Auto: 2007 407 SW 1,8.
Tuli sama ilmoitus ja moottorin kuva syttyi. Vein huoltoon jossa tehtiin ohjelma päivitys ja jos se ei auta pitää vaihtaa lambdasensori. Ei auttanut ajoin noin 500 m huollosta ja valo syttyi uudelleen. Seuraavana päivänä valo ei syttynyt ja menin katsastamaan autoa josta se ei mennyt läpi virhekoodi P1336 ilmoituksen takia. Auto huoltoon jossa koodia ei saatu kuitattua ilmoittaa seoksien häiriöistä, joten lambdasensorin vaihto edessä (maksaa n. 210 e).
Ohjelmapäivitys ja vianetsintä maksoi n. 82 e eli tulee maksamaan kokonaisuudessaan n. 350 e. Autolla ajettu n. 31 000 km. Ostin sen esittelyautona (ajettu n. 10 000 km), jolloin tehtiin liikkeen toimesta huolto. Seuraava huolto 40 000 km, joten taitaa nämä tyyppiviat tulla aika kalliiksi. Sitä luulee ostavansa auton jolla selviää määräaikaishuollloilla aika pitkälle mutta toisin kävi, ottaa todella päähän.
Huollon antama lappu:
Laji vika
Mallit: 307can ja t6, 407, 807 can
Moottori: trfjew10a
Oireet: Vikavalo palaa, joutokäynti saattaa olla epämääräinen
P-koodi: P0170 Polttonestemäärän annostelu
Aiheuttaja: Ohjainyksikön ohjelma liipaisee liian herkästi, kun seoksen säätö lähellä äärilaitaa. Toinen aiheuttaja voi olla viallinen lambda-anturi.
Jälkimarkkinoinnin toimenpide: Kaukopäivitä moottorin ECU, uusi ohjelma saatavilla. Jos kaukopäivitys ei auta, vaihda etummainen lambda-anturi vo:nro 1618 Z6 (korvaa aiemman 1816 E6:n).
Eikö tämä ole tyyppivika koskien niitä, joissa on kyseinen vanhempi anturi?