Kirjoittaja Aihe: 407 - Alapallonivel  (Luettu 89164 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sam_u

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #195 : 17.03.2016, 22:03:22 »
Millä momentilla vetarin mutteri kiinni?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #197 : 21.03.2016, 13:24:51 »
2 vuotta meni katsastuksessa läpi ensimmäisellä kerralla mutta nyt tuli hylky oikean alapallonivelen takia, edellisestä vaihdosta vajaa 50tkm, ilmeisesti ihan normi käyttöaika?
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #198 : 21.03.2016, 14:50:07 »
En osaa sanoa onko normi kesto vai ei mutta meillä on nyt menty viimeiset n. 80tkm samalla "alapallolla", eli siis itse en ole noita vielä vaihtanut viimeisten 4...5 vuoden aikana. Ja auton historian tuntien on noilla samoilla osilla menty nyt kokonaisuudessaan n. 130 tkm, eli hieman "alakanttiin" kesto on ollut ainakin minun kokemuksen mukaan. :) Saattaa tosin olla mulla ollut sitten taas vähän hulluntuuriakin mukana kun ei ole oikein mitään muutakaan ihmeellistä vikaa ollut 407:kan kanssa, yksi vähävikaisimmista autoista koskaan minulla :D

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #199 : 21.03.2016, 14:56:24 »
OK no vaihdettava se on kuitenkin, onkohan toi 150e töiden osalta paha hinta, meneekö ohjeen mukaan 1.5h työhön?
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #200 : 21.03.2016, 18:25:48 »
Voi mennä tai olla menemättä. Osan hinta on kuitenkin yli puolet. Mutta saa sen vaihdettua itsekin, jos ei ole pakko lumihangessa parkkiksella vaihtaa.
-jarno

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #201 : 21.03.2016, 20:28:04 »
Onpas heikko pallo (grip-nivel), jos on vielä originaali-laatua. Jos nivel ns. "vanhan mallinen", niin voi kulua helpostikin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

isokra1

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #202 : 25.03.2016, 22:10:00 »
Auto: 2007 407 1,8 Olympia.

Huonoa laatua varaosissa nykyään. Omaan autoon vaihdettiin alapallonivel ja laakeri apparin puolelle alkuvuodesta. Noin 1 1/2. ja 15 000km kesti osat enenkuin katsuri pompautti. No onneksi meni takuuseen vielä. Itseasiassa sama alapallo on mennyt 2 kertaa takuuseen peräjälkeen!!? Mikähän siinä on, että muut laakerit ja alapallo ovat kestäneet muttei edestä oikealta?

ikiteekkari75

  • Vieras
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #203 : 26.03.2016, 07:57:35 »
Sinne pääsee vettä ja likaa. Oliko sinulla ne kaikki revisio osat (ainakin joku lisäpelti tullut "alapallon" päälle) mukana? Rasvanippa ja säännöllinen rasvauskin saattaa työntää likaa pois laakerista.
Laakerin sisäkooli pitää halkaista irroitettaessa. Eihän sitä akselintynkää ole tuhottu hiomalla tjmv? Meneekö uusi paikoilleen helpohkosti? Jos joutuu kovin hakkaamaan, niin uusi osa voi rikkoutua.
Veikkaan kuitenkin, että asennusvirheen piikkiin menee nyt.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #204 : 26.03.2016, 12:09:10 »
Joo. Jos lisäpeltilevyn ja ala"pallon" kiinnityksen jälkeen vetäis sinne pellin päällä olevaan rakoon jonkin silikonin tyyppisen joustavan tiivistemassan, voi olla että kestäisi paremmin kun siihen rakoon ei pääsisi vettä. Peltikin on muotoiltu siten että sen juureen tapin yläpään lähistölle pääsevä vesi valuu alaspäin laakeria kohti ja jää sinne tapin viereen odottelemaan rakojen muodostumista ja tiivisteen pettämistä, päästäkseen laakeriin.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #205 : 26.03.2016, 14:48:18 »
Olka-akselin ja tapiltaan paksummat raidepäät vaihtamalla pääsee ongelmasta, tuplatiiviste nojaa suoraan olan tasoon.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #206 : 03.11.2018, 19:19:18 »
Tuskimpa on vaikea (on tehty vaativampaakin  ;)), mutta kuva kertoo enemmän, kuin selittely. Siis nivel irtoaa jarrulevy paikoillaan?

Allekirjoitatko ohjeen:

1. Rengas pois
2. Alatukivarren pultti pois
3. 3 "alapalloa pitelevää torx-pulttia auki
4. Nivel irti olkatapista (navan kääntö ylöspäin ja tukivartta alaspäin)
5. Laakerikooli pois halkaisemalla, ura kooliin ja iskutaltalla pois
6. Uusi nivel paikoilleen tappiin
7. Nivelen kohdistus kiinnityspultteihin
8. Pultit momenttiin

Optio 1, Krytox rasvaa niveleen ennen asennusta
Optio 2, uudet kiinnityspultit, Vehon ohje uusia lukkoliimamallisiin.


Eli tuotapa tuota...Pitääkö jarrulevy irrottaa vai ei? Meinasin tänään vaihdella nivelen mutta satulan pultit jumissa ja torx katkesi sisään. Hermo meni ja kamat kasaan, yritetään toisella kertaa iloisin mielin  ::)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #207 : 03.11.2018, 21:18:38 »
https://youtu.be/gJemESzQ-BQ

Tuossa jonkun harrastelijan jumppa, jossa otettu jarrulevy irti. Kannattaa ottaa ja myös vetoakselin päästä mutteri. Tuolloin vuonna 2013 eräs Benkku antoi ohjeita alapallon vaihtamiseksi minimityöllä, mutta ähräämisen välttämiseksi kannattaa tehdä tilaa alapallon purkamiseen ja asentamiseen. Kiritymomentteja kannattaa noudattaa ja työturvallisuutta. Videossa tunkin varassa kera kaatuvan lautanipun ja ergonomiakin on melko kaukana.

Tuossa parempi video https://youtu.be/fkgehxqGIjw

Pulttipyssyllä yleensä lähtee pultit auki katkeamatta. Toki ennakkoon kannattaa laittaa ruosteenirroitusspraytä ruosteisiin osiin.
« Viimeksi muokattu: 03.11.2018, 21:41:34 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #208 : 06.11.2018, 13:35:57 »
Kato JPL on vielä täällä  ;) pakko sanoa että Autokeskuksessa mainitsivat alapallon vaihdosta että pelkkää alapalloa ei saa vaihdettua vaan koko alatukivarsi  :o Mitähän ihmettä  ::)
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Alapallonivel
« Vastaus #209 : 06.11.2018, 20:30:16 »
Oho. Olisikohan väärinkäsitys. Alatukivarren päässä on ns. olkatuen pusla, tarkoittivatkohan sitä. Siihen saa nykyisin puslan vaihdetuski.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -