Kirjoittaja Aihe: 807 - Solenoidiventtiilit (HDi)  (Luettu 2247 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HessuL

  • Vieras
807 - Solenoidiventtiilit (HDi)
« : 27.06.2010, 20:28:08 »
Auto: 2003 C8 2,2 HDi (807).

Miten erotan EGR-venttiiliä ohjaavan solenoidin turboa ohjaavasta? Molemmat ovat aivan identtiset. Tekisi mieleni testata auttaako auton tehottomuuteen egr:n tulppaus. Epäilen, että se, jossa on sininen sähkötöpseli olisi egr, mutta kun en tiedä. Onko pököttiin saatavilla korjausopasta, josta homma selviäisi?

Benkku

  • Vieras
Vs: 807 - Solenoidiventtiilit (HDi)
« Vastaus #1 : 27.06.2010, 21:41:57 »
Helpointa ehkäpä seuraamalla venttiililtä lähtevää pneumatiikkaletkua. Johtaako ahtimen hukkaportille/johdesiivistön säädön kalvorasialle vaiko EGR piiriin liitettyyn venttiiliin.

HessuL

  • Vieras
Vs: 807 - Solenoidiventtiilit (HDi)
« Vastaus #2 : 27.06.2010, 21:46:56 »
Pitää seurailla huomenna letkuja, josko selviäisi. Jos tulppaan väärät johdot. Taitaa olla vaarana turbon ylipaine?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

HessuL

  • Vieras
Vs: 807 - Solenoidiventtiilit (HDi)
« Vastaus #4 : 28.06.2010, 10:36:46 »
Kiitos linkeistä. Hmm... ei ihan 100% täsmää tuo kuva. Näyttää siltä, että egr:n tulppaus ei ole tässä koneessa ihan niin yksinkertaista kuitenkaan, kuin pienemmässä hdi:ssa. Tai sitten tulkitsen kuvia väärin. Tässä autossa on ainakin 4 samanlaista solenoidiventtiiliä. 2 säätää ilmeisesti tuloilmaa (eroavat vain pistokkeista: musta ja sininen pistoke) ja 2 muuta ovat kojelaudan alla (tässä myös toisessa musta ja toisessa sininen pistoke). Joista juuri toisen ajattelin ohjaavan egr:n toimintaa. Tilasin kokeilumielessä Korjausopas Russek, C8 HDi Diesel vm 2001- . En ole ikinä kuullutkaan tämän miehen oppaista, joten enpä tiedä mitä ostin. Toivottavasti saan sen avulla paremmin selkoa, mikä mikin on. Konehuone C8/807 on niin ahdas, että letkujen seuraaminen ei onnistu parkkipaikalla, joten laittelen tietoja kun pääsen montulle.

HessuL

  • Vieras
Vs: 807 - Solenoidiventtiilit (HDi)
« Vastaus #5 : 28.06.2010, 14:25:25 »
egr:n solenoidiventtiili varmistui. Niitä on 2 kpl rintapellin alla kaikkein näkyvimmillä paikalla. Se jossa on sininen sähköliitin ohjaa egr:rää. Tulppasin sen molemmat letkut ja nyt seurailen.

Se toinen tosiaan ohjaa turboa, joten se kannattaa jättää rauhaan. Ihmettelin vain sitä, että egr:n solenoidin johtojen tulppaus nosti egr lukemat 50% --> 94% toivottavasti se tarkoittaa, että egr on nyt kiinni, eikä apposen auki :)