Kirjoittaja Aihe: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault  (Luettu 43585 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #105 : 16.08.2016, 22:15:12 »
Eiköhän tuonkin ikäisestä saisi pp2000 softalla jokaisen pyörän pyörimisnopeuden tietokoneen näytölle, olisi helppo varmistaa kaikkien nopeusanturien toiminta. (Ainakin omassa 1995 mallisessa 605:ssa onnistuu).
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #106 : 17.08.2016, 15:08:55 »
Melko epätodellista, että etupään anturit pääsis liikkuun kauemmaksi. Ennemmin just niin likaiset, joskin eivät herkät liallekkaan. Hampaiden kunto/poikkeamat ennemmin.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #107 : 18.08.2016, 20:13:50 »
Nyt olen purkanut ja puhdistanut etupään anturit sekä hampaat käyty joka ikinen läpi ja puhdistettu teräsharjalla Laguna00 laittaman videolinkin mukaan. Ja sitä anturin välystä ei pysty mitenkään säätämään, se joko on kunnolla pohjaa myöten kiinni tai sitten se on löysällä.
Ei auttanut minun tapauksessa. Alan olla varma siitä että anturit ovat ehjät, myöskin hammastukset näyttävät ihan hyviltä kaikki neljä. Tein sellaisen huomion että se kojelaudan merkkivalo sammuu parin sekunnin päästä virtojen päälle laittamisesta, vaikka kone ei olisikaan vielä käynnissä. Ja syttyy sitten heti kun nopeutta on sen verran että viisari vähänkin liikahtaa.
Voisiko sen ABS moottorin hiilet mennä niin yht äkkiä loppuun ettei oireile millään tavalla yhtään aikaisemmin valoa väläyttelemällä? Minulle tuli muutenkin vasta tämän ongelman myötä tietoon se että siellä ylipäätään on jokin sähkömoottori.
Mikä sen tarkoitus on? Pyöriikö se aina kun auto on päällä vai vain jarrutettaessa? Pystyykö sen toiminnan toteamaan mitenkään ilman purkamista? Pitääkö jarruputket ym. irrottaa ABS yksiköstä mikäli sen joutuu purkamaan? Vai pystyykö pelkän moottorin irroittamaan siitä muusta osasta jolloin ei tarvitsisi ilmata järjestelmää?
« Viimeksi muokattu: 18.08.2016, 20:17:40 kirjoittanut D`Artagnan »
MB E250 cdi

Laguna00

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #108 : 18.08.2016, 20:37:36 »
Ok. Nyt jos koskaan : käy lukemassa merkkikorjaamossa vikakoodit. Siihen hintaan mitä pyytävät, antanevat tulosteena diagnoosin ulos.
Vaihtoehtona toki joku Peugeot yhteensopiva lukija joka ymmärtää oikeasti myös abs ja ruiskuyksikön viat. Oliskoha ollu joku MaxiDiag FR907 tms se tais olla mikä mun Salmarin koodin luki.
Se mun ennen OBD2:sta ajan Laguna antoi kunnon lukijalla abs yksikön moottorin vialle diagnoosin "pump circuit fault". Se tarkoitti käytännössä hiilet loppu diagnoosia. Mä tosta purin ja korjasin sen vian ensikertalaisena 2h30min ajassa kesäkelillä. Toki se pumpun moottori oli selvästi helpommin saatavilla.
Ennen kuin purin sähkömoottorin, tiesin siis vikakoodin että se on sähkömoottorin vika. Mukavampi oli purkaa kun tiesi potilasta purkavansa. Eikä varaosalottoa raapusteltu.

ABS yksikön sähkömoottori pyörii vain kun sitä tarvitaan. Se pyörittää epäkeskoa akselia joka nostaa sitten paineet samantien järjestelmään.
Muistaisin että Lagge käy läpi ABS:n toiminnan niin että paikalla ollessa testataan vain yleinen osien löytyvyys järjestelmästä. Kun lähdetään liikkeelle, luetaan mittadataa antureilta ja moottorille ilmeisesti syötetään esijännite tms testipulssi jotta toimiiko se vai ei. Ilmeisesti sun 406 on sama juttu ja siksi valo syttyy vasta ajossa. Oliskohan siinä ollu joku miniminopeuskin minkä se vaatii että toi testi suoritetaan ja että varoitusvalo voi syttyä. En muista kuollaksenikaan mikä se nopeus oli. Melko matala. Alta 30km/h tms.

Kun lukevat vikakoodia, ne koodit kannattaa lukea sekä liikkeellä olevasta autosta (koska silloin vika on "jatkuva" eikä "muistissa"). Vaadi tätä että molemmin päin luenta tehdään. Kauniisti kun pyytää, yleensä saa sen mitä tilaa. Noi ajotietokoneet kun tallentaa sekä "stored" että "continuous" tyyppisinä ne vikakoodit. Siks on tärkeetä lukea liikkuvasta ja paikallaan olleesta ajoneuvosta ne koodit. En meinaan lupaa että OBD1 aikakauden auto tosiaan tallettaa ne koodit jemmaan. Fiksummat korjatkoon mun satuilua, suunnilleen näin. Ei tässä kovin suuria asiavirheitä pitäs olla..

