Ennen oli ennen, nyt on nyt. 'Noilla menetelmillä' toimien nykyaikaiset ohuen ohuet lämmönvaihtimet ovat vaihtokunnossa aiemmin.
https://www.google.fi/search?q=valeo+tecnical+service+bulltein+EC003%2F08
Toinen aihetta käsittelevä bulletiini.
http://www.valeoservice.com/data/master/webfile/7164731514AD46CDE7E2B7.pdf?rnd=615
Eihän noissa sanottu, että syynä olisi väärän veden käyttö, vaan puutteelinen huuhtelu tai väärä määrä glykolia. Täyttöohjeessakaan ei mainittu mitään vedenlaadusta. Esimerkkinä oli 9 kuukaudessa hajonnut vaihdettu lämmönvaihdin. Aika heikkoa laatua tosiaan tai sitten on käytetty merivettä ilman glykolia.
Ranskaa en osaa, joten viimeistä en katsonut.
Millaista materiaalia/laatua ovat -99 605:n kennot? Tuossa kun tosiaan on 11 vuotta vanhat hanavedet + glykolit ja vielä ei ole ongelmia tullut. Laiskuuttahan tuo on, mutta ei oikein jaksa tuohon enää panostaa.
607:sta taas hajosi jäähdyttäjän kenno, mutta silloinen tulkinta oli, että syynä oli ulkopuolisen hiekka/tiesuola/yms. roinan aiheuttama korroosio. Roinaa löytyi tosiaan kennon etupuolelta alareunasta ja siellä oli useita vuotokohtia. Tuossa on vaihdettu vesiä ahkeraan, viimeksi kesällä jakohihnan vaihdon yhteydessä.