Kirjoittaja Aihe: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)  (Luettu 22507 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JOULU

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #15 : 04.01.2011, 00:20:08 »
taantoku

Onko autosi sisältä lämmin puolen tunnin lämmityksen jälkeen?

JOULU

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #16 : 04.01.2011, 08:07:45 »
Tämän aamun testitulos on seuraava:

Auton lämmityslaitteen asetukset olivat seuraavat (ajoin autolla muutaman minuutin ko. asetukset päällä ennen auton pysäköintiä):
    - haettu lämpötila kuljettaja 29 C/apukuljettaja 29 C (ko. lämpötila on auton maksimi)
    - puhallus oli asetettu manuaalisesti keskimmäiseen puhallusnopeuteen

Aika (min)    Sisälämpötila (C)       Moottorin lämpötila  
0                   - 11                       alaviiva
10                 - 10                       alaviiva
20                 -  6                        alaviiva
30                 -  2                        alaviiva
40                    0                        alaviiva
50                 +  3                       alaviiva
60                 +  6                       alaviiva
Käynnistin auton ja laitoin pa lämmittimen päälle
70                 +  6                       alaviiva
80                 +  5                       alaviiva

Huomiota:

Testin aikana moottorinesteiden lämpötilaa osoittava mittari ei silminnähden havaittavasti vaihtanut asentoaan. Auton käynnistyksen jälkeen se ei sisältä lämmennyt laisinkaan, vaikka pa lämmitin oli päällä. Kyllä tässä nyt taitaa joku asetus olla hieman pielessä?

GEX-12

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #17 : 04.01.2011, 08:55:15 »
Millä nopeudella sisälekti pyörii vai pyöriikö olenkaa ja onko ilmastointi automaatti asennossa?  Muistaakseni sisälektin pitäisi alkaa pyöriä, kun moottorin lämpö on noussut 30°C. Onko vika koodeja?

JOULU

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #18 : 04.01.2011, 09:05:13 »
Moro

Lämmityslaitteen puhallin lähtee pyörimään käytännössä välittömästi pa lämmittimen päälle kytkennän jälkeen. Lämmityslaite pyörii ihan hyvin (ilmastointi ei ole päällä), lämmityslaitteessa manuaaliasetukset päällä. Ei käsittääkseni vikakoodeja.

GEX-12

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #19 : 04.01.2011, 11:03:38 »
Syy miksi ei sisätila ei lämpene on, että puhallin lähtee heti käyntiin ja saattaa pyöriä liian kovaa, jolloin kylmyys  lisääntyy. Muutama kokeiltava vinkki:

- Käännä ilmastointi hanikat automaatti asentoo.
- Onko IPCU-rele ohjelmoitu oikein.

JOULU

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #20 : 04.01.2011, 17:34:54 »
Moro

Soittelin muutaman puhelun ja vein auton paikalliseen huoltoliikkeeseen, jossa autoa alettiin tutkimaan välittömästi :).
Siellä havaittiin, että jotakin on pielessä, toivottavasti huomenna selviää mitä => saadaan lämmittimen ja auton toiminnot säädettyä toisiaan tukeviksi.

Pitääkö muuten paikkansa, ettei tähän autoon ole suomenkielisiä lämmittimen asennusohjeita, vaan pitää tyytyä Suomen virallisista kielistä siihen valtakieltä vähemmän puhuttuun?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #21 : 04.01.2011, 18:49:32 »
Odotan mielenkiinnolla ongelman ratkaisua  ;). Arvaus, että vaatiikin takaiskun liitäntäputkeen, jotta webaston lämmittämä  litku kiertäisi sisäkennolle.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JOULU

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #22 : 04.01.2011, 20:45:28 »

Veikkauksesi taitaa perustua kohtuulliseen tietoon/kokemukseen, raportoin kun asia selviää (toivottavasti selviää).