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #109 : 25.08.2016, 10:48:00 »
No niin, nyt on käyty oikein virallisella Peugeot pajalla lukemassa vikakoodit ja oikeaa takapyörän anturia herjaa.
MB E250 cdi

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #110 : 27.08.2016, 15:53:31 »
Tänään painittu taas tämän ongelman kanssa. Avasin jälleen kerran oikean takajarrun ja totesin rakotulkilla anturitapin väliksi tasan 1mm. Hammaskehä on hiton hyvässä kunnossa, hädin tuskin edes pintaruosteessa. Mittasin yleismittarilla vielä kummatkin takapyörien anturit ja edelleen antaa molemmat 1,7ohm vastusta. Tunkkasin auton ylös ja pyöritin rengasta samalla yleismittari kytkettynä anturin liittimiin, antaa pulssia. En minä vain enää ymmärrä mikä autoa vaivaa. Valo syttyy edelleen ihan samalla tavalla kojelautaan.
MB E250 cdi

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #111 : 27.08.2016, 16:43:51 »
Onko vastusarvot/signaali mitattu ohjainlaitteen kammalta vai pelkästään anturin pistokkeelta?

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #112 : 27.08.2016, 16:47:27 »
Ainoastaan anturin pistokkeelta, en osaa niitä muualta yleismittarilla mitata/menee minun kotimekaanikon taitojeni ohi ???
MB E250 cdi

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #113 : 27.08.2016, 17:03:13 »
Lähinnä siksi että onko ylimääräistä vastusta anturin ja ohjainlaitteen välisissä johdoissa. Tosaalta häiriövalon pitäisi kyllä jäädä heti palamaan mittaristoon jos ohjainlaite tunnistaisi anturissa katkoksen tai jos vaikka anturin pistoke on irti.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #114 : 27.08.2016, 17:12:14 »
Juu, senkin kokeilin että kun pistokkeen jättää irti niin silloin valo palaa ihan koko ajan käynnistyksestä asti.
MB E250 cdi

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #115 : 27.08.2016, 22:40:21 »
Onko autolla ajettu testerin kanssa ja samalla seurattu anturiarvoja? Signaali kun voi seota suuremmalla taajuudella (eli nopeudella).

Tuo ilmaväli kuulostaa vähän reilulta, esimerkiksi 405:n abr jarruissa suositus on n 0,5 mm.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #116 : 28.08.2016, 06:32:58 »
Onko autolla ajettu testerin kanssa ja samalla seurattu anturiarvoja? Signaali kun voi seota suuremmalla taajuudella (eli nopeudella).

Annoin mittauksen suorittaneelle pajalle sellaiset ohjeet puhelimesssa aikaa varatessani että mittaus myös ajon aikana. En ollut kyllä paikanpäällä katsomassa että tapahtuiko niin. Saivat kuitenkin testerillä oikean puoleisesta takapyörästä vikakoodin.
Tuon anturin voisin sinne nyt seuraavaksi vaihtaa, sen kun saisi vielä aika halvalla hankittua uuden. Vaihtotyö vain ei ole ihan yksinkertainen kun alkuperäinen pultin kanta on ihan muusina, täytyy porata auki.

Tuo ilmaväli kuulostaa vähän reilulta, esimerkiksi 405:n abr jarruissa suositus on n 0,5 mm.

Ok. 1mm ja jopa hieman päällekin näytti olevan tässä autossa muissakin renkaissa.
MB E250 cdi

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #117 : 28.08.2016, 09:32:41 »
Motonet myy antureita vajaan kolmenkympin hintaan.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #118 : 28.08.2016, 13:24:30 »
Juu. Kävin juuri Motonetistä ostamassa. All brake systems -merkkinen näyttää olevan. Paketin mukana ei tullut uutta kiinnityspulttia, mikä on huonompi homma.
.
MB E250 cdi

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
« Vastaus #119 : 29.08.2016, 20:58:12 »
No niin, nyt on sitten tuskien taival takana, ABS anturi taakse oikealle vaihdettu. Laittoi hanttiin niin maan pirusti. Neljä tuntia tapeltiin kaverin kanssa sitä kuusiokolopulttia auki. Sen anturinkin sovitus siihen koloon oli niin jämpti että piti taas kerran ottaa rengas pois, purkaa jarrut ja irrottaa levy että pääsi lyömään sen kolostaan pois. Uuden paikoilleen laittokin oli vaikeaa, sovitus on  niin jämpi.
.

"työvoitto"

Itse ongelmaan tämäkään ei tuonut ratkaisua. Jarrut eivät edelleenkään toimi ja valo syttyi kojelautaan ihan kuten ennenkin.
Eli hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa kaikki. Takki alkaa olemaan ihan helvetin tyhjä. Nyt kaivattaisiin hyviä neuvoja.
MB E250 cdi