepumpun sähkönsyöttöön liittyvää. Käyttösähköä pumpulle et myöskään saa. Olkoon sytytysvirta sitten kytkettynä tai ei kytketty, releen ollessa irroitettuna ja 1-5 pinnit siltaamalla. Tai jos saat - niin pinniin 5 kytkettyyn johtimeen tulee jostain virtaa -> käytännössä se olisi siis oikosulussa plussaan.

Molemmat pinnit (1 ja 5) ovat siis releen normaalisti irroitetulla (NO=normally open) kärki puolella.

Pinni 5 on sisäisesti releessä yhdistetty pinniin 4 ja 6. Nämä liittyvät sytytysjärjestelmän käyttösähköihin ja ovat itse-asiassa komponentin 1307 (= kyseisen kaksoisreleen toinen rele) kärjen avaavalla (NO) puolella.

Pinniin 11 tulee käyttösähkö ja pinni 1 on liitetty inertiakytkimen ja sulakkeen kautta polttoainepumpulle (+) josta edelleen pumpun kautta maihin.

samup

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainesäiliön tyhjennys
« Vastaus #4 : 10.02.2008, 13:39:46 »
Kun en etsinyt sähkökaavioita niin en ole voinut sen puoleen tarkistaa. Katselin yleismittarilla, että pinnissä 1 täysi jännite maata vasten, samoten 11 maata vasten löytyi samat lukemat. Ja kummastakaan ei hävinnyt jännite kun virrat olivat olleet aikansa päällä. Mutta 5:een tuli täysi jännite, mutta hävisi samalla kun rele naksahti, joten laitoin hypyn sen ja 1:n välille. Aluksi kokeilin hyppylangan varmistaakseni että toimii. (Kyllä siinä vähän jännitti että mitä palaa, riskillä mentiin.)

Tosin nyt tuli jälkeenpäin mieleen, että toivottavasti ei nyt ohjausvirralla lykätä suoraan jatkuvaa virtaa pumpulle. Eiku, tuossahan Benkku mainitsi, että 5 on normally open puolella. Mikä tuo 5 olisi? En minä tiedä miksi näin, mutta ainakin se toimii. :-)

timmi306

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainesäiliön tyhjennys
« Vastaus #5 : 11.02.2008, 11:04:40 »
En tiedä näistä uudemmista autoista kovin tarkkaan, mutta 309:n (1,6 4-piste ruisku) tankin tyhjäsin ottamalla paluuletkun irti, auto käyntiin ja letkunpää bensiinikanisteriin. Tyhjeni aika nopsaan.