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #23 : 04.01.2011, 21:38:33 »
Jos ei, niin Eberiä peliin Autolasta tai soitto Finnklimalle. Wihurin puulaakeja molemmat  ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

JOULU

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #24 : 05.01.2011, 23:54:40 »
Tänään oli huoltoliike suorittanut mittauksia ja mittausten tulos on se, että itse pa lämmitin toimii kuten pitääkin (se siis lämpiää). Ensi viikolla jatkuu tutkinnat siitä, miksi lämmittimen tuottama lämpö ei lämmitä tehokkaasti auton sisätilaa ja moottoria.

Raportoin taas kun asia etenee.

taantoku

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #25 : 07.01.2011, 22:58:53 »
Tuota autoni ei ole sisältä lämmin 30min lämmityksen jälkeen. Ja tein tuossa mielestäni havainnon että kun auton käynnistää niin lämmitin ei enää  käynnisty. Syyksi luulen että tuo erillinen vastuksen kautta toteutettu puhallin käyttö on kytketty väärin ja se sammuttaa lämmittimen.
Täytyy selvittää oikea kytkentä kaavio josta verrata.
Kun lämmitin käy niin minusta tuntuu että se ei käy täydellä teholla ja syyksi epäilen lämmityslaitteen kennon tukkeutumista tai jonkun muun tekijän aiheuttamaa heikkoa veden virtausta.
Tietääkö kukaan onko kennoja vaihdettu tukkeutumisen takia?
Odotan mielenkiinnolla mitä nimimerkki joulu:n lämmitin ongelman syyksi paljastuu.


JOULU

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #26 : 08.01.2011, 08:38:56 »
Moro

Autoni toimii samoin, eli lämmitintä ei saa käsikäytölläkään päälle välittömästi auton käynnistyksen jälkeen, vaikka lämpömittarin mukaan nesteiden lämpötila ei ole noussut laisinkaan. Kuten aiemmin kirjoitin mittausten mukaan lämmitin toimii => vika on todennäköisesti nesteiden kierrossa (nesteiden kierron häiriöihin on käsitykseni mukaan monia vaihtoehtoja, mutta minun teknisella osaamisella ei niitä kannata enempää kuvailla), nesteiden kierron häiriöitä voivat asiantuntijat kuvailla tarkemmin.


Ensi viikolla saan toivottavasti puhelun (näin on luvattu), jossa kerrotaan jatkotoimenpiteet lämmittimen kuntoon saattamiseksi. Pahasti epäilen että tästä alkaa melko jumppa, jossa tarkastellaan asennusohjeiden paikkansapitävyyttä, mahdollisia laite-/softavikoja (auto ja lämmitin) ja kenties asennuvirheitä. Toivottavasti käyttämäni huoltolikkeen henkilöillä riittää tahtoa viedä prosessi loppuun. Tässä tapauksessa he joutuvat selvittämään kolmannen tahon aiheuttamia ongelmia, mutta Peugeotin asiakastyytyväisyyden osalta olisi tärkeää, että he hoitaisivat asia loppuuun (onneksi autossani on takuuaikaa jäljellä). Loppuun hoitamisellä tarkoitan sitä, että lämmitin saadaan toimimaan kuten sen kuuluukin toimia.

Autoni on aika uusi (vm 2009), joten kennon tukkeutumisteorian realisoituminen autoni kohdalla on epätodennäköistä.
Huoltoliikkeeni mukaan yksi realistinen ongelmanaihettaja voi olla se, että polttoainelämmittimen kytkentäkaaviossa on virhe.

Palaan asiaan.......

