Minä yritin käynnistää suoraan kytkin pohjassa start-napilla (mittaritaulu oli pimeä), mutta ilmeisesti käsijarrukahvassa oli valo, kun innostuin sitä räpläämään, ja minullakin siis juuri silloin auto "heräsi henkiin" ja käynnistyi normaalisti, vrt. alla
Auto: 2014 508 RXH 2,0 HDi Hybrid4.
Kokeilkaapa siinä tilanteessa mikäli tuo taas tapahtuu seuraavaa: virrat päälle (eli ei paineta kytkintä/jarrua), vapauttakaa sähköinen käsijarru ja kokeilkaapa sitten startata.
Kuulostaa vähän erikoiselta, mutta omassa autossa vaikkei 308 olekaan, tuo kikka toimi. Teki nimittäin mulla saman pari viikkoa sitten. 300 km ajon jälkeen auto pihaan ja yritin 10 min myöhemmin sillä lähteä liikkeelle. Ei mitään, mittaristoon tuli valot ja service valo syttyi muttei muuta tapahtunutkaan. Vapautin käsijarrun ja auto starttasi tämän jälkeen ihan normaalisti.
Ja mulla siis tuossa ihan normaali avainstartti, ei avaimeton.
Yhteistä tapauksille on sähköinen käsijarru, käynnistystapa on eri. Ja minulla jäi automaattikäsijarrun valo palamaan service-valon kanssa. Jotenkin hämärällä tavalla voi siis tuo käsijarrukin olla mukana tässä ongelmassa. Mielenkiintoista!
Akun lataaminen hävitti ongelman ainakin minulla (latasin akun paikallaan älylaturilla. Siinä oli mukana kiinteästi akkuun liitettävä johtosarja, jonka liittimeen laturi on näppärä kytkeä). Akkuongelman puolesta puhuu sekin, että apuvirralla käynnistyy (tosin odottaminenkin kuulemma auttaa, joten vaikea erottaa).
Muuten mikä akkutyyppi Puretech 130 hp 308:ssa on vakiona? Kapasiteetti on minulla 72 Ah, mutta tyyppiä en saanut selville. Luulin että start/stop autoissa on aina AGM /EFB, mutta miten on? AGM-akut ovat monessa suhteessa ylivertaisia tavallisiin verrattuna latautuvat normaalisti nopeasti, mutta kuulemma kovalla pakkasella ottavat hyvin huonosti latausvirtaa vastaan. Tämäkin voisi olla yksi selitys, varsinkin kun ko. autossa lataus tapahtuu ns. älykkäästi.