Auto: 2005 607 3,0 V6 Executive (ES9A, XFV, VF39UXFVJ92204317, 180 000 km).
Nyt se jollaava laakeri on vahdettu.
MisterAutosta FAG:n laakeri 88 €, piti sisällään mutterin ja kupin.
Auton pukitus ja fillari irti
Jarrusatulan irrotukseen T55-TORX kärkihylsy tai L-avain => Hylsy on todella piikanen, koska ottaa jarrusatulaan kiinni tai vaihtoehtoisesti alatukivarteen. Minulla oli kaksi ja toinen oli onneksi aavistuksen kapoisampi kaulaltaan+ 5 mm pitempi, tämä sopi ylempään ruuviin, vaikka oli aavistuksen vinossa. Alempaan kävi myös se toinen. Pirun tiukassa olivat ja lukitettakin oli, joten lienevät tehtään jäljiltä. Pitää olla tarkkana, ettei nuljaa kantaa => suunnaton murhe, jos tuon tekee. Ei ole kovinkaan kohtuudella korjattavissa. Itse käytin pullotunkkia, millä nostin 1/2" räikän varresta. En arvannut sokkona repiä, koska kannathan ovat sisäpuolella. Tällöin pystyi tarkkailemaan kannan kääntymistä ja ruuvin aukeamista. Kun löystyi, niin loput käsin. Suosittelen tarkkuutta tähän hommaan. Satula on pakko irrottaa, että saa jarrulevyn pois. Paloja ei saa ulkokautta pois.
Eikä saa muuten satulaakaan pois jarrulevystä, kun on syönyt kantin jarrupaloilla levyn reunaan. Mäntä menee sisään vain kiertämällä ja sitä ei voi kiertää, kun on palat paikoillaan. Eli lamellilaikalla levyn ulkopuolelta kantti pois ja sisäpuolelta katkaisulaikalla kantti pois. Eli sellainen jarrupalan kokoinen kohta mistä palat pääsee yli. Nyt saa vedettyä satulan pois levystä.
T30-kärkihylsyllä levyn kiinnitys ruuvit irti navasta, ja toinen tietysti jumissa, jolloin Bondus avainsarjan ko. avain katkesi. Akkukoneeseen pitsi kiinni ja nakuttelemaan auki, mitä ei koskaan tapahtunut, vaan muljasi kannan. => porasin ruuvin lopulta pois. Levy oli jumissa, mutta irtosi kohtuullisella naputtelulla.
Pesän kansi aukesi ruuvarilla kampeamalla varsin siististi.
Kannen alta paljastuu 6-mutteri 40 mm, joka on lukittu lyömällä mutterin reuna sisään akselissa olevaan koloon. Tuota tuurnalla löysenmäksi ja sitten avaamaan mutteria. Avaaminen ei vaadi muuta kuin voimaa. 40 mm on hiukan outo koko, ja kun tähän asti olen pärjännyt henkilöautohommissa 1/2" vääntiöllä, niin nyt piti hankkia 3/4" 40 mm hylsy (ei 1/2" saatavissa) ja otin sitten siihen 600 mm vääntövarren. Biltemassa oli 40 mm voimahylsy, joten nappasin vielä alahylyllyltä tuon vääntiön. Olisihan tuo adapterilläkin 1/2 to 3/4 onnistunut. 15 € oli kustannus, joten ei vielä osunut nuukuushermoon.
120/100 2-leuka ulosvetimellä laakeri ulos (hylsy akselin keskiöön ruuvin vastineeksi). Tuli vain ulkokehä, joten sisäkooli oli edelleen akselilla.
Jarrukilpi irti, jolloin sain ulosvetimen leuat hennosti laakerinkoolin taakse. Kiristin hiukan vetoa ja vasaroin samalla leukoja syvemmälle koolin taakse. Tätä toistaen veto irroitti koolin. Ei tarvinnut Dremelöidä tai muutenkaan kihnuttaa.
Jarrukilpi takaisin (on 6-kolo ruuveilla kiinni => 5 mm) Ei kuitenkaan ongelmallinen ainakaan tässä yksilössä.
Päivä paistoin ja hyvä fiilis, tarkkuutta ja huolellisuutta, niin homma näyttää hoituvan. Mitä vielä.
Uusi laakeri huolellisesti öljytyn akselin päähän ja se 40 mm hylsy sisäkoolia vasten ja naputtelu uuden laakerin asentamiseksi. Lokarista tippuu kokoajan "paskaa" laakerin päälle, ja tuntuu tolkuttoman tiukalta. Mutterilla ei pääse vetämään, kun kierre ei vielä näy. Puhdistusta, asennusöljyä ja rätti päälle ja hiukan isompia faartteja isommalla moskalla => voi perkele => koko akseli menee pesästä läpi? Se on krympillä kiinni navassa, eikä ole sorvattu yhdessä navan kanssa. Voi pillo! Laakeri jumissa akselissa, joka holkkuu navassa.
Naapurilta lainaan kaikkea mahdollista. Ei vain onnistu. Jarrukilpi poistettiin uudelleen tilaa viemästä.
Lopulta 170 mm pitkä latta koko navan taakse (ABS-anturin irroitus on muuten hauskaa hommaa (on kiinni 6-kolo ruuvilla) sama koko kuin jarrukilpi). Kaupasta 200/150 ulosvedin (35 €), jonka leuat saa latan taakse ja nyt puristaen koko hivakkaa nippuun. Laakeri menee ihan nätisti akselille, mutta akseli on 2 cm ulkona navan sisäpuolella. Sitkeesti kiristäen ja sisäkoolista painaen laakkeri liukuu akselille mutta akseli ei mene takaisin napaan. Ei mene ei. Mutta kierre tuli näkyviin.
Avain laakerin mutteriin ja vääntöä uusilla vergtyykeillä. Ilman paitaa kääntäen akseli menee takaisin ja laakeri on napaa vasten. Ei ole 3/4 tuuman momenttiavainta mutta fiiliksellä ja vahvalla mutulla 300 Nm mentiin. Saattoi mennä laakeri sököksi? Aika näyttää.
Jarrulevystä hion reunukset pois ja asentelen ABS-anturin ja (ihan älyttömän piikanen läpeensä), jarrukilven ja jarrusatulan takaisin.
Vanhojen jarrupalojen asentamisesta saisi oman tarinan, mutta jääköön se taltioimatta. Ei kovin hauskaa niiden jousilevyjen ja palojen sovittaminen. Palat eivät siis ole tapeilla vaan sellaisten peltisten härpäkkeiden varassa ja palojen selkämyksessä on jouset, jotka työtävät pakettia nippuun.
Näin se vaihtuu tässä mallissa. Jotenkin tuntui, että ei taas mitään kohtuudella. Tunnin homma, johon meni n. 8 h. Eipä sitten tänä pyhänä paljon muuta tehtykkään.
TEMP_ARKISTOON