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #27 : 08.01.2011, 10:07:11 »
No joo, tuo kennon tukkeentuminen ei ole mahdollista, koska auto ei lämpenisi tällöin muutenkaan :D. Veden on kierrettävä jossakin, koska muutoin webasto ajasi itsensä ylikuumenemisesta häiriötilaan. Ratkaisun avaimet: Sisäänpuhalluksen mittaukset puhallussäleiköstä kertovat paljon, 1 minuutin jobi, kun webasto on ollut päällä vartin, puoli tuntia ja tunnin (saadaan gradientti). Kaupasta ostettava (Motonet, Biltema, Lidl) muutaman euron digitaalimittari sopii tähän, jossa ulkoanturi ja min-max muistit, jolloin toimii lähes dataloggerina :-) Voi tuon mittarin jättää pakkaseen yönkin yli, niin näkee prosessin.
Täytyypä dokumentoida 407stä ehjän järjestelmän data saitille. V6 on melkoinen alumiinimöykky, mutta onhan tuo 5,2 kW webasto lähes pieni kiuas!
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #28 : 08.01.2011, 10:08:16 »
Tämän aamun testitulos on seuraava:

Auton lämmityslaitteen asetukset olivat seuraavat (ajoin autolla muutaman minuutin ko. asetukset päällä ennen auton pysäköintiä):
    - haettu lämpötila kuljettaja 29 C/apukuljettaja 29 C (ko. lämpötila on auton maksimi)
    - puhallus oli asetettu manuaalisesti keskimmäiseen puhallusnopeuteen

Aika (min)    Sisälämpötila (C)       Moottorin lämpötila  
0                   - 11                       alaviiva
10                 - 10                       alaviiva
20                 -  6                        alaviiva
30                 -  2                        alaviiva
40                    0                        alaviiva
50                 +  3                       alaviiva
60                 +  6                       alaviiva
Käynnistin auton ja laitoin pa lämmittimen päälle
70                 +  6                       alaviiva
80                 +  5                       alaviiva

Huomiota:

Testin aikana moottorinesteiden lämpötilaa osoittava mittari ei silminnähden havaittavasti vaihtanut asentoaan. Auton käynnistyksen jälkeen se ei sisältä lämmennyt laisinkaan, vaikka pa lämmitin oli päällä. Kyllä tässä nyt taitaa joku asetus olla hieman pielessä?

Tiedätkö mihin sisätilan lämpötilamittarin anturi on asennettu? Voi hyvinkin olla semmosessa jemmassa ettei mittarin mukaan sisätilat juuri lämpeäkään, esim. keskikonsolin sisällä auton runkoa vasten.
Onko sisäpuhaltimen nopeus kuinka kova? Ainakin nimittäin 308:n webaston ohjeissa IPCU-rele ohjeistetaan ohjelmoimaan hyvin pienelle pyörintänopeudelle.

p.s. Valtuutetut webastodiilerit pääsevät netin kautta käsiksi webaston autokohtaisiin ohjeisiin. Jos Suomen päästä ei palvelua saa, niin kannattaa kääntyä esim. Saksan webasto kauppiaiden puoleen.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

JOULU

  • Vieras
Vs: 607 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #29 : 08.01.2011, 15:53:38 »
Moro

Lämpötilamittarin anturi on asennettu tarralla ratin runko-osan alapinnalle. Se on siis auton sisätiloissa => joten sen osoittama lämpötila on tähän käyttötarkoitukseen riittävän tarkka. Sisäpuhaltimen nopeus ei ole kova: se puhaltaa, muttei kovaa (käsitykseni mukaan puhallusnopeus on OK).

Lämmön mittauksessa käytettäviä mittareita on tullut hieman näprättyä, joskus taisi olla käytössämme 32 karvainen mittari kun mittailimme lämpötiloja, mutta tämän auton kanssa ei mittaria tarvita, jo kädellä voi todeta ettei lämmityslaitteen suuttimista tuleva ilma ole lämmintä.

Nyt voin vain odotella huoltoliikkeen selvitystoimia, onneksi autossa on takuuaikaa vielä jäljellä => todennäköisesti tämän vian korjaamisesta ei aiheudu minulle kohtuuttomia kuluja.