Kirjoittaja Aihe: 307 - Sammuu pian käynnistyksen jälkeen (kampiakselin asentotunnistin)  (Luettu 5931 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

panoraamafilmi

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2003 307 SW 1,6.

Osa 1:

Eli pösöni on toiminut paukkupakkasilla moitteettomasti mutta tänään se ei suostu pysymään käynnissä kuin max 4 sekuntia. Mitään varoituskoodeja ei ilmesty ja bensaa on (voi olla että meni tyhjäksi mutta jerryllä lisäsin 5 litraa). Avainta kääntäessä kääynnistyy nätisti mutta...sitten sammahtaa.

Toinen muutaman viikon vaivannut ongelma on tasainen matala bassomainen ulina joka kuuluu tasaisesti kaikilla nopeuksilla. Ääntä voisi kuvailla vaikkapa Darth Vaderin miekan ääneksi. Mistä siinä taas voisi olla kyse? Jarrupalat, pakoputki vuotaa?

Osa 2:

Oletko kokeillut toisella avaimella? En ole varma miten uudempien pösöjen ajonesto toimii, mutta VAG-konsernin autoissa ajonesto aktivoituu muutaman sekunnin kuluttua käynnistämisestä jos auto ei tunnista avainta.

Molemmilla avaimilla sama juttu.

Jaksaako kone käydä jos antaa kaasua. Vai sammuuko vain kun kone käy tyhjäkäyntiä.

Ei mitään vaikutusta, siis ei ota tai ehdi ottaa kierroksia kun sammuu.  Siis käynnistäessä asianmukaiset absi ja muut valot syttyy, moottori käynnistyy normaalisti, kierrokset tasoittuu auto-ryypyn jälkeen, ylimääräiset merkkivalot sammuu, kaikki hyvin... Ja sitten vain sammuu. Kaasulla ei saa pidettyä kierroksia.

Ratkaisu:

Automaan mukaan vika oli vioittuneessa kampiakselin asentotunnistimessa ("kierroslukutunnistimen I/K Nopeustunnistin"), joka maksoi töineen 90 e. Ja murinan syyksi paljastui toisen eturenkaan kuluneet laakerit jotka töineen maksoivat 360 e. Siis yhteensä 450 e. Oli sovittu että soittavat ennenkuin mitään alkavat korjaamaan jotta saisin kustannusarvion mutta eivätpä soittaneet.

Etunavan pyöränlaakeri TYÖ 210,60 e
Pyöränlaakeri 119,00 e