Kirjoittaja Aihe: 308 - Uuden tai käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2013-)  (Luettu 118193 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Ei ole noissa uusissa hiukkassuodattimelisissa Euro 6.2 bensakoneissa kumpaakaan murhetta. Karstoittuminenkin pitäisi olla hallitumpaa.

Näköjään tuo 6.2 koneessa oleva hiukkassuodatin vähentää 90% hiukkaspäästöjä aiempaan verrattuna. Suodatin näkyy olevan heti katin jälkeen. Siihenkö tuo karstoituksen parempi hallittavuus perustuu eli kierrätetäänkö puhtaampaa pakokaasua ? Eikä hiukkassuodatin vaadi huoltotoimenpiteitä
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Ei se siihen voi liittyä kun takaisin kierrätys hoituu ventiilien ajoituksia muuttamalla, itse EGRää ei ole olemassakaan. Noin karkeasti karstoittuminen johtuu parista perusasiasta, pakokaasua ohjataan atkinsonin syklin tapaan takaisin imusarjaan tietyissä kuormitustilanteissa, pakokaasu sinällään ei aiheuttaisi ongelmaa mutta kun sopivasti huohotuksen mukanaan tuomaa öljysumua tulee pakokaasun sekaan niin se palaa kiinni imukanaviin. Jo nykyisiin Puretech 6.1 koneisiin on jossain kohtaa vaihdettu huohotuksen öljyn keräys systeemiä, tiedä sitten onko siitä ollut mitään apua. Käsittääkseni suurin ongelma on juuri huohotuksen toteutus, itse takaisin kierrätystä on hankala ottaa pois käytöstä.

Uusi puretech ei ole tehty siten että sinne olisi vain lisätty Hiukkassuodatin GPF, vaan koneessa on muutettu aika paljon osia, kansi, männät, kampiakseli, lohko, tasapainoakseli, jakopään rattaita jne. Ruiskutusta on muutettu ehkäisemään nakutusta.

Jos noin kiinnostaa miten puretechin sykli toimii niin tuosta voi käydä vähän opiskelemassa.

https://www.guillaumedarding.fr/presentation-moteur-peugeot-1-2l-puretech-turbo-9480891.html
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Kiitos SamiK. Google kääntäjä käänsi tuon aika hyvin. En tiennytkään että  bensa 6.2 moottori on noin paljon erilainen. Äänikin kiihdytyksissä ihan erilainen ja ajattelin sen johtuvan erilaisesta turbosta vaan.
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Apte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
  • lauman johtaja
onko mistä vuodesta lähtien uusi 6.2 moottori käytössä ?
Nykyinen: Peugeot 308 2022 1.2 puretech 130 automaatti
Ex: Peugeot 308 2016 1.2 puretech 130 automaatti
Ex: Peugeot 307 1.6 2003 manuaali

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Muistaakseni tullu 2017 kesällä, mutta siis jos nyt valmistenumeron saa käsiinsä niin vanha moottori on VF3LRHNYAB.., uusi on VF3LRHNSAB...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Ei ole vielä 2017 kesä mielestäni, ennemminkin 2018 kesä/kevät. (ei ole yhtään autoa vielä vuosihuollossa näkynyt.)
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

lmattila

  • Vieras
308 SW GT vm. 2016 ja maalit korkkasi molemmilta puolilta helmojen etuosasta. Ei ole hiekkateitä ajeltu, vaikka 100 tuhatta on mittarissa. Koripuoli käski hommata roiskeläpät, eikä korjaus mene takuuseen. Onko muilla samaa ongelmaa?

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 449
kolmesta 508:sta kokemusta. 2 ekaa korkkasi. Korjautin, ja laitoin muoviset läpät suojaksi. Kolmanteen laitoin läpät ehjän pinnan päälle. Tämä siis 508.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

vmoi73

  • Vieras
308 SW GT vm. 2016 ja maalit korkkasi molemmilta puolilta helmojen etuosasta. Ei ole hiekkateitä ajeltu, vaikka 100 tuhatta on mittarissa. Koripuoli käski hommata roiskeläpät, eikä korjaus mene takuuseen. Onko muilla samaa ongelmaa?

Mulla sama tilanne, 308 SW 2016, ajettu 80tkm. Ei mennyt täälläkään takuseen. Onneksi menee vaihtoon 2-viikon päästä,  jää seuraavan omistajan murheeksi.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Joo ei mene takuuseen jos ei ole läppiä asennettu ja asennuksesta kuittia.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Pitää katsoa takuun ehdot tarkemmin jossain vaiheessa, mutta takuu ei varmaan korvaa ulkoisesta syystä johtuvaa vauriota, sama kai se on onko maali lähtenyt konepellistä, lokasuojasta tai helmasta jos siihen esimerkiksi kivi tai nasta on osunut. Kai se riittää että on kuitti niistä roiskeläpistä, niitä harva ostaa hyllyyn seisomaan, asentamisesta kuitin voi kirjoittaa itse jos se nyt niin ahdistaa maahantuojaa tai valmistajaa.

maalitakuu ei kata: Korin maali- tai lakkapinnan vaurioita, jotka aiheutuneet ympäristöstä, kuten ilmaston päästöistä, kemiallisista tuotteista, eläimistä tai kasveista, hiekasta, suolasta, kiveniskuista tai luonnonilmiöistä (rakeet, tulvat) tai muista ulkoisista tekijöistä (onnettomuus tai muu syy)

Edit: lisätty jälkimmäinen kappale toisesta viestistä aiheen jakamisen takia.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2019, 07:11:53 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tiisseli

  • Vieras
Olen tässä katsellut seuraavaa autoa ja yhtenä vaihtoehtona pyöritelly 308 II:sta. Käytettyä katsellessa on silmään pistänyt helmapeltien kunto eturenkaan takapuolelta, erityisesti GT-malleissa. Jo noin 100tkm ajetuissa nuo alkaa olla pienemmän tai suuremmankin maalausoperaation tarpeessa. Onko tämä vain GT-mallien ongelma, vai koskeeko yhtälailla kaikkia kuraläpättömiä autoja.

-Hannu

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Foorumilla on tästä ollut keskustelua, käsittääkseni maalivaurioita esiintyy kaikissa malleissa joissa ei roiskeläppiä ole.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Tuplis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 66
Jep, omaan 2014 activeen asennettiin etuläpät vasta ~90tkm, hiekkasuihku oli jo tehnyt tehtävänsä siinä vaiheessa.


Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Hyvä uutinen on se, että orkkisläpät peittävät jonkun matkaa myös sivulle päin. Joten korjauksen jäljen ei välttämättä tarvitse olla ihan niin priimaa.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89