Kirjoittaja Aihe: 306 - Jarruvoimamittauksen tuloksia  (Luettu 3594 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
306 - Jarruvoimamittauksen tuloksia
« : 11.09.2007, 17:31:16 »
Listaan tähän 306:n katsastuksessa mitattuja jarruvoimia siltä varalta, että joku on tiedoista kiinnostunut (jos esim. epäilee, että oman auton jarrut eivät toimi riittävän tehokkaasti tms.).

Jarruvoimien suuruuksia kannata niin kovin tarkasti tuijottaa, kunhan jarrut ottavat mahd. tasaisesti, ovat riittävän tehokkaat, eivätkä ole takapainoiset. Mitattujen jarruvoimien suuruus riippuu paljon siitäkin, millaisella innolla katsastusmies sattuu jarrupoljinta polkemaan. Jotkut polkevat mittariin suuria lukemia ja toiset puolestaan kohtelevat poljinta herkänlaisesti. Usein on samalle autolle mitattu eri jarruvoimia, vaikka jarrujen toiminnassa ei ole ollut merkittävää eroa (tasaisesti kuitenkin ottaneet eri mittauskerroilla); esim. mittauskerrat 5 ja 6 alla olevassa listassa.

Auto: 1995 306 ST 1,8 (sedan). Edessä levyjarrut ja takana rumpujarrut.

Jarruvoimat kilonewtoneina (kN).

1. Edessä 2,0/2,1, takana 0,9/1,1 ja käsijarru 1,3/1,4.
2. Edessä 1,9/1,6, takana 0,7/0,7 ja käsijarru 1,3/1,4.
3. Edessä 2,1/1,9, takana 1,0/1,0 ja käsijarru 1,5/1,5.
4. Edessä 2,0/2,0, takana 1,0/1,0 ja käsijarru 1,5/1,5.
5. Edessä 1,5/1,6, takana 0,6/0,8 ja käsijarru 0,7/0,9.
6. Edessä 2,3/2,5, takana 1,0/1,2 ja käsijarru 1,0/1,2.

3. tapauksessa autossa oli kuluneet etujarrupalat ja jarrurummut takana.
4. tapauksessa autoon oli juuri vaihdettu eteen uudet jarrupalat ja taakse uudet letkut, putket, rummut ja kengät.
5. tapauksessa autolla ei edellisen jarruremontin jälkeen ollut ajettu juurikaan ja se olikin yli puoli vuotta pois käytöstä, jonka jälkeen jarruja ei pahemmin ehditty ennen katsastusta herkistellä ja se näkyy mittaustuloksissakin. Kyllähän sen huomasi ajaessakin, että eivät ne ihan vielä toimineet niin tehokkaasti kuin ennen. Läpi meni kuitenkin ja katsastusmies ei pitänyt tilannetta epänormaalina/huolestuttavana ottaen huomioon auton vähäisen käytön ja pitkän seisonta-ajan. Melko rauhallisesti painoi poljinta omien sanojensa mukaan.
6. Seisonta-ajasta johtuen uuden katsastuksen pystyi suorittamaan jo n. puolentoista kuukauden ja 2500 km:n jälkeen edellisestä katsastuksesta. Ennen katsastusta tuli tehtyä testilenkki, jonka aikana jarruja käytettiin paljon ja voimakkaasti. Jarrut tuntuvat toimivan hyvin ja tehokkaasti. Tällä kertaa katsastusmieskin painoi poljinta innokkaammin ja se näkyy tuloksissa. Pienet erot puolten välillä ovat edelleen havaittavissa.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2007, 17:38:33 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 306 - Jarruvoimamittauksen tuloksia
« Vastaus #1 : 12.09.2007, 14:35:41 »
Ihan kommenttina, että katsastuksessa mitattavissa jarruvoimissa on oleellista keskinäiset suhteet ei itse lukuarvo. Esimerkiksi tuollaisen 306:n etujarrut pitävät helposti ~5 kN, mikä vaaditaan renkaiden lukittumiseen vauhdissa asfaltilla, jolloin myös paino siirtyy merkittävästi eturenkaille.

Mittauksessa saatava ~2 kN on siis täysin renkaan ja rullan välisen kitkan rajoittama eikä kuvaa jarrujen pitoa muuten kuin suhteessa toisiinsa, josta voidaan havaita toisen levyn ruostuminen tai juuttuneet palat/sylinterit/satulat.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Jarruvoimamittauksen tuloksia
« Vastaus #2 : 02.02.2011, 21:57:01 »
Auto: 1997 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 7485/07.05.1997, ABS, automaatti-ilmastointi, edessä ja takana levyjarrut).

Jarruvoimat kilonewtoneina (kN).

1. Edessä 2,2/2,5, takana 1,3/1,3 ja käsijarru 0,8/1,2.
2. Edessä 2,1/2,2, takana 1,5/1,6 ja käsijarru 0,8/1,3.
3. Edessä 2,7/3,1, takana 1,6/1,7 ja käsijarru 1,0/1,7.
4. Edessä 2,8/2,9, takana 1,4/1,4 ja käsijarru 1,4/1,4.
5. Edessä 2,4/2,5, takana 1,4/1,3 ja käsijarru 1,2/1,4.
6. Edessä 2,0/2,0, takana 0,9/0,8 ja käsijarru 0,8/1,0.
7. Edessä 2,2/2,4, takana 1,1/1,0 ja käsijarru 0,3/1,3.
8. Edessä 2,0/2,4, takana 1,0/1,0 ja käsijarru 1,1/1,0.
9. Edessä 2,5/2,7, takana 1,4/1,5 ja käsijarru 1,4/1,2.

5. tapauksessa sekä eteen että taakse oli vaihdettu uudet jarrulevyt ja -palat ennen mittausta.
6. tapauksessa auto seissyt tallissa vuoden verran ajamatta käsijarru päällä. Ennen mittausta etujarrusatulat hiekkapuhallettu ja maalattu sekä uusittu niihin tiivisteet sekä liukutapit. Myös etujarruletkut uusittu ja jarrunesteet vaihdettu. Takajarrut ja käsijarru herkistelty vain ajamalla. Aiemmista mittauskerroista poiketen autossa oli alla talvirenkaat. Mittausrullat olivat sateesta märät ja liukkaat, joten sen vuoksi lukemat jäivät tällä kertaa aiempaa alhaisemmaksi. Käsijarrukahvan sai vetää kokonaan ylös ennen kuin käsijarru vaikutti riittävän tehokkaasti. Toinen käsijarruvaijeri oli kuorestaan rikki, muttei kuitenkaan jumittanut.
7. tapauksessa vasen käsijarruvaijeri oli osittain jumissa ja monin paikoin kuorestaan aivan rikki.
8. tapauksessa autoon vaihdettiin juuri ennen mittausta käsijarruvaijerit, takajarrusatulat ja takajarrupalat.
9. tapauksessa autoon ei ollut tehty muutoksia edellisen mittauksen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2014, 16:34:42 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Jarruvoimamittauksen tuloksia
« Vastaus #3 : 24.11.2014, 16:38:27 »
Auto: 2001 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 8645/10.07.2000, ABS, automaatti-ilmastointi, edessä ja takana levyjarrut).

Jarruvoimat kilonewtoneina (kN).

1. Edessä 2,5/2,8, takana 1,6/1,6 ja käsijarru 1,3/1,4.

1. tapauksessa autossa oli melko kuluneet jarrulevyt ja -palat sekä edessä että takana.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info